רכישה
מ-0 ל-12 מיליארד, לא רע עבור קופיף שנולד בטעות
אם עדיין לא שמעתם, מיילצ’ימפ, חברת הניוזלטר המובילה בעולם נמכרה לפי שווי של 12 מיליארד דולר לחברת Intuit וזה עוד לא החלק המרתק.
מה הסיפור?
מיילצ’ימפ התחילה את דרכה כסוכנות לעיצוב אתרים בשם אחר לגמרי ובמהלך חייה, ניסתה מספר שירותים ומוצרים שונים עד שהצליחה לבנות מוצר קטן שמאפשר שליחת מיילים, הניוזלטר שאנו מכירים היום. מאז המשיכה החברה להקשיב לקהל, ללמוד ולשפר את המערכת.
על מה מדברים פה?
החברה צמחה למעל 1,200 עובדים ברחבי העולם ומעולם לא גייסה הון מה שהופך את העסקה למכירת חברת Bootstrap (חברה שלא גייסה וצמחה מתוך המימון הקיים) הגדולה בהיסטוריה. בשנת 2020 דיווחה החברה על מחזור של 800 מיליון דולר וכמחצית ממנו הגיע מחוץ לשטחי ארה”ב מה שמראה את הפוטנציאל האדיר.
חברת Intuit תבצע רכישה במודל של מזומן ומניות. זו בחירה מעניינת, אולי אף מעט תמוהה לחברה המתמחה בניהול ספרים לעסקים. הטענה של אינטואיט היא שהיא תרצה לתת למיילצ’ימפ להמשיך לצמוח ובכך להפוך למנוע גדילה עבור עסקים קטנים ובינוניים על ידי מגוון מוצרים שיצטרפו.
מיילצ’ימפ תמשיך לפעול באופן עצמאי לחלוטין.
ומה עוד?
בהיותה חברה פרטית ללא מניות ואופציות, עולה הסוגיה של הצלחת החברה מול הצלחת העובדים, שאין להם שום רווח מהעסקה. בעולם התעסוקה התחרותי בחרה החברה לבנות מודל חלוקת רווחים וכעת המכירה תשפיע על כך. כדי לעזור לעובדים בתהליך המעבר דרשה וקיבלה מיילצ’ימפ חבילת מניות בשווי של מעל 300 מיליון דולר אך אלו מניות סגורות למשך שלוש שנים. בחישוב גס אם נחלק את הסכום באופן שווה בין כלל עובדי החברה מדובר על מעט יותר מ-230 אלף דולר לעובד על פני 3 שנים. הייתם לוקחים?
תובנה קטנה
בעידן המודרני של האינטרנט, אנו שומעים על יותר ויותר חברות שבוחרות במודל הקלאסי של עסק שמייצר מוצר רווחי וצומח אמנם בצורה איטית אך נכונה. חלק מהעסקים מגייסים מעט בתחילת הדרך כמו Zapier שעדיין נחשבת לפרטית, למרות הגודל והנוכחות. מיילצ’ימפ מזכירה לנו שמוצר טוב, השקעה מדוייקת בלקוחות וניצול של כל דולר, יכולים להוביל לחברות טובות גם ללא גיוס משמעותי, או ללא גיוס כלל.