fbpx

קייס סטאדי: להמשיך לצלם וללמוד מסביב לקורונה

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

בואו נתחיל מההתחלה

גליץ הוא בית הספר לצילום הוותיק ביותר בישראל עם ארבעה סניפים, מעל ל-45 מדריכים ומגוון עצום של קורסים מדהימים שנפתחים בכל שבוע. ובכן, כך היה לפחות עד שמגיפת הקורונה פרצה בכל הכוח במרץ 2020. הקורונה שינתה את כללי המשחק עבור המון עסקים ובעיקר עבור כאלו שהשירותים שלהם דורשים מפגשים ומגע פיזי בין אנשים שהפכו בין לילה לביג NO-NO. חניכה צמודה, יציאה לצילומי שטח עם המדריך, טיולים ברחבי הארץ וישיבה בחדרי לימוד, כל המאפיינים שהופכים קורס צילום למוצלח הוצאו מחוץ לחוק, וגליץ, כמו רבים אחרים, נאלצו להתאים את עצמם כדי להמשיך ולפעול גם בתקופה המוזרה הזו.

האסטרטגיה ארוכת טווח דרשה התאמות מיידיות למצב החדש. אוי, איך אנחנו אוהבים משימה מאתגרת. ישבנו ביחד עם המנכ”ל ומנהלת השיווק של גליץ (ב-ZOOM כמובן) במטרה למצוא פתרונות. התהליך והתוצאה לפניכם. 

הבעיה הברורה והפתרון הראשוני

כבר אמרנו בכותרת, הבעיה הייתה די ברורה – איך אנחנו ממשיכים להיות רלוונטיים גם בתקופה כזו? איך אנחנו ממשיכים לספק שירותים וערך לקהילת הצלמים תוך שמירה על הוראות החוק ומתן מענה לחששות של הלקוחות?

השלב הראשון היה מתבקש, כאשר כל התלמידים שכבר לקחו חלק בקורסים שהתקיימו באותה העת הוזמנו לשיעורים בשידור חי עם המדריכים. הפתרונות להעברת שידור מקוון קיימים בשוק, וכל מה שהיינו צריכים לעשות זה להטמיע אותם בבית הספר:

  • להדריך את הצוות כיצד משתמשים במערכת
  • לנסח הסבר מסודר לתלמידים ולספק תמיכה טכנית
  • להריץ מספר טסטים לפני עלייה ראשונה לאוויר

בדרך כלל שינויים כאלה בארגונים לוקחים זמן, הרבה זמן. אבל בואו נספר לכם סוד – זה לא תמיד בגלל שזה כל כך קשה, או באמת דורש הכנה מטורפת. אלא, בגלל שבדרך כלל יש הרבה חסמים לשינוי משמעותי כגון פחד, חוסר הבנה, או חוסר צורך בוער. במקרה שלנו, זמן היה אלמנט משמעותי שכן לא ידענו בהתחלה מה גודל הצרה וכמה זמן ייקח למדינה לחזור לשגרה כלשהיא. אם לא נעשה את זה עכשיו ומיד, זה אולי כבר לא יהיה רלוונטי.

"בית הספר גליץ פורץ דרך בכל הנוגע להוראת תחום הצילום בישראל והובלת קהילת הצילום כבר מעל לעשור, את הצורך לספק את תכני לימוד איכותיים במודל מרובה פלטפורמות זיהינו בטרם משבר הקורונה ונערכנו על ידי התאמת תוכנית הלימוד ללימוד מרחוק ללא התפשרות על איכות הקורס, חלק מהתכנים נלמדו במודל היברידי המשלב כיתה פיזית ולימוד מרחוק, עם פרוץ המשבר, כלל התכנים עברו ללימוד מרחוק בין לילה. אני מאמין בלב שלם שהיכולת שלנו לספק מפלט מחדשות היומיום והאפשרות שלנו לשמר שגרת לימוד, פנאי וחברה בצל המשבר היא ערך עליון לחיזוק החוסן הנפשי."

רביד ברש, מנכ"ל גליץ

עד כאן הכל טוב ויפה. אבל ככל שהזמן עבר נפלה ההבנה שהתקופה הזו לא הולכת להיגמר בזמן הקרוב, ויש שינויים נוספים שצריכים להתקיים אם אנחנו רוצים להמשיך לפעול. אחרי הכל, הקורסים שרצים כרגע יסתיימו בשלב מסוים, ותלמידים חדשים חוששים להירשם לקורסים הבאים משום שלא ברור כרגע מתי יהיה ניתן לפתוח אותם במתכונת הרגילה. מה יקרה אם זה ימשיך ככה חודשים? היינו צריכים למצוא פתרונות נוספים, ולחשוב מיד על השלב הבא.

איך ממשיכים הלאה? מחשבות, תובנות ויישום

עכשיו, אתם בטח תוהים – אם אפשר לסיים את המחזורים הקיימים בצורה דיגיטלית, למה בעצם לא להתחיל מחזורים נוספים בצורה דיגיטלית? שאלה מצוינת, ומספר תשובות לה. אמנם שיעורים בשידור חי נתנו מענה למצב הקיים, אבל כמובן שזה לא אידיאלי. חניכה צמודה ושיעורי שטח הם רק חלק ממאפייני הקורסים שהפכו את גליץ לבית ספר כל כך מועדף ללימודי צילום, והם הכרחיים. בנוסף, ישנם קורסי נישה שמחייבים יציאה לשטח, כמו למשל קורס צילומי נוף או קורס צילום הופעות. אם חלון הסלון שלכם לא פונה להרים וגבעות, או שחדר השינה שלכם נמצא בתוך מועדון הזאפה, לאלו אין תחליף.

הפתרון לבעיה היה מחולק ל-2:

  1. אם אין לנו שירותים שמתאימים לתקופה כזו, בואו נייצר אותם.

מה שיש לגליץ זה את הכלים, הידע והמדריכים המקצועיים שלהם. כל אלו בהחלט מספיקים כדי לייצר קורסים שמתאימים למבנה דיגיטלי. כל מה שצריך היה לעשות זה לפתוח את הראש, לוותר על ההיצמדות הנוסטלגית למבנה הקורסים הישן ולחשוב – איך אנחנו מבצעים את ההתאמות ומייצרים קורסים לא פחות ממעולים, תחת המגבלות החדשות שיש לנו.

"קורסי האונליין המתקיימים בגליץ הם קורסים חיים ואינטראקטיביים, תכני הלימוד אשר דוייקו והושחזו לאורך עשור ממשיכים להשתדרג ולהשתפר ממחזור למחזור. בקורסים האלו אינטראקציה חיה עם המדריך וחווית גיבוש ולימוד עם החברים למחזור. קורס יסודות הצילום, קורס לייטרום לצלמים, קורס פוטושופ לצלמים, תכנים מתקדמים, סדנאות צילום מזון בסמארטפון סדנאות צילום טכניות והשראתיות כאחד."

רביד ברש, מנכ"ל גליץ
  1. אם אנחנו יוצאים עם מוצרים חדשים לשוק, צריך לתכנן אסטרטגיה שיווקית.

מה שאין לעסקים בתקופה שכזו  זה זמן. הכל צריך לקרות עכשיו. כל מי שעוסק בשיווק יודע שכדי להשיק מוצר חדש צריך לתכנן אסטרטגיה- זה לא מספיק לצעוק לעולם “היי, אנחנו כאן, בואו תקנו”. צריך לתכנן משפכים ומסרים, לצבוע קהל, להכין עמודי נחיתה, לייצר מודעות, לבנות טרגוטים ועוד מילים שיווקיות.

ואז נזכרנו בסעיף 1– לגליץ יש את הידע, הכלים והמומחיות לספק המון תוכן מרתק. אנשים יושבים בבית, צמאים לתוכן מעניין שיעביר להם את הזמן בכיף, אז בואו ניתן להם בדיוק את מה שהם מבקשים (או אפילו צריכים בשלב הזה).

לבית הספר ולמדריכים שלו יש מוניטין של מקצועיות וידע אינסופי, ואנחנו היינו רק צריכים לנצל את זה באופן הנכון. ההרצאות החינמיות והמרתקות של המדריכים המעולים של גליץ סיפקו לנו בדיוק את מה שהיינו צריכים כדי להשיק את המוצרים החדשים. באמצעות קידום ההרשמה להרצאות הללו הצלחנו לייצר רשימת תפוצה של מעל ל-4,000 אנשים רלוונטיים במהירות הבזק. ושלא לדבר על כמות הקהל שהצלחנו לצבוע באמצעות הפצת ההקלטות של ההרצאות הללו לצפייה חופשית לאחר השידור.

"גליץ מובילה קהילה רחבה מאד של צלמים חובבים ומקצועיים, בקהילה מעל ל 27 אלף בוגרות ובוגרי בית הספר, ומעל 100 אלף חברים בקבוצות קומפוזיציה, בית הספר לצילום גליץ, קבוצת התייעצות ציוד צילום וציוד צילום יד שניה. בכל שנה מפיקה גליץ את כנס הצילום של ישראל, אחד מכנסי הצילום הגדולים בעולם ל 2500 חובבי צילום בהיכל התרבות. · הקהילה הרחבה והמאוחדת הזו צמאה לתכנים איכותיים ומקצועיים שביכולתנו לספק ללא תמורה ובשמחה, כהוקרה על הצעידה יחד, על הנאמנות וההערכה שאנחנו מקבלים בחזרה מהקהילה"

רביד ברש, מנכ"ל גליץ

וזה לא היה הסוף – גם כשהגענו לכמות מכובדת של קהל רלוונטי שאפשר להציע לו את המוצרים החדשים, גליץ המשיכו (וממשיכים) לייצר הרצאות ותכנים חינמיים מהממים. כך הצלחנו למצב את בית הספר כמקור תוכן מעולה, מושקע ואהוב מאוד על קהילת הצלמים הישראלית. גליץ למעשה תקעו את היתד הוירטואלי שלהם בעולם ההרצאות הדיגיטליות וגרמו לכולם להבין שהם מספקים תכנים לא פחות ממעולים גם במצב הנתון.

התוצאות בשטח

כעת, המצב הוא כזה:

  1. החששות של תלמידים פוטנציאליים לגבי איכות התכנים במצב החדש נעלמו – ברור לכולם שהתכנים איכותיים ומעולים, והכלים לחלוטין מאפשרים לבית הספר להעביר ידע.
  2. שמו של בית הספר נחשף לקהל רלוונטי בהקשר של מקור תוכן איכותי – כזה שמספק המון תכנים חינמיים מעולים ונמצא כאן כדי לתת ערך.  
  3. יש לנו קהל רחב מאוד של צלמים וחובבי צילום במאגרי המידע שלנו, שנוכל לפנות אליהם באופן ישיר או עקיף.

כאשר כל החסמים הללו הוסרו, הגיע הזמן להכריז על המוצרים החדשים ולהציע לקהילה שיצרנו את האופציה להצטרף לקורסים המקוונים של גליץ. בשלב זה כבר יכולנו להשתמש בכל פלטפורמה קיימת כדי לפנות לקהל, והתוצאות לא איחרו לבוא: מאות רבות של צופים בכל הרצאה, קורסים מקוונים מלאים עד אפס מקום, קפיצה משמעותית בכמות הלידים, מחזורים חדשים נפתחים בכל שבוע ותגובות מחמיאות מתלמידים מרוצים.

המסקנות הכי חשובות מכל הטקסט הארוך הזה

  1. לכל עסק יש סל כלים וידע. חשבו איך אתם יכולים להתאים את הידע הזה למרחב הווירטואלי. הימנעו מהיצמדות עקשנית לאופן שבו הדברים קרו בעבר, וחשבו כיצד הידע שלכם יכול לבוא לידי ביטוי היום.
  2. נכון, אנשים מוציאים פחות כסף בתקופה הזו. אבל היי… אנשים עדיין צריכים לחיות. בין אם אתם מציעים שירותי ידע ולימודים, ליווי, ייעוץ, או כל שירות אחר שיכול להתאים תחת הקטגוריה הדיגיטלית, אתם תוכלו למצוא קהל שמוכן לשלם. אל תניחו מראש שזה לא המצב לפני שתנסו.
  3. ערך, ערך ועוד קצת ערך- זה הזמן לתרום מהידע שלכם לקהילה. לא רק כי זה הדבר הנכון לעשות וכי כולנו צריכים לתמוך אחד בשני בתקופות כאלו. אלא, גם כי זה גם יעזור לכם לחשוף עוד אנשים למותג שלכם ולמצב אותו כאוטוריטה איכותית בתחום שלכם. כך, גם אם היום אתם לא מצליחים למכור את המוצר או השירות שלכם, כשהמשבר יגמר – אתם תהיו אלו שהקהל זוכר לטובה (ומכאן הדרך לתקשורת היא קצרה יותר).

יש לכם שאלות? רוצים להתייעץ קצת?

דברו איתנו, אנחנו כאן בשבילכם… ראו סעיף 2 (:

 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

בואו נתחיל

גלילה לראש העמוד