ייעוץ שיווקי אסטרטגי לחברות בצמיחה: כמה מילים על הדרך שלנו

מה ההבדל בין שיווק שעובד לאורך זמן לבין הצלחה רגעית שמנסים אחר כך לשחזר? מילת המפתח היא תכנון. כמה דברים שאנחנו למדנו אחרי שנים של ייעוץ שיווקי אסטרטגי

סטריטווייז הוקמה בשנת 2011 ובתחילת דרכה סייעה לעסקים קטנים בתהליכי שיווק. ככל שהשנים עברו, המיקוד של החברה השתנה, הצטרפו עובדים, הצוות יצר מותג וזהות חדשים, והחברה התחילה לחשוב לטווח ארוך. אבל עד שזה קרה למדנו דבר או שניים על תכנון מקדים, על מטרה, וגם על הדרך שמובילה עליה – עקביות וחתירה למטרה למול היכולת להתגמש ולהתאים את עצמך לשינויים, מערכות יחסים פנימיות וחיצוניות שצריכות לעבוד לשני הכיוונים ועוד.

אז אחרי לא מעט שנים של מתן ייעוץ שיווקי אסטרטגי תחילה לחברים, לאחר מכן ללקוחות, ובין לבין לעצמנו – הנה כמה אמיתות שלמדנו לאורך הדרך.

מלמעלה למטה

אסטרטגיה היא מילה כיפית. לא במקרה הרבה אנשים אוהבים להשתמש בה. בפועל, מה שקרוי בפי חברות רבות אסטרטגיה שיווקית מתנקז לפלטפורמה או שתיים, לרוב המוכרות והידועות. המשמעות היא לרתום את העגלה לפני הסוסים, או אם תרצו – לשווק מלמטה למעלה.

החשיבה היא הגיונית: יש לנו מסר ואנחנו רוצים שיגיע לאנשים. אז למה לא לקדם אותו בדרך המהירה והנגישה ביותר עבורנו? ובכן, לא תמיד תראו את ההבדל בזמן אמת, אבל לאורך זמן, כשאתם מעלים עוד ועוד פוסטים ושום דבר לא באמת זז או משתנה – זה הרמז הראשון.

הרמז השני, או השלב שאצלנו תמיד הדליק את הנורה האדומה, הוא כשיושבים מול הפוסט הריק, ואין מושג מה רוצים להגיד. אם זה קורה לכם, זה הזמן לעצור, ולחשוב מה אנחנו עושים פה – מה המטרה, מי הקהל ומה המסר.

אלא שזה רק שלב הביצוע. אסטרטגיה משמעה ניתוח מקיף – מי אני, מי הקהל שלי, מה המטרות העסקיות שלי, וכיצד אפשר לממשן בצורה היעילה ביותר באמצעות הפלטפורמות השונות (אונליין ואופליין). רק אז אפשר למצוא את עצמנו יושבים מול בריף מסודר, כשאנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים להגיד בכל פוסט ומה המטרה שאנחנו רוצים להשיג באמצעותו. וזה, חברים יקרים, הטיפ הראשון בכל תהליך ייעוץ שיווקי אסטרטגי.

יסודות ייעוץ שיווקי אסטרטגי

אסטרטגיה בונים מלמעלה למטה – אבל עסק בונים מלמטה למעלה. לכל עץ יש שורשים, לכל בניין יש יסודות – וככל שהם עמוקים יותר, אפשר להגיע גבוה יותר (אלף סליחות על הקלישאה אבל זה כל כך נכון שלא יכולנו להתאפק).

היסודות של מותג נובעים משני חלקים: הראשון הוא הצד הביזנסי – שמתנקז בעיקר לידיעה מהן המטרות שלך, מה צריך לעשות כדי שהן יתממשו, ומה התקציב הנדרש כדי לגרום לזה לקרות.

סטריטוויז למשל, היא לא עסק של מאות עובדים. יכולנו להמשיך להתנהל כאן ועכשיו, ברגע, לפי גחמות מבלי לתת דין וחשבון לעצמנו. מה שנקרא, שיטת יהיה בסדר, אחד עובד יותר אחד פחות, הכל טוב. אבל כשהחלטנו שאנחנו רוצים נצחנות, הצלחות – הגדרנו אותם, ובעיקר מה צריך לעשות כדי לגרום להם לקרות. ותיכף נדבר על הדרך.

הפן השני של העניין הוא הזהות שלכם – המותג. זה משהו שחשוב להגדיר בתחילת הדרך בצורה המעמיקה והמדויקת ביותר. הוא צריך לעמוד מאחורי כל מסר שלכם – טקסטואלי, גרפי, התנהגותי או מילולי, אפילו בשיחות בתוך החברה. הכי חשוב שתגדירו את המכלול ולא רק חלק קטן ממנו, כמו שחברות רבות קטנות טועות ועושות. כאן תוכלו לדעת איך.

אחרי שהגדרתם את הזהות שלכם אותה, אתם רצים איתה לאורך זמן, צוברים את הפז”ם והחשיפה, והמותג שבניתם עושה את היתר.

לעשות התאמות תוך כדי תנועה

דיברנו על הצלחה, על עקביות, על אסטרטגיה איתנה ויסודות. אבל חלק לא פחות חשוב מהעניין הוא לדעת להתאים את עצמך למציאות – להרגיש את המצב בחוץ, לעקוב אחרי התפתחויות ומגמות, ובהתאם לכך לעדכן את השירותים והמוצרים שלך, להוריד מה שלא רלוונטי, להתאים מה שחצי עובד ולהמשיך לשפר גם את מה שכן עובד. חלק מההתאמות שאנחנו עשינו היו גם להבין במה אנחנו מומחים – ולנווט לשם.

במילים אחרות, גם אם הנחתם יסודות – זה לא אומר שאי אפשר לשפץ ולשנות. העולם משתנה, אתם משתנים, הצרכים של הקהל שלכם משתנים – ולכולנו כבר ברור שלהישאר במקום משמע ללכת אחורה.

סטריטוויז למשל הוקמה בשנת 2011 ובתחילת דרכה העניקה רק ייעוץ שיווקי אסטרטגי לחברות, ולאורך השנים המיקוד הזה השתנה כמה וכמה פעמים עד שהגענו למה שאנחנו עושים כיום, וסביר שנמשיך להשתנות ולהתפתח.

לצד הביזנס, אתם צריכים לדעת מתי לעדכן גם את המותג. לא בהכרח בסדר גודל של מיתוג מחדש, אלא פשוט לעשות את האדפטציות המתבקשות, כשהן מתבקשות. כמו בני אדם, גם מותגים יכולים להתבגר, להתפתח, לקבל עומקים שונים ופרספקטיבות חדשות, וכל זה בלי לשנות את ה-DNA שלך. להיפך, עצם העובדה שתעדכנו את הגדרות המותג שלכם בהתאם להתפתחות העסקית שלכם, היא בדיוק מה שישמור אתכם קרוב ל-DNA שלכם.

אגב, חלק מההתאמות שביצענו לאורך השנים היו גם לסוג הלקוחות שנרצה לגייס ולעבוד איתם. איך? לפי הערכים והיכולות שלנו: זה התחיל מבנייה מחודשת של אופי השירות שאותו נרצה לספק וחלוקה למסלולים, ומשם התחלנו לפרוט קהל מטרה ראשי ומשני.

רצים לטווח רחוק

אחרי שדיברנו על מה כוללת הדרך – הדבר האחרון המתבקש הוא על אורכה, או כמו שאנחנו קוראים לזה: “מתי נגיע”. ובכן, בקצרה – אף פעם. קצת פחות בקצרה: הצורך לייצר הכנסות כאן ועכשיו הוא חלק חשוב מהעניין – אבל לא עיקרו. מהלכי עומק דורשים זמן, בעיקר כי התודעה האנושית דורשת זמן, וגם אם אנשים נחשפו עכשיו למותג הכי מדהים בעולם – לרוב הם לא יהפכו ללקוחות שלכם בפעם הראשונה. החכמה היא להמשיך לנוע קדימה בעקביות, לעשות את מה שאתם יודעים לעשות הכי טוב שאפשר, ולהמשיך לייצר תוכן בערוצים הנכונים לכם, בצורה שתניב לכם את הפירות לטווח הרחוק ועם הרבה הרבה סבלנות. לצד הסבלנות, חשוב גם להגדיר מדדי הצלחה לכל אחד מהפעילויות, כדי שבכל זאת תראו מה עובד או לא עובד.

ואגב, גם אחרי שתגיעו למקום טוב – תמיד יש מקום לשפר, לשנות ולשדרג. כבר אמרנו שעמידה במקום משמעה ללכת אחורה.

בואו נתחיל