fbpx

מלחמת הטיקטוק הראשונה: שעתם החשובה של משפיעני הרשת

מלחמת הטיקטוק הראשונה: שעתם החשובה של משפיעני הרשת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

הפלישה הרוסית לאוקראינה הוציאה את יצרני התוכן, הבלוגרים וכוכבי הטיקטוק והאינסטגרם מהעולם שלהם והפכה אותם לכתבי חדשות. הרשתות מאפשרות הצפה וכוכבי הרשתות מקבלים כוח חסר תקדים להשפיע 

המונח “משפיעני רשת” מעורר – ולא בהכרח בצדק – קונוטציה שלילית. עוד לא הגענו ליום שבו להיות משפיען רשת נחשב “עבודה לגיטימית”. אבל בזמן שהעולם עוקב בדאגה אחרי המצב באוקראינה, משפיעני רשת באזור המלחמה הופכים להיות כלי של התנגדות. המלחמה באירופה מסוקרת ונצרכת גם באמצעות יצרני תוכן ברשתות החברתיות. סוג של “הסטורי של אווה” בגרסת המציאות, או כמו שב”גרדיאן” קראו לזה: “מלחמת הטיקטוק הראשונה”. 

בעולם שבו התוכן נצרך ברשתות החברתיות, משפיעני רשת משפיעים על הסברה. זו הזדמנות עבורם לצאת מהעולם הצר ולגרום לשינוי. אפשר אפילו להגיב שזה צו השעה. לפיכך, התייצבו בימים האחרונים כמה מכוחות הדיגיטל הגדולים ברוסיה והביעו את התנגדותם עם פוסטים הקוראים “לא למלחמה”, תומכים באוקראינה, מביעים מחאה או כאלה הממחישים בלייב בצורה ויזואלית את המתקפה הברוטאלית של הכוחות הרוסים. יש כמובן חשיבות עליונה לפוסטים כאלה, כשהם יוצאים מחשבונות של כוכבים עם מיליוני עוקבים. 

ניקי פרושין, כוכב טיקטוק רוסי עם 750 אלף עוקבים, הקפיד בימים האחרונים לחשוף את דעתו לגבי המלחמה ולענות על שאלות של העוקבים: “לחשוף את הדעה שלי בפומבי עוזר לזרים להבין את העם הרוסי ותלחזק את הגשר בין האנשים הנורמליים בתוך רוסיה ומחוצה לה”, אמר פרושין. “המצב הנוכחי נוגע בנו יותר מאשר אירוע השנה שעברה”, המשיך בנוגע למתיחות המתמשכת באזור. 

“בוורידים שלי זורם דם רוסי ודם אוקראיני”, כתבה קסניה צ’ומיצ’בה, משפיענית בעלת שני מיליון עוקבים. “אין לי ידע פוליטי או דעה, אבל אני יכולה להגיד שאני תמיד נגד מלחמה ובעד אנשים”. הדברים שלה חשובים: במצב חירום, למשפיעני רשת אין בהכרח לגיטימציה להמשיך לשבת על הגדר. הם צברו כוח והשפעה וצריכים לנצל אותם למען מטרה גדולה יותר. 

כשמדובר על משפיענים רוסים, מדובר במשימה מסוכנת. לבקר בפומבי דיקטטור? לדבר נגד המשטר? להעביר ביקורת? לתמוך בצד השני במלחמה? הסיכון ברור. אחת הביקורות נגד משפיעני רשת היא שהם לעיתים נוטים לשבת על הגדר ולהתייצב רק בצד של מי שמשלם להם, אבל מפחדים להביע עמדות לא פופולריות כדי לא להיפגע כלכלית. להבדיל, גם את מייקל ג’ורדן ביקרו בעבר כשאמר: “גם רפובליקנים קונים נעליים”. 

המלחמה מוציאה צד שונה. “אנחנו תחת מתקפה וצריכים להפיץ את הבשורה שלנו”, אמר רומן קולודקו מסוכנות השיווק מדיה-קיוב. הוא דיבר על התאמת התוכן למציאות הקשה. חשבונות אינסטגרם שהיו מלאים בעוגות, פרחים, תיקים ונעליים, חשבונות אחריהם עוקבים אנשים מכל העולם, החלו לדבר על החיים בצל מתקפה. על טנקים וטילים, על פחד, על בריחה, על דאגה למשפחות. בלוגריות אופנה ובלוגרים של אוכל הפכו להיות כתבי חדשות לכל דבר. זו המציאות של מלחמה בימי טיקטוק. 

יש דוגמאות אפילו קיצוניות יותר. בלוגרית הטיולים האוקראינית אלנה מנדזיוק (מיליון עוקבים) העלתה סרטון שמראה איך מכינים בקבוק תבערה. איך מגיבות הרשתות? חוקרים מאמינים שהאלגוריתם של טיקטוק מקדם תכנים שמדברים על האירועים מאוקראינה. כאן נכנסת בעיה אחרת. לצד תכנים לגיטממיים ודיווחים בזמן אמת, יש גם הצפה של פייק ניוז שטיקטוק לא הצליחה בשלב זה להשתלט עליה. 

ההצפה הזאת לא תיעצר ולא צריכה להיעצר. יש כאן מסר למשפיענים בכל העולם שצריך להיאמר חזק וברור – השתמשו בכוח שלכם. “אני מקווה שנוכל לגרום לאנשים להבין שהעם הרוסי לא שווה לממשלת רוסיה. רק המיעוט תומך בהחלטות הממשלה. במצב הנוכחי, רוסיה שווה מקבלי ההחלטות שלה. לרוב החברים שלי אין כוח לקבל החלטות”. אבל יש להם כוח עצום להשפיע על דעת הקהל.

קוראים יקרים, מקווים שהכתבה הזו נתנה לכם המון ערך ואם אתם רוצים לדעת ולקבל עוד לפני כולם, אנחנו מזמינים אתכם להירשם לניוזלטר שלנו. בכל שבוע אנו שולחים לכם חמש דקות של ערך ותוכן מעניין על יזמות, שיווק, טכנולוגיה, רעיונות חדשים, סטארטאפים מעניינים שלא תמצאו בשום מקום אחר. לא מספימים, לא עכשיו ולא אף פעם. מילה שלנו. להרשמה לחצו כאן.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email