fbpx

איך מתחילים פודקאסט מאפס? מהרעיון עד המיקרופון

איך מתחילים פודקאסט מאפס? מהרעיון עד המיקרופון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

חולמים על פודקאסט משלכם ולא יודעים איך להתחיל? הגעתם למקום הנכון. הכנו עבורכם מדריך מפורט להורדה: איך בוחרים נושא, איפה מוצאים מרואיינים, מה הציוד הדרוש ואיפה משיגים אותו בזול, על מה אפשר לחסוך ואיך מפיצים את התוכן. כל מה שאתם צריכים לדעת על הקמת פודקאסט מ-א’ ועד ת’  

הידעתם? לפודקאסטים החזקים ביותר בעולם יש יותר השמעות מתוכניות הרדיו המצליחות ביותר ולערוצי היוטיוב המצליחים יש יותר צפיות מאשר לתוכניות טלוויזיה. מפתיע? לא באמת. היכולת ליצור תוכן שמגיע רחוק, לחשיפה, הצלחה והכנסות, כבר לא נמצא בידיים של השחקנים הישנים, החזקים. זהו עולם של יוצרים. פודקאסטים אולי נכנסו לישראל באיחור, אבל לאט הם הופכים לחלק בלתי נפרד מהדרך שבה אתם צורכים את התוכן שלכם. הם חלק מסדר היום בדיוק כמו ערוצי הטלוויזיה, העיתונים, האתרים וכמובן הרשתות החברתיות. למעשה, מאזן הכוחות משתנה. צרכן התוכן רוצה לקבל בדיוק מה שמעניין אותו ובזמן שמתאים לו. פודקאסט מאפשר את זה גם מבחינת התוכן וגם מבחינה טכנולוגית. 

פודקאסט הוא חזרה למה שהכרנו, רדיו בצורה חדשה, זמין להורדה ON DEMAND. אפשר להאזין לו בפקקים, במהלך אימון כושר, במשרד או סתם כשיש זמן פנוי בבית. האפשרות שלנו לשמוע את התכנים שאנחנו רוצים, בכל זמן, בכל מקום, העובדה שכל נישה היום יכולה לקבל פודקאסט, ושכל אחד יכול להתחיל באפס מאמץ, הופכות את הפלטפורמה לאטרקטיבית עבור צרכנים ויוצרים. כן, כן, היום תוכניות נישה יכולות להיות מקור פרנסה מלא לאנשים. למה שלא תהיו חלק מזה? 

יש מעל 2.5 מיליון פודקאסטים ברחבי העולם עם למעלה מ-50 מיליון האזנות יחד. המספר הזה, רק הולך לעלות כמובן. זה חלק מהמגמה. צרכן התוכן הפסיבי הופך להיות יצרן תוכן אקטיבי. כלומר, יש זליגה בלתי פוסקת מעולמות התוכן המיינסטרימיים לעבר פודקאסטים. כולנו רוצים לדבר על מה שמעניין אותנו, להאזין רק למי שמעניין אותנו, לא לקבל בפיד שלנו את מי שבא לנו פחות טוב. פודקאסט הוא פלטפורמה מצוינת לחשוף אחרים לידע שלכם, למקצועיות שלכם או למותג שלכם אם אתם רוצים לפרסם ולהגיע לקהל יעד ספציפי שרלוונטי לעסק שלכם. רוצים לעלות על הרכבת ואין לכם מושג איך להתחיל? מצוין, הגעתם למקום הנכון. בואו נסביר את זה שלב אחרי שלב. 

 

אז מה בתפריט?

  1.  מה זה פודקאסט?
  2.  מה ההיתרונות של פודקאטס?
  3.  מה מטרת הפודקאסט?
  4.  איך מתכננים פודקאסט? 
  5.  איך מקליטים פודקאסט?
  6.  איך מפיצים את הפודקאסט?
  7.  מילות סיום 

מה זה פודקאסט?

פודקאסט (הסכת בעברית) הוא תוכן אודיו שניתן להורדה לנגן של המאזין בטלפון ו/או במחשב. אפשר להגדיר פודקאסט כמעין תוכנית רדיו ON DEMAND, אבל למעשה הוא יותר קרוב לתסכיתים של פעם, ומכאן השם העברי “הסכת”. במקביל לעליית הפודקאסטים, צמחו גם וידאוקאסטים שהם למעשה פודקאסטים מצולמים. 

ההיסטוריה של הפודקאסט 

דייב ויינר – ממפתחי ה-RSS – נחשב לאבי הטכנולוגי של הפודקאסט. הוא הראשון שגרם לאוטומציה של התהליך ההעלאה לרשת – מהיצרן לצרכן. הפודקאבטים פרצו לחיינו בראשית שנות ה-2000 ומיד כבשו בסערה את ארה”ב ובהמשך את שאר העולם. אפשר למצוא היום פודקאסטים בכל נושא: היסטוריה, פנאי, ספורט, מדע, אקטואליה, קולינריה שיווק, טכנולוגיה ובעצם כל מה שאתם יכולים לדמיין כולל נישות ספציפיות מאוד. היפה בעולם הפודקאסטים הוא שכל אחד יכול להצליח בו. לא צריך להיות קריין, מגיש או איש תקשורת כדי למשוך קהל. רק לדעת לספר סיפור בצורה מעניינת. זה הדבר המדהים והמרתק בתופעת עליית הפודקאסטים. בגדול, הוא נותן נקודת התחלה כמעט שווה לכולם. 

מה היתרונות של הפודקאסט:

  1.  לפודקאסט ניתן להאזין תוך כדי עשיה של פעולות אחרות – אנשים אוהבים פודקאסטים כי הם “לא מבזבזים זמן”. זה הקסם שבפורמט – הוא מאפשר צריכה במקביל לפעולה אחרת כמו נהיגה או פעילות גופנית ולא במקום אותה פעילות. 
  2.  פודקאסט הוא תוכן ארוך וניתן להעמיק בו – כמעט לכל פלטפורמת תוכן שאתם מכירים יש מגבלות זמן, מקום או אורך. פודקאסט מאפשר לקחת נושא מסוים, לפרק אותו ולהתעמק בו ובכך להעביר מקסימום ידע. 
  3.  ניתן להמיר את התוכן בפודקאסט לוידאו – קחו תוכן מעניין ועמוק ותוסיפו לו את אלמנט הווידאו – העובדה שאתם יכולים לצפות בשיחה או במגיש – וקיבלתם מוצר מוגמר מרתק ומושך. מעין סרטון דוקו קצר כולו שלכם.  
  4.  ניתן לגזור מהפודקאסט חלקים ממוקדים יותר – אתם כבר מכירים אותנו ויודעים שאנחנו חסידים גדולים של הפיכת פיסת תוכן גדולה להרבה פיסות קטנות. בואו ללמוד איך עושים את זה
  5.  נותני חסות אוהבים לפרסם בפודקאסטים – בעיקר בזכות העובדה שפודקאסט ממוקד הרבה יותר ומלכתחילה מושך אליו קהל יעד מאוד ספציפי שיכול להיות רלוונטי למפרסם. למשל: מותג בירה ישמח לפרסם בפודקאסט בנושא ספורט 
  6.  יש מקום לכל נישה – עוד יתרון ענק של פודקאסט על פלטפורמות התוכן המיינסטרימיות. הוא כמעט לא מושפע משיקולים אינטרסנטיים קרים כאלה ואחרים. אפשר לדבר על מה שרוצים ולהעמיק בנישות שלא מקבלות במה בתקשורת או אפילו ברשתות החברתיות 
  7.  אנחנו נמצאים רק בתחילת עידן הפודקאסטים – זה רק יילך ויתעצם וזה יקרה על חשבון המצב הקיים. אם לא תהיו שם עכשיו, יגיע היום ותרגישו שאתם חייבים להיות שם
     

מה מטרת הפודקאסט שלכם?

החלטתם ללכת על זה? מצוין. בואו נתחיל. הדבר הראשון הוא להבין במה אתם רוצים להתמקד. בגדול, פודקאסטרים אוהבים להעביר ידע, לספר סיפור, לעניין. זה יכול להיות קשור לתחום העיסוק או משהו שאתם בקיאים בו וסופר מעניין אתכם. הפודקאסט הוא המקום שלכם “למכור” את עצמכם בתור אוטוריטה ולא לקדם את העסק שלכם. הוא לא נועד להיות שיווקי או מכירתי, אלא להעצים אתכם כיצרני תוכן ומשם לחשוף אליכם כמות גדולה יותר של קהל רלוונטי. לפני שאתם מתחילים, ענו לעצמכם על שתי שאלות: 

  1. למה אתם רוצים להקליט פודקאסט בכלל?
  2. מי קהל המטרה שלכם ומה מעניין אותו?

בואו ניצור פודקאסט!

בגדול יש שלושה שלבים ליצור פודקאסט מא’ עד ת’

  1.  תכנון הפודקאסט – האם אתם אנשים של להגיש סולו או שאתם מעדיפים מישהו קבוע כמגיש לצדכם? האם הפודקאסט שלכם יכלול אורחים מתחלפים ואם כן, מי? מה הליינאפ הבסיסי של כל פרק – האם יהיו בו פינות קבועות? פורמט מסוים? רצוי מאוד לא להתחיל פריסטייל. לא הכל צריך להיות מגובש לפני הפרק הראשון, אבל תוכנית עבודה בסיסית חשובה מאוד.  
  2. הקלטת הפודקאסט – האם יש לכם את הציוד הדרוש? מה העלויות הנלוות ואיך אפשר לצמצם אותן? 
  3. הפצה של הפודקאסט – כאן יש צורך בהיכרות עם פלטפורמות הפצת פודקאסטים שחלקן ירצו לאשר את התכנים שלכם 

עכשיו נצלול פנימה לכל אחד מהשלבים האלו ונבין מה צריך לעשות בהם.

שלב תכנון הפודקאסט

א. לבחור נושא לפודקאסט

הנושא שלכם יכול להיות מאוד רחב, כמו למשל מוסיקה, עיצוב, היסטוריה, ספורט או נישתי וממוקד יותר בנושא ספציפי כמו למשל איך להתחיל ערוץ יוטיוב. שימו לב שהנושא שאתם בוחרים הולך איתכם לאורך כל העונה של הפודקאסט, ולכן כדאי לבחור נושא מעניין שיש לכם תשוקה אליו, נושא שכיף לכם לדבר עליו ומעניין אתכם לחקור וללמוד עליו עוד.  

לאחר שבחרתם נושא לפודקאסט, שווה לעשות בדיקה קצרה בפלטפורמות כמו ספוטיפיי ויוטיוב כדי להבין האם קיימים פודקאסטים דומים בתחום שבחרתם. אם מצאתם פודקאסטים בנושא שלכם, הקשיבו לכמה פרקים ונסו להבין על מה הם מדברים ומה הם יכולים לשפר. אל תתנו לזה לבאס אתכם. לאף אחד אין בלעדיות על נושא מסוים. צרכני תוכן שאוהבים קבוצת ספורט מסוימת, ירצו לקבל כמה שיותר בנושא הקבוצה שלהם. 

חשוב להכיר את המתחרים כדי לדעת מה תוכלו לעשות טוב יותר מהם, אבל גם חשוב להישאר נאמנים לידע שלכם, לסגנון שלכם ולמסרים שאתם רוצים להעביר. 

ב. בחרו שם לפודקאסט

כשבוחרים שם לפודקאסט שווה לחשוב על משהו קליט, כזה שאנשים יזכרו. בנוסף, השתדלו שהשם של הפודקאסט יכיל מילות מפתח רלוונטיות, כאלה הקשורות לנושא של הפודקאסט ויעזרו לאנשים למצוא בקלות בעת החיפוש בפלטפורמות השונות. אל תפחדו גם ממשחק מילים או משהו פרסונלי שיהיה מזוהה איתכם. חברים הכל במידה, אל תעמיסו את השם של הפודקאסט במילות מפתח או משהו אובר מתוחכם. שתיים-שלוש מילים ואתם בטוב.  

אנחנו בחרנו בשם הבא:
Zavaroness – יזמות,שיווק ועסקים.

ג. בחרו פורמט לפודקאסט שלכם

לכל אחד יש ראיית עולם שונה. שני אנשים יכולים להפיק פודקאסט באותו נושא, אבל הפרק שיצא בפועל יהיה שונה לחלוטין. הקדישו מעט זמן ומחשבה לחשוב על קונספט חפיו הפודקאסט שלכם יתנהל.

חלק מהפודקאסטים הם שיחה בין מנחה לאורח, אחרים כוללים רק מנחה ללא אורחים וחלק עושים דברים קצת אחרת כמו פאנל קבוע שחי על אינטראקציה (יכולה למשל להיות משעשעת) בין חבריו, כשלאורך זמן, המאזינים מתמכרים לדינמיקה הקבוצתית בין חברי הפאנל. הם מרגישים שהם חלק מהחבורה. 

הדבר החשוב ביותר הוא לבחור פורמט שיתאים לאופי של הפודקאסט ולנושא עליו אתם הולכים לדבר. מעל הכל, הפורמט צריך להתאים לאופי שלכם כי בסופו של דבר אתם המנחים ואתם אלה שצריכים להרגיש הכי בנוח בעולם ולייצר את התוכן כמו שאתם רואים אותו. אם אתם אנשים ציניים, הומוריסטים וקלילים הפורמט צריך לשקף את זה. אם אתם רציניים ומסורים, הפורמט צריך לשקף את זה. לבד או בקבוצה? מונולוגים או ראיונות? הכל תלוי בכם. אין תשובה אחת נכונה. 

לצורך העניין, הנה כמה פורמטים נפוצים לפודקאסטים:

פודקאסטים בסטייל ראיון: הפורמט הוא בדרך כלל מנחה אחד שמנהל ראיון עם אורח מתחומי חיים שונים ותעשיות שונות (אנחנו בסטריטוייז בחרנו בפורמט הזה). בפורמט הזה, חשוב להתכונן לראיון כמו אל ראיון עיתונאי. להכין נושאים ושאלות מראש, להיות ממוקדים, לייצר זרימה בשיחה (במיוחד אם מדובר בווידאוקאסט), לא להתפזר, אבל כן לחפש “כותרות” או יותר נכון תובנות מעניינות שייתנו ערך מוסף למאזין.  

פודקאסטים בסטייל חדשותי: פורמט של פודקאסט המסכם חדשות בתחום מסוים וספציפי. למשל חדשות בעולם השיווק או בעולם העסקים. בעולם המהיר בו אנחנו חיים, פורמט שמתמצת למאזין כל מה שהוא צריך לדעת כדי להישאר מעודכן בנושא מסוים, יכול להיות מאוד מוצלח. גם כאן המטרה לייצר ערך. תבנו קהל אם תוכיחו למאזינים שאתם יודעים להביא תמצות מדויק של אירועים בנושא הנבחר והם לא צריכים לחפש את המידע במקום אחר.  

פודקאסטים בסטייל חינוכי/לימודי: פורמט שמתמקד בללמד את הקהל משהו חדש. לוקחים נושא, צוללים פנימה, מפרקים אותו לגורמים, מחפשים להאיר אותו באור שונה, מביאים זוויות חדשות, פרשנויות, דעות. המטרה כאן היא להעביר כמה שיותר ידע. אם הצלחתם ללמד משהו חדש גם את המומחה הגדול ביותר, עשיתם את שלכם וקניתם את קהל המאזינים. כמובן שפודקאסט בסגנון כזה דורש תחקיר מעמיק לפני ההקלטה. 

ד. לוח הזמנים לפרסום הפודקאסט

פודקאסט הוא דבר קבוע, כמו כל תכנית רדיו או טלויזיה, ובין אם אתם מפיקים אותו לשם ההנאה, כמשהו צדדי או בשביל להרים את העסק שלכם, לוח הזמנים הוא משמעותי. אולי תחליטו להעלות כל יום, פעם בשבוע או רק פעמיים בחודש, אבל העניין הוא שהעקביות חשובה כדי שהקהל יתרגל.

בחרו יום ושעה קבועים ותדבקו בהם. אם אתם לא בטוחים, שקלו את מודל העונות עבור הפודקאסט. כל עונה מאפשרת לכם להשיק כמה פרקים, ברצף או בקצב קבוע. ההמלצה שלנו היא לפרסם לפחות אחת לשבוע, אם זה מתאפשר, וזאת כדי להרגיל את הקהל שלכם לצרוך את התוכן בזמן מסוים.

ה. בחרו את האורחים הנכונים לפודקאסט

הצלחת הפודקאסט שלכם טמונה בתוכן, וחלק חשוב ממנו הם כמובן האורחים שמתארחים בכל פרק. זה הזמן להתחיל לבנות רשימה של כל האורחים שמעניינים אתכם. אנשים עם ניסיון, שעשו משהו שאף אחד אחר לא עשה בתחומם. הם יכולים להיות אנשים שאתם מכירים מזמן ויש לכם אינטראקציה טבעית איתם, אנשים שמעניין אתכם לפגוש ויכולים לעורר השראה (וגם לעזור לכם לקדם את הפודקאסט) או אנשי השעה בתחום מסוים.  

חשוב שתפעילו את הקשרים שלכם, תפיצו את המילה, דברו עם חברים, משפחה ומכרים ונסו למצוא אורחים איכותיים שישתפו איתכם פעולה ויהיו מוכנים לתת מהזמן שלהם לטובת הפודקאסט. גם ההפקה חשובה. תכינו את הרשימה, תקבעו עם אנשים גם בהתראה של כמה שבועות כדי שלא תיתקעו בלי נושא או מרואיין. אנחנו בסטריטוויז פונים לאורחים לרוב דרך הרשתות החברתיות, לפעמים במייל ולעיתים נדירות מגיעים אליהם דרך מכרים ואנשים קרובים.

כשאתם בונים את רשימת האורחים, כדאי להתחיל עם כמה אורחים שהם “וואו” וזאת על מנת שהפרקים הראשונים של הפודקאסט יקבלו חשיפה גדולה. רק קחו בחשבון שברגע שהצבתם סטנדרט מסוים, לא כדאי לרדת ממנו. לפתוח בבום זה חשוב, אבל צריך גם להשאיר טעם של עוד. לפתח סקרנות. לגרום למאזינים להתמכר. המאזינים שלכם צריכים להבין מהר שעוד דברים טובים מחכים להם בהמשך ואסור להם לפספס. 

 כמובן שאורח טוב בפרופיל גבוה, יקדם אתכם יותר מהר. במיוחד אם אותם אורחים יכולים להפיץ את הפרק בעמודי הרשתות החברתיות שלהם ולהביא את התוכנית שלכם להצלחה הראשונה שלה.

*שימו לב: שלב חשוב הוא הכנת האורח לפני הקלטת הפודקאסט. ייתכן שתרצו להסביר לאורחים כיצד אתם מתכננים לנהל את הפרק ואיך יערך הראיון. כדי להרגיש נינוח, האורח שלכם צריך להבין לאן הוא בא ועל מה הולכים לדבר. אל תפתיעו את המרואיין, תנו לו להתכונן מראש, לחשוב על מה הוא רוצה להגיד, על המסרים שהוא רוצה להעביר, אולי להתרענן קצת בנושא עליו הוא אמור לדבר. תיאום ציפיות ביניכם לבין המרואיין חשוב מאוד כדי להביא לתוצאה מקסימלית. 

ו. השתמשו בתוכנות ואוטומציות כדי לחסוך זמן יקר:

ניהול הפגישות וארגון לוח הזמנים שלכם הן פעולות שיכולות לגזול מכם זמן יקר, לכן אנחנו תמיד ממליצים להשתמש בתוכנות חוסכות זמן.

ההמלצה שלנו היא להשתמש באתר Calendly על מנת לנהל את הפגישות שלכם. הפלטפורמה מאפשרת לאנשים לקבוע איתכם פגישה ולשבץ אותה ישירות ביומן שלכם (כל עוד יש משבצת פנויה). האתר הזה יחסוך לכם הרבה משחקי “חתול ועכבר” עם אנשים שאתם רוצים לארח בפודאקסט שלכם. כך תוכלו להתמקד במה שחשוב באמת: למצוא עוד אורחים לפודקאסט, לבנות קהל ולייצר תוכן שרק הולך ומשתפר ברמה שלו. 

המלצה נוספת עבור ימים בהם אתם רוצים להקליט פרק, אבל האורח לא יכול להגיע פיזית למקום המפגש. במקרה כזה אולי יעלה לכם לראש הרעיון להשתמש ב-zoom, אך כנראה שזום זו לא אופציה טובה מספיק מכיוון שהצילום והשמע לא איכותי מספיק, ולכן ההמלצה שלנו היא להשתמש בפלטפורמה שנקראת riverside.fm.

riverside– היא תוכנה נהדרת המאפשרת להקליט את הפודקאסט בשיחות אונליין ובשונה מזום או תוכנות צילום אחרות, היא מקליטה את האודיו והווידאו בנפרד וזאת כדי לשמור על האיכות. כך בעצם היא מבטיחה איכות מיטבית של סאונד וצילום גם בשיחות אונליין.

(אגב, אם אתם רוצים להירשם לriverside, אתם מוזמנים להשתמש בקוד הקופון שלנו zavaroness)

ז. שלב התחקיר בפודקאסט 

שלב התחקיר הוא שלב מאוד חשוב. לפני שהאורח מגיע לתכנית, אתם רוצים לדעת עליו דבר או שניים, כדי שתצליחו לגבש שאלות מעניינות שישאירו את השיחה ביניכם קולחת ובעלת ערך למאזינים. בפודקאסט שמשלב ראיון, השיחה היא העיקר והיא חייבת לזרום. גם אין ראיון בפודקאסט, זכרו שאתם רוצים להיראות כידענים ולכן, גם בנושא שקרוב לליבכם, ממליצים בחום להתכונן ולהכין לעצמכם דף עם נקודות לפתח תוך כדי דיבור. 

כחלק ממאמצי הקידום של הפודקאסט של המשרד שלנו, החלטנו שמערכת התוכן תבצע מחקר על האורחים שמגיעים לתכנית, כלומר שיחת טלפון קצרה כדי להבין האם האורח מתאים לתכנית ומה מעניין בו. המחקר פה הוא חשוב. 

טיפ קטן:אל תגיעו למצב שבו אתם מתחילים להקליט את הפודקאסט ומגמגמים במבוכה כי נגמרות לכם השאלות או הנושאים לדבר עליהם. גם אדם שמצטיין בתקשורת בין אישית יכול ליפול כאן, להחזיק שיחה בת 60 דקות עם אדם שאתה לא מכיר, זאת מטלה קשה מאוד שדורשת מיומנות. אל תדאגו: כמה פעמים כאלה יהפכו אתכם למומחים. 

*זמן לחזור על דגש חשוב: את הפודקאסט שיצרתם רצוי לחלק לעונות. לוקח זמן ואנרגיה כדי ליצור פודקאסט איכותי: הצילום, העריכה, המחשבה. לכן כדאי לחלק את הפודקאסט לעונות ובכל עונה מספר פרקים מוגדר. ממש כמו תוכנית טלוויזיה. זה ייתן למאזינים שלכם זמן להתגעגע ולכן זמן לרענן ולהתרענן, לתחקר, לחפש אורחים, לגבש נושאים ולשדרג את עצמכם כל הזמן. 

הקלטת הפודקאסט

לפני שנתחיל, אנחנו רוצים לדבר על שתי גישות – יש אנשים שחייבים שהכל יהיה מושלם, ומנגד יש כאלה שרק רוצים להתחיל ועם הזמן לשפר. הגישה שלנו היא שעדיף פשוט להתחיל, ליצור, להקליט ועם הזמן נלך ונשתפר, אבל כל אחד והדרך שלו. אם החלטתם שאתם חייבים שהכל יהיה מושלם, שווה לכם להכין עונה של 4-5 פרקים, למצוא את האורחים המתאימים ולהתכונן בהתאם. 

יש הרבה דרכים להקליט ולערוך את הפודקאסט שלכם, ובין אם בחרתם ללכת על אודיו בלבד או על פרק מצולם, בואו נתחיל. חשוב לציין שאנחנו יודעים שכנראה אין לכם גישה לאולפן הקלטות מקצועי ואין לנו כוונה שתשכרו אנשי סאונד או עורכים מקצועיים. אנחנו כאן כדי להראות לכם איך לעשות את זה לבד בעלות נמוכה. 

א. נטרלו רעשי רקע והשתמשו במיקרופון איכותי: 

כל רעש קטן יכול לפגוע באיכות הפודקאסט. אם אתם גרים באזור עירוני רועש (תל אביב לדוגמה) נסו להקליט את הפרק באזור פנימי יותר של הבית, כזה שמנטרל רעשים בצורה טובה יחסית. אם אתם גרים עם עוד אנשים, בקשו מהם לשמור על השקט כמה שניתן במהלך הקלטת הפרק וכבו כל רעשי רקע שיכולים להפריע לכם כמו התראות מהמחשב או מהטלפון הנייד. בנוסף, וילונות שמיכות ושטיחים יעזרו לכם למזער הד ולצמצם את רעשי הרקע בעת ההקלטה.

החשיבות של המיקרופון להקלטת הפודקאסט 

איכות השמע היא כמובן חשובה, אבל לא צריך להשקיע המון כסף בשביל להצליח לקבל איכות טובה. כל הרעיון במדריך הזה היה לעזור לכם ליצור בלי לקרוע את הכיס, ולכן אנחנו ממליצים להשתמש במיקרופון עם חיבור USB, כזה שאפשר לחבר לסמארטפון או למחשב בעת הצורך ולהעביר את התוכן בקלות. בתור התחלה המיקרופון הזה יעשה את העבודה. האיכות שלו לא רעה בכלל והוא עולה כ-40 דולר. 

אם אתם בכל זאת רוצים ללכת על מיקרופון קצת יותר רציני, אתם יכולים לבדוק את המיקרופון הבא שמותאם במיוחד לפודקאסטים (לינק למטה). כעת, כל מה שאתם צריכים זה אדפטר (או בעברית מתאם) שיחבר בין המיקרופון למחשב/לסמארטפון ואתם מסודרים.

למיקרופון עם חיבור ה-USB 

מיקרופון שמותאם במיוחד לפודקאסטים

מתאם לאייפון תוכלו למצוא כאן

מתאם לאנדרואיד תוכלו למצוא כאן.

ב. צילום הפודקאסט:

פודקאסט הוא בראש ובראשונה שיחה מוקלטת, כלומר אודיו. אם בחרתם באודיו, כמובן שכל הקטעים על תאורה וסידור הסט פחות רלוונטיים עבורכם. אבל חכו רגע. אם כבר השקעתם ואתם מקליטים את השיחות עם האורחים שלכם, למה לא לצלם על הדרך וככה תוכלו גם להפיץ את הפודקאסט בפלטפורמות השונות כמו יוטיוב, אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק?

נכון, זה לא מתאים לכל אחד. יש הבדל משמעותי בין אודיו לווידאו. וידאוקסאט אומר שאתם והאורחים שלכם צריכים לבלוט מול מצלמה ולהיראות בשיא. לא כולם אוהבים להצטלם. קחו בחשבון: כשהמצלמה עובדת, האורח חשוב גם על איך הוא נראה ולא רק על מה שיש לו להגיד. אם אתם נמנים בין אלו שפחות אוהבים את המצלמה, חשוב שתשקיעו בסאונד.

אנחנו בסטריטויז משתמשים במצלמה מצויינת שנקראת  Osmo Pocket Dji שעלתה כ-900 ש”ח, אבל אנחנו לא אומרים שאתם חייבים לרכוש מצלמה במחיר הזה. אם אין לכם מצלמה או שאתם לא רוצים להשקיע הרבה כסף, אתם יכולים להשתמש בתור התחלה להשתמש בסמארטפון שלכם. כל עוד המצלמה מספיק טובה, אין בעיה. רוב הטלפונים החדשים מכילים מצלמה לא רעה יחסית וזה יחזיק אתכם עד הפודקאסט יתפוס תאוצה ותחליטו שזה הזמן להתקדם ולשדרג למצלמה רצינית יותר.

אם החלטתם להשתמש בסמארטפון,כדאי לרכוש חצובה לטלפון או לחילופין לקנות ring light. זוהי חצובה לטלפון שמכילה גם טבעת תאורה מתכווננת, מנסיון, גם היא מצויינת. 

לחצו לרכישת חצובה לטלפון,

 לחצו כאן בשביל לראות את ה-ring.

לרכישת המצלמה שלנו Osmo Pocket Dji.

ג.סידור הסט המתאים לפודקאסט:

אם בחרתם בפורמט וידאו עבור הפודקאסט שלכם, החלק הזה חשוב מאוד. אתם לא צריכים לשבור קיר בבית ולבנות חדר חדש, רק קצת יצירתיות ומחשבה. לפני שאתם מתחילים להקליט, סדרו את הסט בצורה אסתטית ונעימה לעין. אל תשכיחו להכניס פנימה כל מיני אלמנטים שחשוב לכם שיופיעו בפריים. עכשיו, כשהחדר נקי ומוכן, בחרו קיר אחד לבן לצלם עליו, או לחילופין אם מתחשק לכם להשקיע, ניתן לרכוש מתקן רקעים.

אם אתם מראיינים אורח, השתדלו לסדר שתי כורסאות נוחות או כיסאות ושולחן קטן שיהיה ניתן להניח כוס מים או קפה ותנו לסט את הטאץ’ אישי שלכם. הרעיון הוא להרגיש בנוח ומכאן שגם לגרום לצופה להרגיש בנוח ולא להתמקד בכל מיני “פאקים” שנמצאים ברקע. אתם יכולים להוסיף עציצים, מנורות, שטיח או כל דבר שיעשה לכם (ולצופה) טוב בעין (אבל לא עמוס מדי ולא משהו מוזר מדי שימשוך את תשומת הלב מהשיחה).

למתקן רקעים לחצו כאן

ד.תאורה היא חלק גדול מהעניין:

במקום להילחם עם התאורה כל פעם מחדש ולנסות להבין איך לסדר אותה, אנחנו ממליצים לסדר את התאורה פעם אחת כמו שצריך, להבין איזה זוויות נותנות אור טוב יותר, איפה להניח את גוף התאורה ובאילו הגדרות להשתמש. אחרי שסיימתם, אל תשכחו לכתוב את כל מה שעשיתם כדי שבפעם הבאה לא תצטרכו לשבור את הראש מחדש אלא תוכלו להתבסס על מה שכתבתם לעצמכם.

אגב,אתם לא “חייבים” תאורה בשביל להתחיל פודקאסט. בגדול אתם יכולים להשתמש בתאורה טבעית מהחלון בחדר, אבל אם אתם בכל זאת רוצים לשפר את הנראות של הפרקים, אנו ממליצים לרכוש את ערכת התאורה הבאה שנקראת מאונט דוג. זו בעצם ערכה של גוף תאורה, שלט רחוק לשליטה על עוצמת וצבע התאורה ונורה איכותית. יש בערכה כל מה שאתם צריכים בשביל להשיג תאורה לא רעה בכלל והפיצ’רים שיש בה מספקים את הצרכים של הפודקאסט. אה כן, והמחיר פצצה. 50 דולר ואתם מסודרים. 

לערכת התאורה מאונט דוג לחצו כאן

מבחינת עריכת הפודקאסט:

גם כאן צריך להיות טיפה יצירתיים כי מה לעשות, לא כולם יודעים לערוך בצורה מרשימה או בכלל, אז אם בורכתם ואתם יודעים לערוך, מצוין דלגו על החלק הזה. אם לא, נציע לכם כמה אופציות:

הראשונה, היא פשוט ללמוד.

כן לפעמים אין ברירה, אם רוצים לחסוך את הכסף צריכים ללמוד בכוחות עצמנו. אנחנו בסטריטוייז לעיתים רבות מעבירים את עבודות העריכה לעורך וידאו וסאונד חיצוני, אך לפעמים אנחנו עורכים את הוידאו בעצמנו באמצעות תוכנה שנקראת Camtasia. את עריכת הסאונד אנחנו מבצעים בתוכנה שנקראת Audacity, המאפשרת לנטרל ולהפחית רעשים, לבצע נירמול לסאונד ופשוט לגרום לפרק להישמע טיפה טוב יותר. העריכה עצמה היא די פשוטה ובגדול, הכל אפשר ללמוד ביוטיוב היום כן? 

camtasia -היא תוכנה מצוינת וקלה לשימוש. התוכנה מציעה את כל ארגז הכלים של כלי יצירת ועריכת וידאו -קאטים, אנימציות, זום, מעברים, הנפשות, רקעים, טקסט, מוסיקה ועוד. בנוסף, ניתן להקליט באמצעות התוכנה את מסך המחשב שלכם, וזו תוספת נהדרת אם אתם מחליטים להקליט פרק אונליין.

טיפ קטן: לפני שתתחילו, יהיה הרבה יותר קל אם תיצרו תבנית שתוכלו לעשות בה שימוש חוזר בכל פעם שתקליטו פרק לפודקאסט. הכוונה היא שאתם יכולים וכדאי לכם להכין מראש את ה-INTRO (קליפ הפתיחה של הפודקאסט), את הסגיר ואת המעברונים בהם תשתמשו לאורך הפודקאסט, כדי ליצור אחידות ויזואלית לאורך התכנית.

תוכנת Audacity היא תוכנה חינמית להקלטת ועריכת סאונד, המאפשרת להקליט באיכות גבוהה בתוך המחשב שלכם. יוצרי פודקאסטים רבים משתמשים בתוכנה הזאת ולכן אנו ממליצים עליה.

אמנם אנחנו מנסים להביא לכם את המדריך המפורט ביותר שניתן, אבל לא נלמד כאן עריכה ולכן שווה לכם להיכנס לאתרים של התוכנות שציינו ולהציץ על סרטוני ההדרכה או להשתמש במאגר הידע העצום ביוטיוב כדי ללמוד איך לערוך.

לאינדקס ההדרכות של Audacity

לסרטוני ההדרכה של camtasia לחצו כאן,

אם אתם בכל זאת לא בעניין של לערוך בעצמכם (ויש לכם תקציב זעום), אנו ממליצים לחפש עורך וידאו ב-fiverr, ובתמורה לכמה מאות שקלים בחודש, תוכלו לקבל עריכה טובה בלי יותר מדי מאמץ. 

הפצה של הפודקאסט

 

הפקתם את הפרק הראשון, מה עכשיו?
זה יכול להיות מתיש לחפש פלטפורמות להעלאת הפרק, ליצור משתמשים בכולם ולהעלות את הפודקאסט לכל פלטפורמה. לכן, יש לנו פתרון פשוט יותר עבורכם,שנקרא Anchor.fm. זהו כלי שמאפשר לכם ליצור פודקאסט, להפיץ אותו בכל פלטפורמות ההאזנה הפופולאריות במקביל ואפילו להקליט ולערוך אותו, וכל זה בחינם.
להרשמה לAnchor.fm.
למדריך ל-Anchor.fm

עד לשלב הזה, השקעתם הרבה מאוד מאמץ, ולכן גם אם עדיין אין לכם מאזינים חשוב לזכור שאפילו אדם אחד ששומע או צופה בפודקאסט זה מדהים. 

קחו בחשבון, קהל היעד לא יגיע לפודקאסט שלכם בלי מעט עזרה. אנחנו בסטריטוויז הגענו למסקנה שאם אנחנו רוצים להבטיח את הצלחת הפודקאסט, אנחנו חייבים לשתף אותו בכל הפלטפורמות הרלוונטיות האפשריות: אינסטגרם, טיקטוק, פייסבוק ועוד. ההצלחה של הפודקאסט תלויה בכם, אם לא תקדמו אותו שום דבר לא יזוז. לכן תתחילו לשווק כאילו החיים שלכם תלויים בזה.

גם אם אין עדיין קהילה שרק מחכה לשמוע את הפודקאסט הראשון שלכם, חשוב למנף קהילות קיימות. הכוונה היא למצוא קהילות שאמורות להתעניין בתוכן שאתם יוצרים ולספר בהן על הפודקאסט שלכם. זכרו, הכוונה היא להוסיף ערך לאותן קהילות. אם רק תספימו אותם או תנסו לדחוף תוכן בכוח ותיתפסו כאובר מכירתיים, אנשים יכעסו. 

לכן נסו למצוא קבוצות וקהילות רלוונטיות בפייסבוק, קחו איזושהי תובנה מעניינת מהפודקאסט וכתבו עליה פסקה קצרה. המטרה היא לתת ערך בכל קהילה בה אתם מעורבים. 

עכשיו בואו נדבר על כמה טקטיקות שיכולות לעזור לכם לקדם את הפודקאסט שלכם:

1.שתפו את הפודקאסט עם חברים ומשפחה:
אם הפודקאסט שלכם יכול להפיק ערך והנאה לחברים ומשפחה, הקפידו לספר עליו ולשתף אותו איתם באופן ישיר. בקשו מהם משוב ובקשו מהם לשתף את הפודקאסט עם חברים. זו כנראה הדרך הכי קלה לקבל 5-10 מאזינים ראשונים לפודקאסט. מעבר לזה, כל אדם שמספר לשניים או שלושה חברים יכול לעזור לכם משמעותית.

2. נצלו את הכוח של הרשתות החברתיות:

הכוונה כאן היא לא רק להעלות את הפרקים לרשתות החברתיות, אלא לשתף תוכן בעל ערך. תוכן איכותי שעולה בצורה עקבית יכול ליצור אינטראקציה ומעורבות של עוקבים ברחבי פלטפורמות שונות.

אנחנו בסטריטוייז החלטנו לקחת כל פודקאסט שאנחנו יוצרים ולפרק אותו לסרטונים קצרצרים ו-ויזואלים שיכולים ליצור עניין, ולהעלות אותם לאינסטגרם, לטיקטוק, לפייסבוק וליוטיוב, אבל אתם יכולים ליצור גם פוסטים ב-canva או כל דבר שעוטף את עולם התוכן של הפודקאסט.

טיפ קטן: פוסטים או סרטונים שעלו ונראה שעובדים טוב (גוררים הרבה מעורבות, לייקים ותגובות) שווה לכם לקדם אותם ולהשקיע מעט כסף בפרסום ממומן. אם (וכנראה שזה המצב) יש קהל מסוים ברחבי הפלטפורמות שכבר מתעניין בתוכן דומה לזה שאתם יוצרים, זו דרך מצויינת לטרגט אותם ליידע אותם לגבי הפודקאסט שלכם. קידום ממומן אפקטיבי ומדויק יעזור לכם לאסוף עשרות מאזינים חדשים לפודקאסט שלכם כבר בפרקים הראשונים שלכם.

3. צרו קשר עם אדמינים של קבוצות פייסבוק רלוונטיות:

יש המון קבוצות איכותיות בפייסבוק ולא מן הנמנע שחלקן עוסקות בנושא הרלוונטי לפודקאסט שלכם. הצטרפו לקבוצות האלה ושלחו למנהלי הקבוצה הודעה. בקשו מהם לשתף את הפודקאסט שלכם בקבוצה במטרה לתת ערך לקהילה. אל תנסו לפרסם את הפודקאסט שלכם ללא אישור כי ככל הנראה שמנהלי הקבוצה ימחקו את הפוסט תוך כמה דקות או יסלקו אתכם מהקבוצה וזה ממש חבל. 

4.טקטיקת צמיחה (growth hacking):

חפשו בקבוצות ובקהילות אליהן הצטרפתן אנשים ששואלים שאלות הקשורות בנושאים הדומים לאלה שאתם מדברים עליהם בפודקאסט. התמקדו בשאלות רלוונטיות שאתם יכולים לספק עליהן תשובה. ענו על השאלה באופן מלא, בלי לדרוש מהשואלים לעבור לעמוד אחר כדי לקבל את התשובה. לקראת סוף התשובה, ציינו שאתם נוגעים בנושאים אלה בפודקאסט החדש שלכם וצרפו לינק או שלחו להם אותו בהודעה פרטית. נתתם ערך, קיבלתם מאזין חדש.

5.צרו קשר עם בלוגים רלוונטיים:

חפשו בלוגים העוסקים בנושאים הדומים לפודקאסט שלכם (כאלה שכבר הצליחו לבסס קהילה) וצרו קשר עם בעלי הבלוג כדי לבדוק אם הם מעוניינים בשיתוף פעולה. אתם יכולים לקדם את הבלוג שלהם בתוכנית שלכם והם יקדמו את הפודקאסט שלכם אצלם בבלוג.

תעשו מחקר קטן ותבדקו האם יש בלוג או תכנית יוטיוב שיכולה להיות מעוניינת בשיתוף פעולה וצרו איתם קשר. גם אם הפודקאסט שלכם עדיין בחיתולים, תוכלו למצוא אנשים טובים באמצע הדרך שיעזרו לכם.

6.היעזרו באורחים שלכם:

אל תשכחו לבקש מכל אורח שמתארח אצלכם לקדם את הפרק בעמודי הרשתות החברתיות שלו ולהראות לכמה שיותר חברים. רוב האנשים יעשו זאת בשמחה (במיוחד כי הם מופיעים בפרק).

טיפ חשוב: אם אתם רוצים לוודא שהאורחים יפרסמו את הפרק אצלם, אנחנו בסטריטוייז שולחים לאורחים שהתארחו אצלנו בפודקאסט תמונה מעוצבת שלהם עם שם הפרק שבו התארחו כדי להראות להם שהם חשובים ועל הדרך, יהיה להם גם משהו יפה לפרסם ברשתות. את התמונה אנחנו יוצרים כך שתתאים לפורמט של סטורי באינסטגרם או פוסט בפייסבוק. בנוסף, אנחנו שולחים להם את הלינק לפרק ממש באותו רגע שהוא עולה.

בונוס: כחלק ממאמצי הקידום, עיצוב תמונות הקאבר של הפודקאסט יכול להועיל ולשפר את אחוז האנשים שהקליקו על הפודקאסט שלכם, אז תנו עוד מאמץ קטן אחרון.

הבחירה האישית שלנו בנושא זה היא הפלטפורמה Canva.comפלטפורמה חינמית בה אתם יכולים לעצב גרפיקות לתמונות קאבר ממש בפשטות בפורמט drag&drop (לגרור ולזרוק). תחילה הירשמו, ולאחר מכן רשמו בשורת החיפוש את המילה Podcast. ייפתחו לכם מגוון רחב של תבניות אותן תוכלו לשנות, לעצב מחדש, להוסיף תמונות רלוונטיות ולהוריד לגמרי בחינם.

קוראים יקרים,אנחנו מקווים שהפקתם ערך ונהנתם מהמדריך הזה. אם יש נושאים נוספים שהייתם רוצים שנוסיף למדריך אתם מוזמנים לדבר איתנו בפייסבוק או באינסטגרם:

דרך אגב, אם עדיין לא נרשמתם לניוזלטר שלנו הגיע הזמן שתעשו את זה. פעם בשבוע, יחד עם כוס קפה בבוקר, תקבלו חמש דקות על כל מה שחדש בעולמות היזמות, השיווק והעסקים ישר למייל שלכם. מבטיחים לא להספים אתכם. לחצו כאן להרשמה.

מילת סיום?
אל תדאגו ממושלם 

“פרפקציוניזם היא התעללות עצמית ברמה הכי גבוהה” Anne Wilson Schaef

תמיד כשמתחילים משהו חדש הוא לא מושלם, אז אל תבזבזו זמן בדאגות על לעשות הכל בצורה מושלמת. תתחילו ועם הזמן תבנו ותשפרו. זו הדרך היחידה לדאוג שדברים ייראו טוב יותר בעתיד. אל בעוד כמה שנים כשלפודקאסט שלכם יהיו אלפי האזנות ושיתופים, תעבדו עם הציוד המתקדם ביותר ואולי אפילו יהיה לכם צוות של כמה אנשים שעובדים על הפודקאסט, תיזכרו בחיוך בדרך הארוכה שבה הלכתם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email