אתם יושבים בבר תל אביבי חשוך. פינה אסטרטגית ממנה רואים את כל היושבים במקום. בשולחן אחד יושבות שלוש בחורות, פלוס מינוס 30, קצת אובר-דרסד בשביל המקום. שולחן אחד לידן, ארבעה גברים, שניים מזוקנים, אחד עם חולצת סוף מסלול ועוד אחד שנראה כאילו בא ישר מיום עבודה במשרד עורכי דין. בשולחן הגדול במרכז החדר, חוגגים יום הולדת וחבר’ה באים והולכים, חלקם נראים קרובים יותר, חלקם לוחצים ידיים כאילו הכירו רק עכשיו. כמה כיסאות לידכם, זוג בדייט, נגיעות קלות, הרבה צחוקים.
אם תתמקדו בכל אחת מהקבוצות השונות שבחדר, תמצאו את אותו טיפוס. האחת או האחד הבולטים. הלב של הקבוצה. תסתכלו עליהם תופסים את תשומת הלב, מדברים בקול רם, מצחיקים, מהפנטים. לא פחות חשוב, תסתכלו על המבטים של שאר חברי הקבוצה. כן, הם ישחילו משפט מדי פעם, ישתתפו בשיחה, יגיבו, יצחקו, אבל רוב הזמן סתם יקשיבו – מהופנטים – הם ממלאים תפקיד של קהל בהצגה. ההצגה של מספרי הסיפורים.
סטוריטלינג: באזוורד
על סטוריטלינג בטוח שמעתם. איך לא? כולם מדברים על זה. בספרו החדש, f*ck the slides, ניר זברו, מייסד סטריטוויז, מסביר: “זו הבאזוורד של היום, השנה ואפילו המאה. סטוריטלינג זה מונח שקיים מאז שבני האדם החלו לצייר על קירות מערות ובהמשך, דיברו, כתבו וכן הלאה. אתם יכולים להשלים לבד”. סטוריטלינג זאת הדרך שבה אנחנו מתקשרים. אם סטוריטלינג תמיד היה שם, לא באמת מדובר בבאזוורד. זו לא מילה חדשה או מקצוע חדש (כמו למשל: מיתוג). סטוריטלינג זה הבסיס לכל דבר שאנחנו עושים.
אפשר להסתכל על סטוריטלינג כמו אמנות. זה דורש יצירתיות, חזון, יכולת ותרגול. סטוריטלינג אי אפשר ללמד בקורס אחד, וגם הכתבה הזאת לא תהפוך אתכם למומחים. כדי להיות מאסטרים צריך להתמסר ללנסות ולטעות. טוב, קצת פחות פילוסופיה ויותר פרקטיקה. ברמת ההגדרה, סטוריטלינג זה שימוש במילים ליצירת עולמות וחוויות אצל מי שנמצא בצד השני – הקורא או המאזין – על מנת לעודד אותו לקבל רעיון או לבצע פעולה.
סטוריטלינג: הגדרה
הסופר והמרצה רוברט מקי, אולי גורו הכתיבה הגדול בעולם, הגדיר את המונח בספרו “סיפור”: “בקצה האחד של המציאות נמצאת עובדה טהורה. בקצה השני, דמיון טהור. בין שני הקטבים האלה משתרע ספקטרום בדיוני מגוון לאין שיעור. סטוריטלינג חזק מייצר איזון לאורך הספקטרום הזה”.
סטוריטלינג הוא כלי שכולנו עושים בו שימוש על בסיס יומיומי, ויש דרכים להשתמש בו טוב יותר. לכל אדם יש סיפור. כולנו לפעמים מוצאים את עצמנו משחזרים את אותו סיפור מהצבא, מהטיול עם החבר’ה או מהדייט הראשון. האמנות היא להשתמש בסיפור כדי לגרום לשינוי. אנשי מכירות ישתמשו בסיפור כדי להציג יתרונות במוצר או בשירות. מנהלים ישתמשו בסיפור לדרבן את הצוות שלהם. סטארטאפיסטים יעזרו בסיפור כדי לגייס משקיעים.
טעות לחשוב שסטוריטלינג טוב כרוך אך ורק בכישרון כתיבה יוצא דופן או יכולות עמידה מול קהל. קחו לדוגמא קריין חדשות. הוא יושב באולפן טלוויזיה מול הטלפרומפטר, הסיפור כתוב והמילים רצות לו מול העיניים. הוא לא כתב את הטקסט, הוא רק מספר על האירועים שקרו. הדרך שבה הוא יבחר להציג את הסיפור, קצב הדיבור, חיתוך הדיבור, הטון, האינטונציה, תיחרט לכם במוח לצמיתות ותשפיע באופן ישיר על איך תקלטו אותו, מה תחשבו עליו ואיך תפרשו אותו.
סטוריטלינג הוא החלק הקריטי בכל קמפיין שיווקי ולא רק. זו אמנות שתשרת אתכם במכירות, בגיוס כספים, בראיונות עבודה, בנטוורקינג ואפילו בהשגת בני או בנות זוג. זה מה שמבדיל בין מותגים שזוכרים לבין, ובכן, כל היתר. בגדול, אפשר לומר שאנחנו מספרים סיפורים כדי למכור, לבדר, לחנך או להתרברב. אלו ארבעת המפתחות. מספרי סיפורים טובים יודעים לבחור את זווית הכניסה, לדעת מה מעניין, מה הקהל צריך לדעת ויותר חשוב, מה הוא לא צריך לדעת.
יש כמה עקרונות מרכזיים בסטוריטלינג:
סטוריטלינג צריך להתאים לא רק לקהל היעד, אלא גם לפלטפורמה. ההבחנה הבסיסית היא בין סטוריטלינג כתוב לבין סטוריטלינג מדובר. מדובר בשני עולמות שונים. שתי תורות נפרדות. מיומנויות הדורשות סט שונה של יכולות, אבל הבסיס הוא אותו בסיס. הסיפור צריך להיות מהודק ולעמוד בכל הקריטריונים. לכן, אנחנו מאמינים בכמה כללי עשה ואל תעשה בסיסיים.
כמו בכל סיפור טוב, יש דברים צריך להימנע מהם:
מה כן לעשות?
סטוריטלינג כתוב:
כשמדברים על למצוא את הזווית הנכונה, יש משמעות למילה. סטוריטלינג כתוב הוא אמנות של שימוש במילה. הבעיה היא שרובנו משתמשים פחות או יותר באותן מילים, מה שהופך את הסיפור לדי משעמם, לא השראתי מספיק, חזרתי. סטורטלינג טוב לא רק הסיפור, אלא איך אתם מספרים אותו ואיך הצד השני רואה אותו. יש חשיבות לעושר שפה, לרמת התיאור, אבל גם כאן אנחנו ממליצים – אל תכתבו גבוה יותר ממה שאתם מדברים.
סיפור כתוב דורש כישרון כתיבה זה נכון, אבל מצד שני, כמו שכבר אמרנו, סטוריטלינג זה עניין של ניסוי וטעייה. למידה מתמשכת. גם אם אתם כותבים מנוסים, אתם צריכים לתרגל, לנסות דברים חדשים, להשתפר, לכתוב עוד ועוד. ואם לא, אין שום סיבה להתייאש. אל תגידו לעצמכם, “אבל אני לא יודע לכתוב”. הסיפורים קיימים לפני המילים, זוכרים? עם אימון טוב ותרגול נכון, אפשר לשפר את יכולות הסטוריטלינג הכתוב.
האח הגדול
אנחנו מאמינים שסטוריטלינג כתוב הוא האח הגדול של סטוריטלינג מדובר, למשל הרצאה פרונטלית או מפגש פנים אל פנים. סטוריטלינג דיגיטלי כמו העברת קורס אונליין או סרטוני העשרת ידע ברשתות וסטורטלינג אודיו כדוגמת מנחי פודקאסטים למיניהם. כשמדברים פרונטלית, צריך לדעת להגיש. הסיפור נבחן גם על רמת הכריזמה, הוורבאליות, היכולת לסחוף בדיבור, ללכוד את הקהל, לשחק עם הקול. זוכרים את קריין החדשות מתחילת הכתבה?
מקי טוען שבהינתן הבחירה, אנשים יעדיפו חומר טריוויאלי המסופר בצורה מבריקה על פני חומר עמוק המספור בצורה גרועה. אז למה סטוריטלינג כתוב הוא האח הגדול? כי גם מספרי הסיפורים הטובים ביותר צריכים תסריט. כשכותבים ומסדרים את המסרים בצורה מהודקת, מקבלים מוצר איכותי יותר. אם תספרו סיפור פעם אחר פעם באותה צורה בדיוק, אולי הביטחון שלכם יעלה וגם ההופעה, אבל הרמה והאיכות? לא בהכרח. תתסרטו את עצמכם – זה פשוט וזה עובד.
סיכום
באזוורד או לא, סטוריטלינג זאת אמנות, אבל הכנו את המדריך הזה כדי להבהיר דבר אחד: אל תפחדו מסטוריטלינג. יש לכם את זה. בכולנו מסתתר מספר סיפורים. זה כלי ששווה לעבוד עליו לטובת העסק שלכם, הלקוחות שלכם וגם ברמה האישית. אם תספרו את הסיפור שלכם טוב יותר, תסבירו את ה”למה”, תראו שבצד השני מתעניינים במה שיש לכם להציע. סטוריטלינג טוב הוא הבסיס לכל תוכן, שירות או מוצר שאתם צורכים. הוא יעשה עבורכם את ההבדל במכירות, בשיווק, בגיוס, בנטוורקינג ואיפה לא.
יוהאן קרויף נהג לומר: “כמו כל דבר בכדורגל – וגם בחיים – אתם צריכים להסתכל, אתם צריכים לחשוב, אתם צריכים למצוא שטחים ואתם צריכים צריך לעזור לאחרים. זה מאוד פשוט בסופו של דבר”. סוג של מהות החיים. בדיוק כמו סטוריטלינג. תסדרו את המחשבות שלכם, שתפו את הרעיונות שלכם וספרו את הסיפור שלכם. אנחנו כאן כדי לעזור.
הכתבה הזאת היא כתבת מבוא. החלק הבסיסי והתיאורטי מתוך מדריך סטוריטלינג מקיף הכולל:
סטוריטלינג פומבי
סטוריטלינג ברשתות
סטוריטלינג כתוב
סטוריטלינג בשיווק
סטוריטלינג במצגות לגיוס כסף
עוד יעניין אתכם:
If you're a sports-loving South African, it's likely that you have a soft place for…
Similar to the recognizable roulette wheel in a casino, the course of Bitcoin is uncertain…
With the rise in popularity of online slots in recent years, many players are left…
Evolution Gaming is a well-known software company, and its original product, Mega Ball, has taken…
With a large number of young people trying out for the T20 World Cup,…
Undoubtedly, Rummy is the most popular card game in India. Since the incorporation of rummy…