fbpx

בחן את עצמך: מהי האישיות הכלכלית שלך ומה זה אומר עליך?

בחן את עצמך: מהי האישיות הכלכלית שלך ומה זה אומר עליך?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

קן הונדה מגדיר שבעה סוגים שונים של טיפוסים כלכליים. אז מי אתם: בזבזנים, מהמרים, אימפולסיביים, מכורים לקניות או שכל שיחה מהפקידה בבנק מורידה אתכם למקלט? ואיך כל זה ישפיע על החיים והעסק שלכם.? אנחנו פה כדי לעזור ולייעץ

שרה בלייקלי, מייסדת חברת ההלבשה התחתונה ספנקס, הצליחה לבנות עסק של מיליארד דולר עם 5,000 דולר בלבד. וורן באפט, מהאנשים העשירים בעולם, עדיין מגיע כל בוקר לאותו סניף מקדונלדס וקונה את אותה ארוחת בוקר כבר מעל 50 שנה. קוראים לזה התנהלות כלכלית והיא שונה אצל כל אחד מאיתנו. התנהלות כלכלית תלויה באישיות שלנו ומושפעת לטוב ולרע מהחינוך שקיבלנו בבית. היא משפיעה על החיים שלנו וגם מושפעת מהחיים שלנו וכשיש במשוואה עסק, היא כמובן משפיעה גם עליו. 

הדוגמאות של בלייקלי ובאפט באות להראות שניהול החיים האישיים שלכם משפיע בצורה ישירה על ניהול העסק שלכם. אם החיים שלכם מבולגנים, אם אתם בזבזנים חסרי תקנה, רוב הסיכויים שגם העסק שלכם יהיה כזה. מכיוון שאנחנו מדברים על התנהלות, הכל כמובן הפיך וניתן ללמידה. אז בואו נבין יחד איך ולמה אנחנו מתנהלים כמו שאנחנו מתנהלים עם הכסף שלנו.

במחקרו על הפסיכולוגיה של הכסף מדבר קן הונדה (חוקר אושר וסופר יפני), על כך שישנם שבעה סוגים שונים של אישיות המכתיבות דפוס התנהלות כלכלי מסוים; בדרך כלל אדם יכול למצוא את עצמו באחת או בשילוב של מספר סוגי אישיות כלכלית.

אנחנו מזמינים אתכם לקרוא על כל אישיות ולמצוא את עצמכם בה. נסו לחשוב על המטרות והיעדים שלכם לעתיד הקרוב או הרחוק, האם האישיות שלכם תואמת את דרך ההשגה שלהן? 

אם התשובה היא כן, אתם כנראה עושים משהו נכון ונשמח מאוד לשמוע עליו, אך אם התשובה היא לא ואתם מוכנים לעשות הכל כדי להשתפר, שאלו את עצמכם איפה אתם עומדים היום, מהי מטרת העל שלכם ואיך תוכלו להגיע אליה?


1. החסכן. אתם המומחים של החבר’ה כשצריך עצה על איפה זול יותר לקנות, מכירים את כל אתרי השוואת המחירים, מומחים בלהתמקח ובמציאת דילים. כנראה שלא תודו בזה בקול, אבל בכל פעם שאתם יוצאים עם חברים ממש “במקרה” אתם מבזבזים בדיוק את אותו הסכום, למעשה רק המחשבה על לשלם קצת יותר מעוררת בכם כעס. אתם לא צריכים מטרה מיוחדת לחסוך אליה (כי מתישהו תהיה אחת כזאת בעתיד) והחיסכון שלכם הוא רשת הביטחון שלכם.

עצה לחסכן: אמנם הכסף נצבר, אבל החוויות והסיפורים מתמעטים. אתם כל כך עסוקים בלצבור את הכסף, שאתם לא נהנים ממנו. נסו למצוא את עמק השווה בין חיסכון והנאה בעזרת הצבת מטרות אל מול תקציב שנקבע מראש והיפתחו לרעיונות חדשים.

2. הבזבזן. הפתרון שלכם לכל דבר הוא כסף. כשהמצב רע, אתם טסים לחו”ל. כשאתם בבאסה, אתם נהנים משופינג לעצמכם או לחברים. במסעדה, תזמינו את המנה הכי יקרה בתפריט. אתם לארג’ים ומפנקים, אתם מכורים לקניות ברשת, אתם מודעים לכך שרוב ההוצאות הכספיות שלכם באות על דברים שלא נחוצים לכם, ובכל זאת לבזבז אותו גורם לכם להרגיש טוב יותר. 

עצה לבזבזן: תעבוד לפי תקציב. נסה לייצר הרגל של חשיבה פעמיים לפני רכישה: ‘האם היא באמת תגרום לי להרגיש טוב יותר לאורך זמן?’. זכרו: גם דחיית סיפוקים היא תכונה חשובה.

3. המכור לעבודה.
כולם יודעים שצריך לקבוע איתכם תוכניות שבועות מראש כדי שתסכימו לקחת חופש מהעבודה. אתם לא עונים לטלפון אם מישהו לא בדק איתכם בווטסאפ שאתם פנויים. רוב האנרגיה והזמן שלכם מושקעים בלהרוויח כסף ואין לכם שום בעיה עם זה. היי, מבחינתכם כסף זה המפתח לאושר וכמה שיותר – יותר טוב. כל השאר? הסחות דעת. 

עצה למכור לעבודה: מוסר עבודה הוא דבר חשוב, אך שימו לב שהוא אינו מוביל אתכם לסדר עדיפויות שגוי שעלול להזיק לבריאות הנפשית והפיזית שלכם. נסו “להוריד רגל מהגז” וליהנות מהדרך. כסף אכן משפיע על אורך חיינו ולכן כדאי לדעת איך לחסוך נכון. אך אם תמצאו איזון בין ההוצאות להכנסות שלכם תראו שאתם יכולים לא רק לעבוד כל הזמן אלה גם לחיות.

4. זה שלא מוכן לשמוע על כסף. בהגדה של פסח הייתם זה שאינו יודע לשאול או יותר נכון מפחד לשאול. אתם לא יודעים מה מתרחש בחשבון הבנק שלכם, אין לכם מושג מהן ההכנסות וההוצאות הקבועות שלכם ובגדול, אתם חיים לפי מנטרה של “יהיה בסדר”. אתם נתקפים בחרדה רק מעצם המחשבה להגיע לסניף הבנק או משיחת טלפון עם הפקידה. התעסקות בכסף היא עבורכם דבר תפל ואם רק ינסו להתייעץ איתכם על נושאים פיננסיים, כנראה שתעשו הכל כדי להעביר נושא. 

עצה למי שלא מוכן לשמוע על כסף: ההחלטה לא להביא למצב הכלכלי שאתם נמצאים בו להחליט בשבילכם היא בהחלט אופטימית ומעוררת השראה, אך לא מהסיבות הנכונות. חשוב שתהיו מודעים להוצאות ולהכנסות שלכם כדי להימנע ממקרים לא רצויים של ברוך פיננסי. השתדלו לבדוק את מצב החשבון שלכם אחת לחודש, זהו אומנם צעד שאולי לא תהנו לעשות, אך יוכל למנוע ממכם מתחים כלכליים בעתיד.

5. האימפולסיבי. אתם יודעים לחסוך כסף, אך באותה מידה מצליחים לבזבז את רובו ברגע אחד. כשיושבים בבר שיכורים ואומרים ‘בואו ניסע לווגאס’, אתם כבר מזמינים כרטיס. כאלה אתם, מבצעים רכישות פזיזות ורק אחר כך חושבים על ההשלכות שלהן. אתם דווקא מודעים לבעיה, אבל מה לעשות שאתם, איך נאמר בעדינות, טיפה פושאוברים. ראשונים לכעוס על עצמכם (ועל הסובבים אתכם) על כך שבזבזתם סכום על דברים שלא בהכרח נחוצים, אבל לפעמים זה חזק מכם. בינינו, גם בהחלטות אחרות חשובות בחייכם אתם כנראה מתנהגים באימפולסיבית וקל מאוד להשפיע עליכם. 

עצה לאימפולסיבי: לחסוך אתם כבר יודעים וזהו כבר יתרון גדול. הציבו את היעדים הכספיים שלכם מול עיניכם (אם זה על מסך המחשב או על פתק בארנק), כך לפני שתבצעו רכישה אימפולסיבית תוכלו לחזות את ההרגשה העתידית שלכם מעצמכם. אם הרכישה היא לא הכרחית ההרגשה העתידית הצפויה היא שתתחרטו ותתאכזבו מעצמכם, אך אם היא אכן נחוצה אתם תהיו הרבה יותר שלמים עם ביצוע הרכישה. בקיצור, תסתכלו לעתיד שלכם בעיניים ותגידו מדי פעם ‘לא’ – לעצמכם ולסביבה. זה בריא.

6. המהמר. אתם מכורים לריגושים ולסיכונים. ההבטחה לתגמול גבוה תוך כדי הריגוש שבסיכון להפסיד הוא מה שמושך אתכם. בשבילכם זה go big or go home והגישה הזאת רק מקצינה בתקופות קצת פחות טובות בחיים. אתם מתנהלים בגישת הכל או כלום וזה הופך את החיים שלכם לחתיכת רכבת הרים.

עצה למהמר: הריגוש הוא ללא ספק דבר שכולנו מחפשים בין אם במודע או לא, אך הוא לא חייב להגיע דווקא מהכיוון הכלכלי. הימורים יכולים להוביל למצבים הרסניים לא רק לחשבון הבנק שלכם אלא גם למשפחה שלכם. תחושת ביטחון הכלכלי היא דבר חשוב ולכן מומלץ להפריש כל חודש סכום סמלי לחיסכון המיועד למקרים בהם אתם נקלעים לצרה. תנו הרשאה לחיסכון זה לאדם שאתם סומכים עליו ובמקרה הצורך יוכל לעזור לכם להתנהל נכון. 

7. החרדתי. אתם חרדים כל הזמן למקרה שיגמר לכם הכסף. לא בזבזנים ואף מקפידים לחסוך נכון ובכל זאת אתם משוכנעים שישנה אפשרות שתאבדו את כל הכסף שלכם בכל רגע נתון. גם בחייכם אתם מאופיינים בחוסר ביטחון כללי, מה שמקשה עליכם ליצור חופש כלכלי. אתם תמיד נמצאים בכוננות ספיגה. מתכוננים לגרוע מכל. חיים קצת בפחד. רואים שחור. בקורונה לא יצאתם מהבית. באזעקות ישנתם במקלט. פסימיים שכמוכם.  

עצה לחרדתי: מודעות למצב הכלכלי הוא תמיד דבר טוב, אך לא כשהוא מונע ממכם להתנהל בעצמאיות וחופשיות. נסו לחשוב לעומק מהיכן נובעת הדאגה הכספית הגדולה, בהתחשב במצב הכלכלי הנוכחי שלכם. שיחה עם יועץ פיננסי או מטפל עשויה להועיל להרגשה וההתנהלות הכלכלית, ואף להסיר דאגה מליבכם. 

סיכום: 
המטרה היא למצוא איזון בין ההתנהלות הכספית שלנו למימוש ההישגים שאנחנו שואפים אליהם. הכרה באישיות הכלכלית שלכם היא כבר צעד ראשון בדרך להשגת היעד. כל אחד מאיתנו צריך לדעת להתנהל נכון כלכלית בחייו על מנת להצליח לנהל את העסק שלו בחוכמה וכמו כל תהליך למידה גם זה יקח זמן, אך זהו זמן יקר שיחסוך לכם המון כסף. היו כנים עם עצמכם ונסו טיפ אחד כל פעם. 

מזמינים אתכם להיכנס לעוד כתבה שלנו שיכולה לעזור לכם ללמוד לנהל את העסק שלכם נכון.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ניוזלטר 45- פיפא ו-EA נפרדים

רק כסף בראש שלך לא ברור איך זה קרה, אבל מהדורה מלאה בחדשות תעשייה – על כסף. מה יש לנו בשבילכם? לכו לעצב ולעשות טוב לעולם,