fbpx

קפה הוא לא פתרון: אל תוותרו על שעות השינה שלכם

קפה הוא לא פתרון: אל תוותרו על שעות השינה שלכם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש קשר ישיר בין כמות שעות השינה ואיכות השינה לביצועים בעבודה. רוצים להיות חדים יותר? לכו לישון והיזהרו מחיקויים

כמה עובדות על הרגלי השינה והעבודה של הישראלים. הישראלי הממוצע ישן שעה פחות בלילה – שש שעות
לעומת שבע בשאר בעולם. ישראל מדורגת שביעית בעולם בטבלת מספר שעות עבודה שבועיות. ישראלים עובדים 40.6 שעות בשבוע. בהולנד, לצורך ההשוואה, עובדים 29.6 שעות. כן, זה לא מפתיע אתכם. אנחנו עובדים כמו שאנחנו חיים – בקצב גבוה. מגיל קטן לימדו אותנו ששינה זה לחלשים ושננוח בקבר. האמנם אפשר לתפקד עם מעט שעות שינה?

שינה לא מלאה מפריעה מאוד לתפקוד שלנו בעבודה ויכולה לפגוע בנו גם בטווח הארוך. שינה הכרחית לתפקוד המלא שלנו בעבודה, למשל כשצריך להגיב מהר, לחשוב צלול ולהיות יצירתיים. לא תופתעו לשמוע שאם תקפידו על שעות שינה אידיאליות, ביצועי העבודה שלכם ישתפרו בצורה מדהימה. עכשיו, בואו נראה איך זה מתקשר האחד לשני.

שיפור ביצועים
גופנו זקוק לשינה כמו שהוא זקוק לאוויר ולמזון כדי לתפקד במיטבו. במהלך השינה, הגוף מרפא את עצמו ומשקם את האיזון הכימי שלו. המוח שלנו יוצר חיבורי מחשבה חדשים ועוזר לשמירת זיכרון. שינה תומכת כמעט בכל מערכת בגוף. כשאנחנו נרדמים העיניים נעצמות, הנשימה שלנו מאטה והשרירים שלנו נרגעים בהדרגה. המוח שלנו סוף סוף מאט את קצב החשיבה ונותן לתאים חדשים לצמוח. השינה תורמת להתרעננות של הגוף והנפש ומשפיעה גם על היכולת שלנו לחשוב בבהירות, ללמוד מידע חדש ולנהל את הרגשות שלנו.

להקריב שינה לעבודה ואז לעבוד יותר כדי לפצות על תפוקה אבודה, יכול להפוך למעגל מתיש. זהו דפוס התנהלות לא נכון שיגרום נזק בטווח הארוך. יצירת גבול בין העבודה לחיי הבית יכולה להיות מאתגרת בהתחלה, אך זהו צעד חשוב לקראת שינה טובה יותר וביצועי עבודה עקביים יותר. שינה טובה מפחיתה את זמן התגובה ומשאירה אתכם בעלי מוטיבציה גבוהה במהלך היום.
“A nap can help in the short term, but improvement comes with those seven hours at night.”

הקשר בין שעות השינה לביצועים בעבודה
כמובן שזה עובד גם הפוך. כשהולכים ליום עבודה אחרי שעות שינה מעטות, יש לקחת בחשבון שכמה דברים עלולים לקרות. ללא מספיק שעות שינה, תהליכי הגוף והחשיבה שלנו נפגעים ולא נמצאים במיטבם. התגובות הפיזיות איטיות ואנחנו סחוטים רגשית. תופעות לוואי קצרות טווח אלו של מחסור בשינה לא משתלבות טוב עם יום עבודה אינטנסיבי. למחסור כרוני בשינה יכולות להיות השלכות דרמטיות עוד יותר לטווח הארוך.

עבודה לאחר שינה לא טובה יכולה להפוך אנשים עצבניים יותר, כועסים ופגיעים ללחץ. מצבים מלחיצים או שליליים מגבירים תגובות רגשיות, מה שמוביל לתגובה מוגזמת בזמנים לא הולמים. מתח ועצבנות המורגשים במהלך יום העבודה להגיע אתכם הביתה, וכך להקשות על ההירדמות. לאורך זמן, אובדן שינה כרוני מגביר את הסיכון למצבים בריאותיים נפשיים חמורים יותר, כמו חרדה ודיכאון.

כשלא ישנים טוב, יותר קשה לשמור על מיקוד, תשומת לב וערנות. תחושת ישנוניות וניסיון להישאר ערים דורשות אנרגיה נפשית רבה, מה שמקשה על שמירה ממוקדת של משימות ארוכות ואלו הדורשות ריכוז. ירידה זו במיקוד עשויה להיות קשורה להשפעה של מיקרו-סליפס, שהם פרקים רגעיים (0.5 עד 15 שניות) של אי תגובה, הגורמים לחסימת תשומת לב.

אנשים הסובלים משינה לקויה נוטים יותר לבצע טעויות ומחדלים, בין השאר בגלל זמני תגובה מוגברים. המשמעות היא שלעובדים עייפים לוקח יותר זמן להגיב במצבים קריטיים. במקצועות מסוימים, זמני תגובה לקויים עשויים להיות פספוס של שיחת טלפון חשובה או אי תגובה במהירות בשיחה. במקצועות אחרים – כמו רופאים, שחייבים להגיב במהירות, ונהגי משאיות, זמני תגובה איטיים יכולים להיות ההבדל בין חיים למוות.

אני שותה הרבה קפה. זה מספיק?
רובנו זקוקים לסדר גודל של שמונה שעות שינה איכותיות בלילה כדי לתפקד כראוי. זה משתנה כמובן בין אדם לאדם (ובינינו לא תמיד פרקטי לישון שמונה שעות בלילה), אבל מה שחשוב הוא להכיר את עצמכם ולהתקרב כמה שיותר לנתון האידיאלי הזה.

ולשאלתכם על הקפה, התשובה היא לא. קפאין לחלוטין לא יכול להחליף שעות שינה בלילה, ולא רק שהוא לא יכול להחליף, הוא גם מזיק עוד יותר אם אנו לא ישנים כראוי. הוא עשוי להגביר את האנרגיה והריכוז שלך באופן זמני, אך יכול לשבש את דפוסי השינה שלך עוד יותר לטווח הארוך.

ההשפעות של קפאין יכולות להופיע גם כאשר אתם צורכים אותו מוקדם יותר אחר הצהריים או הערב. מחקר אחד מצא כי צריכת קפאין שש שעות לפני השינה הפחיתה את זמן השינה הכולל בשעה אחת. השפעות אלה יכולות להיות חזקות אף יותר בקרב מבוגרים, לגופם לוקח זמן רב יותר לעבד קפאין.

אם אתם מרגישים עייפים כל הזמן, לא מצליחים להישאר מרוכזים במשימות ארוכות או סתם חושבים שאתם יכולים לשפר את היכולות בעבודה או בלימודים, הבעיה היא לא מחסור בקפה ולא במתוק. הקפידו על שעות השינה שלכם. לא משנה אם אתם מנהלים, מעצבים או סטודנטים, כשאתם ישנים כראוי, המוח שלכם יותר יצירתי, מגיב יותר מהר ומקבל החלטות יותר ממוקדות.

לאלו המעוניינים בתופעות הלוואי הנגרמות מחוסר שינה, הנה לכם מאמר מקיף על כל תופעות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ניוזלטר 6

רק מילה אחת אם יורשה לנו חלאס! נכון, 2020 זו לא השנה הכי מוצלחת של כדור הארץ, אף אחד לא באמת רוצה לסכם אותה, אבל