fbpx

המדריך השלם לפתיחת עסק מהבית

המדריך השלם לפתיחת עסק מהבית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

סוף סוף הגענו להחלטה אמיצה והחלטנו להקים את העסק הראשון שלנו בבית. יש לנו כישרון מיוחד ועכשיו אנו רוצים לנצל אותו ולהעביר אותו הלאה. אבל רגע, איפה מתחילים?

בגדול אפשר ללכת לייעוץ עסקי וליצור תוכנית עסקית שלמה, אבל זה עסק ראשון. התקציב נמוך ואנחנו רוצים להתחיל בקטן. האם זה אפשרי? כן! בבדיקה פשוטה של הרעיון לעסק שלכם, תעשו סוג של בדיקת תרחישים (מה קורה אם..) ובנוסף עם המידע המתאים, והקמת העסק יכולה להיות פשוטה ולא מאתגרת. יאללה, בואו נתחיל.

קשיים שרצוי להכיר לפני שמתחילים
ישנם הרבה יתרונות שאנחנו יכולים להשתמש בהם כמינוף לעסק שלנו, אבל גם חסרונות שהכרחי שנכיר ונדע להתמודד איתם לפני שיפגעו בנו.

מציאת לקוחות חדשים: הקושי הגדול יותר של עסקים מהבית הוא שלמעשה, העסק הוא לגמרי וירטואלי. אף אחד לא יודע על קיומו. כלומר, צריך להוציא מהמשוואה לקוחות שנכנסים “על הדרך”. אף אחד (וטוב שכך) לא ייכנס אליכם הביתה סתם בהפתעה כי הוא ניחש שיש שם עסק ובא לו להתנסות במוצר או בשירות. לכן הנוכחות שלכם כלפי הקרובים אליכם והפעילות ברשתות החברתיות צריכה לקבל דחיפה יותר חזקה כבעלי עסק. השקיעו את מירב המאמצים שלכם בשיווק של העסק.

מציאת ערוצי שיווק: לכל עסק יש את הייחודיות והתכונות בהן הוא מתאפיין, מכאן שצריך למצוא את אסטרטגיית השיווק המתאימה במיוחד עבורו. למשל: מעצב תכשיטים יכול להתחיל לפרסם בקבוצות מסוימות בפייסבוק הקשורות לתכשיטים או לשווק באינסטגרם לקהל אותו הגדיר שעשוי להתעניין בנו.

ריבוי משימות: המאמצים הראשוניים לשים את העסק “על המפה” – כלומר לגרום לאנשים לדעת על קיומו, דורשים זמן, התרוצצות ואולי גם פגישות שלא תמיד ניתן לקיים רק בזום. כל אלו יסיחו את דעתכם מהתעסקות בבנייה ובפיתוח של המוצר/השירות שמהווים את הבסיס לעסק.

השלבים להגדרת העסק שלנו
לאחר שנכיר את החסרונות בפתיחת עסק מהבית, נוכל להתחיל ולהגדיר את העסק שאותו אנו רוצים לפתוח. לפני שאתם רצים להקים עמוד אינטרנט, לגייס לייקים ותגובות לעסק שלכם בפייסבוק או להדפיס פליירים באלפי שקלים, ודאו שהעסק שלכם באמת יכול למכור. ההגדרה של העסק ומיקוד הקהל הרלוונטי אליכם, חשובים מאוד בכל התחלה של עסק.

כשאנחנו יודעים מה בדיוק העסק שלנו מספק, איך הוא מובדל מאחרים ומי האנשים שהולכים להנות מהמוצר שלנו וימשיכו לקנות אותו, נוכל לעבור לצעדים הבאים. אז נתחיל?

רעיון אחיד: רוב העסקים עושים כאן שגיאה קריטית ולמעשה לא מגדירים בדיוק מה העסק שלהם ומי קהל היעד שלו – בכך שקובעים רעיון כללי המתאים לקהל יעד רחב ככל האפשר. זאת טעות שתקשה עליכם למצוא את קהל הלקוחות שלכם (לפחות בהתחלה). ככל שהרעיון לעסק יהיה אחיד וממוקד יותר, עם קהל יעד מתאים בשבילו, המאפשר לדבר בשפה אחידה עם הקהל לקוחות שלכם, כך גם יבואו לידי ביטוי השירות, המוצרים והבידול שלכם לעומת עסקים אחרים. המטרה היא להתאים את רעיון העסק אל קהל היעד שלכם ולנסות לענות על הצרכים והרצונות של הלקוחות ברמה ממוקדת וטובה יותר.

הגדירו זמנים ומטרות/יעדים: קבעו לכם ימים ושעות קבועים בהם תוכלו לעשות את המטלות הנחוצות לעסק שלכם. כך שלא יווצר מצב שאנו אומרים “כן, אני צריך לעשות את זה מתישהו, אבל אין לי זמן”. כשנגדיר את הזמנים שלנו, נחסוך לנו מטלות נגררות ועומס במצבים בהם נאספו לנו כמה דברים יחד. כך נייעל את הזמן ונשמור על סדר של העסק. בנוסף נגדיר מטרות משלל סוגים שאליהם אנו רוצים להגיע.

לדוגמא: “אני רוצה עד החודש הזה להגיע ל-100 לקוחות קבועים”, “אני רוצה להגיע עד אמצע השנה לרווח X”. כשאנו מגדירים לנו מטרות, הן מושכות אותנו להוציא את המקסימום מן העסק ונותנות לנו מדד להצלחה. הן מכוונות אותנו, מראות לנו את הדרך ונותנות לנו תמונת מצב לגבי המסע שלנו. שלב זה חשוב מאוד בעסק חדש ואפשר ללמוד ממנו על העסק שלנו, לטוב ולרע.

לקוחות ראשונים: כעסק ביתי לא נרצה לרוץ ישר ולהשקיע כמה מאות שקלים על פרסום בדיגיטל. לכן בתור התחלה אנו נשקיע את מירב מאמצינו בפרסום העסק לכל הקרובים אלינו. נתחיל בלספר למשפחה ולחברים של המשפחה, לחברים הקרובים אלינו ואפילו נבקש מהם שיעזרו לנו בפרסום הראשוני. בתור התחלה ניקח כל עזרה בשיווק העסק שלנו, בכך שנגיד לחברים שיפרסמו גם הם ברשתות של עצמם ובנוסף כל אחד יספר לחבריו ללימודים או לעבודה. כך אפשר להגיע לקהל ראשוני יחסית גדול רק בשביל שיכירו אותנו ואת המוצרים שלנו. אם יש לנו בידול מספיק טוב, הלקוחות הראשונים שנחשפו אלינו גם לא יעזבו אותנו ונקבל נקודת פתיחה מצוינת.(יש להשים לב בנושא זה, שאת הפרסום על ידי החברים ומשפחה יהיה תואם לקהל היעד שלכם)

בידול העסק: אנחנו מדברים הרבה על בידול, אז הגיע הזמן להתעמק קצת. הבליטו את עצמכם/ עשו סקר שוק ובדקו אילו שירותים מציעים המתחרים שלכם. מהר מאוד תגלו שכולם מציעים כמעט את אותם הדברים. זה הסימן שלכם להציע משהו מעט שונה או משהו בנוסף. נסו לפתור בעיות שהמתחרים לא פותרים. כאן עניין היצירתיות משחק תפקיד גדול מאוד. עליכם להשקיע מחשבה רבה באיך אני שונה מאחרים, איך אני רוצה שיזכרו אותי לפעמים הבאות. השוני יכול לבוא באריזה, בנראות, בשירות המשלוחים שלי, במחיר, בהיקף השירות. תשאלו את עצמכם ואת הסביבה מה אין ותראו איך אתם יכולים להציע פתרון.

אחרי שהגדרנו. מה הפעולות שיש לעשות?

לקבוע את סוג העסק ברשויות: עלינו לקבוע את “סוג העסק” ברשויות המס על פי ההערכות שלנו לגבי ההכנסות הצפויות לנו בשנה הקרובה. הסוג הראשון הוא: “עוסק פטור”: מוגדר בכך, שמחזור העסקאות השנתי אינו עולה על כ-100 אלף שקל ברוטו. לעסקים קטנים שלא צופים רווחים גדולים בהתחלה, הכי פשוט להגדיר את עצמם כעוסק פטור, המאפשר מינימום של התעסקות ופטור מתשלום מע”מ (אך לא מאפשר להזדכות על המע”מ).

לעומת זאת, “עוסק מורשה”: צפוי להגיע למחזור שנתי הגבוה מ-100 אלף שקל בשנה ללא רף מסוים המוגדר בחוק. בנוסף מתאפשר לו להזדכות על המע”מ, אך ניהול החשבוניות כאן טיפה יותר מסובך מקודמו ודורש ידע בסיסי בהנהלת חשבונות או עזרה מרואה חשבון.

פתיחה תיק ברשויות המס: לאחר שהבנו איזה סוג עסק יש לנו, רצוי ללכת ישר אחרי זה למשרדי המע”מ, שם למעשה אנו נפתח תיק ונקבל אישור מע”מ על קיום העסק. ראשית נבדוק בעצמנו ו/או בעזרת מישהו שמבין קצת יותר (רו”ח!!!) אילו מסמכים ידרשו מכם לסוג העסק שלכם.

השלב הבא הוא רישום העסק במס הכנסה. שם גם תדרשו למלא טופס שבו תצהירו על ההכנסות הצפויות שלכם. רצוי להצהיר על משהו ריאלי שתואם את צפי ההכנסות שלכם מהעסק. בשלב האחרון תפתחו תיק בביטוח לאומי. כמובן שגם שם תצטרכו למלא טפסים עם פרטי העסק שלכם ולהצהיר ההכנסות הצפויות (חלק מהמסמכים ניתן לשלוח גם בדואר/באופן מקוון אז שווה לבדוק).

פתיחת חשבון בנק (אופציה): למעשה, רק חברה בע”מ מחויבת לפתוח חשבון בנק, אך לעיתים כן כדאי לכם לפתוח חשבון בנק הנקרא “חשבון עסקי” (תוכלו לחסוך את העמלות). מתי כן מומלץ? לדוגמא: אם יש לכם חשבון משותף עם בן הזוג/בן משפחה, רצוי שיהיה חשבון נפרד עם כל הפעולות של הכנסות והוצאות נטו של העסק. בנוסף, לאנשים שחשוב להם סדר, חשבון בנק נפרד יקל על הבלגן בין ההוצאות השוטפות לבין אלו של העסק. אגב, גם אם לא עשיתם זה מיד, תמיד אפשר לפתוח חשבון בהמשך. זכרו כמובן לעדכן את רשות המיסים בפרטי החשבון החדש.

עתיד העסק ושיפורו

המלצה אחרונה חשובה: תמיד תבחנו ותחשבו על איך נשפר עוד קצת את העסק שלנו. מה לא עובד? מה מושך יותר אנשים? מה יותר אוהבים? האם נשנה את השיווק? האריזות? המוצר? נכניס מוצרים חדשים? נשדרג את שירות המשלוחים? נעדכן את המחיר? כיום, כשקצב השינויים בכל התחומים משתנה במהירות גבוהה וללא הפסקה, חשוב תמיד לקחת מעט זמן בכל שבוע ולחשוב איך אני משתפר, איך אני מבדל את עצמי עוד יותר בשביל שיחזרו אלי כל הזמן.

עסק ביתי הוא עסק לכל דבר. זה החלום שלכם. תתייחסו אליו כמו עסק רציני ותגרמו לו להצליח. אל תאבדו את הריכוז בגלל שאתם בבית. השקיעו זמן ומחשבה, תיצרו ייחודיות, חפשו להתקדם. לכו תדעו לאן ההשקעה שלכם תיקח אתכם. הרי בינינו, לא חסרים סיפורי הצלחה על אנשים שהתחילו במרתף הבית שלהם.

אגב,
אם עדיין לא נרשמתם לניוזלטר שלנו הגיע הזמן שתעשו את זה. פעם בשבוע, יחד עם כוס קפה בבוקר, תקבלו חמש דקות על כל מה שחדש בעולמות היזמות, השיווק והעסקים ישר למייל שלכם. מבטיחים לא להספים אתכם. לחצו כאן להרשמה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
אולי תפסיקו לריב?

ניוזלטר 11-אולי תפסיקו לריב?

מישהו יודע איזה יום היום? הצעירים השתלטו על הבורסה, החיסונים ממשיכים לקבל אישור (גם עם 66% יעילות) ויש תחושה שזה יגמר בקרוב. הדבר היחיד שאנחנו