fbpx

אסטרטגיה מול טקטיקה: מה המקור לבלבול ומדוע רוב העסקים טועים

אסטרטגיה מול טקטיקה: מה המקור לבלבול ומדוע רוב העסקים טועים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מה ההבדל בין אסטרטגיה לטקטיקה ולמה חשוב להבדיל בניהן? קבלו סוגיה שכולנו נופלים בה, ולפעמים זה עולה ביוקר

אחת המילים שכולנו שומעים (ומשמיעים) בתדירות שהולכת וגוברת היא “אסטרטגיה”. לרוב היא מגיעה עם מילה נוספת, למשל אסטרטגיה שיווקית או אסטרטגיית תוכן. אלא שברוב המקרים, זו מילה ריקה. בין אם היתה שם אסטרטגיה אבל אף אחד לא אוכף אותה ובין אם הנושא מעולם לא עלה לדיון, בפועל רוב העסקים מדברים אסטרטגיה אבל עושים טקטיקה.

ולמה זה חשוב? כי ההבדל בניהן הוא מה שעומד מאחורי המהות של ההתנהלות העסקית שלכם: לחפש תוצאות של כאן ועכשיו או הצלחה בטווח הארוך.

מה ההבדל בין אסטרטגיה לטקטיקה?

אסטרטגיה היא תכנית העל שלכם – היא אמורה לכלול הכל מהכל: מהמטרות העסקיות, דרך תנאי השוק והמתחרים, הקהל, וכמובן הדרכים לחדור לשוק ולהגיע למטרות שלכם.

הטקטיקה היא הפעולות שאתם עושים בפועל. באופן עקרוני היא אמורה להיות היישום של האסטרטגיה שקבעתם, אם כי עסקים נוטים לפעמים להסתכל לטווח הקצר ולפעול מעכשיו לעכשיו – וזה הדבר הכי רחוק שאפשר מאסטרטגיה. איפה זה בא לידי ביטוי? קבלו כמה דוגמאות:

1. מכירות מול מודעות

אם קראתם את הכתבה די עם זה: הצעות שיווקיות שצריכות לעבור מהעולם, אתם יכולים לדלג על הפסקה הזו. אם לא, הרעיון בקצרה: תמיד אפשר לייצר יותר הכנסה בטווח הקצר. אפשר להשקיע יותר תקציבים בקמפיינים מכירתיים, לנסח את התוכן שלכם בצורה אסרטיבית שתביא יותר הקלקות, להכניס הנעה לפעולה בכל מקום. אבל לצד הרצון לייצר הכנסה של כאן ועכשיו, אתם רוצים לבנות את מערכת היחסים עם הקהל כדי לייצר מותג חזק לאורך זמן, ומערכת יחסים בונים באמצעות מתן ערך, ולא רק הצעות שיווקיות. הטרייד אוף הזה בין מכירות למודעות משתנה ממותג למותג, אבל הנקודה הכי חשובה היא לשמור את הנושא הזה קרוב מאד למודעות שלכם, ולחפש כל הזמן את נקודת האיזון. מותגים שלא עושים את זה נוטים לשחוק את הקהל שלהם, ולעיתים מוצאים את עצמם בנקודה שאנשים כבר לא רוצים לשמוע מהם.

אגב אפשר להסתכל על זה גם כאסטרטגיה – להשקיע כמה שפחות, לקצור כמה שיותר, ולעבור הלאה. אנחנו באופן אישי מאמינים בלהשקיע יותר, לעשות נכון ולהשיג יותר בטווח הארוך, אולם כל אחד והעדפותיו. מה שכן, אם אתם מתכננים להחזיק את העסק שלכם לעוד שנים – כדאי מאד לבנות אסטרטגיה ולהקפיד להיצמד אליה, שזה בגדול אומר לשווק את עצמכם נכון לאנשים הנכונים, לתת להם ערך ולמכור רק למי שרוצה לקנות. זה גם אומר להשקיע חלק מהתקציב בבניית מותג חזק ובהעלאת המודעות לאורך זמן, ולא רק בקמפיינים מכירתיים.

2. יוקרתי מול זול

עוד דוגמא לטקטיקה שלא עומדת בקנה אחד עם האסטרטגיה, היא סוגיית היקר מול יוקרתי, אחד מהדברים החשובים שקובעים את זהות המותג שלכם. תחשבו על מותג שקבע רמת מחיר גבוהה, וגם בנה מיתוג יוקרתי שתואם אותה – אבל אז עושה מבצעים חדשות לבקרים, כדי להגדיל הכנסה.

3. אסטרטגיית תוכן מול תוכן שיווקי

דוגמא אחרונה וכנראה הטובה ביותר היא סוגיית אסטרטגיית התוכן – אולי הקשוחה מכולן. היא כרוכה בהשקעה של שעות עבודה רבות על תחקיר, כתיבה, עריכה, עיצוב, קידום, ומה לא. אלפי שקלים שכביכול לא רואים מהן תוצאה. וזה רק התוכן הכתוב, עוד לפני הווידאו, הפודקסטים והשמיים הם הגבול. כמו הרבה מותגים אחרים שמשקיעים בתוכן, גם אנחנו גילינו שזה מתחיל לאט, ממשיך לאט, רק אחרי כמה חודשים רואים ניצנים של דברים מתחילים לזוז, ועד לתוצאות משמעותיות צריך המון המון סבלנות.

איך תדעו שאתם בכיוון (או שלא)

אסטרטגיה אמורה להתוות את האור לאן אתם הולכים, ולפנות את הסחות הדרך כדי שתוכלו להגיע לשם. אבל לפעמים קל לבלבל בין האסטרטגיה לבין הסחות הדעת, ולסטות לצדדים. לכן, הנה כמה נורות ביקורת שיאפשרו לכם לוודא שאתם בכיוון:

  • אם אמרתם את המילים “אסטרטגיה שיווקית” – ובפועל התכוונתם לפוסט מסוים, זה כבר סיבה טובה לחשוד.
  • אם המילה “דחוף” נאמרת יותר מדי פעמים ביום. אם אתם עובדים לפי אסטרטגיה מסודרת, אתם אמורים לדעת מראש מה צריך לקרות או לעלות מתי, ואפשר לתכנן את זה לפחות שבועות מראש, ומשם רק להשאיר מקום לשוטף.
  • אם חלק משמעותי מהיומיום שלכם מוקדש לכיבוי שריפות – זה יכול להיות סימן טוב שסטיתם מהכיוון או שהוא לא מתאים וכדאי לעדכן אותו.
  • על אותו עקרון – אם אתם מחליטים הרבה החלטות מעכשיו לעכשיו, זה יכול להעיד על כך שאתם ספונטניים מדי, ופחות מדי נצמדים למה שמשרת אתכם לטווח הארוך.
  • אם אתם מייצרים הרבה פיסות תוכן מהירות במקום אחת טובה.

והשאלה אולי הכי חשובה מכולן שכל מותג צריך לשאול את עצמו: האם המסרים שאתם מציגים בפלטפורמות השונות (אונליין ואופליין) מתחברים בסופו של דבר ועומדים בקנה אחד עם זהות המותג שלכם?

לסיכום – איך נצמדים לאסטרטגיה שלכם

אסטרטגיה פעמים היא היכולת לקבל החלטות בלי לחשוב רק על מה קורה מחר, אלא קודם כל בטווח הארוך. לפעמים זה דורש ללכת באמונה עיוורת אחרי ולסמוך על עצמכם ועל הדרך שבניתם, גם בלי לדעת מה מחכה לכם בצד השני של ההר. המשמעות היא לחשוב איפה אתם רוצים להיות עוד שנתיים שלוש, ולא רק מחר בבוקר. ברוב המקרים, לא ידפקו לכם מחר 500 איש בדלת, אבל אתם תראו לאט לאט משהו שנבנה בצורה יציבה ואיתנה שתחזיק לאורך שנים..

בנקודות שדברים לא עובדים אפשר לשבת בצורה מסודרת ולעדכן את הטקטיקה שבחרתם כדי ליישם את האסטרטגיה שלכם, ובכל מקרה כדאי לשבת אחת לתקופה את התוצאות שקיבלתם ולהבין האם אתם מרוצים מהן.

כך או כך, לקבל החלטות של רגע מתוך לחץ זה לזוז מהאסטרטגיה שלכם, וזה אף פעם לא ישרת אתכם לטווח הרחוק. לכן, לפני שרצים לשנות תשאלו את עצמכם אם חיכיתם מספיק זמן, ואם יש לכם ספק – אל תקבלו החלטה. חכו כמה ימים ותראו לאן הרוחות נושבות – לפעמים דברים מסתדרים טוב יותר כשאתם שקולים יותר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ניוזלטר 51- נצלו את החרף

נצלו את החרף קצת לשבת בבית, מפזר חום, להכין רשימה של כל החלומות שלכם ואיך תוכלו להגשים אותם מהספה. מה לא נכנס לניוזלטר שלנו? אפל