fbpx

קהילות נשים: שלוש קהילות של נשים שיודעות מה הן עושות

קהילות נשים: שלוש קהילות של נשים שיודעות מה הן עושות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לצד המחאות הפומביות, מעניין לראות גם את הפעילות שמתקיימת כבר שנים באונליין, שנועדה לקדם את אותן המטרות בדיוק – אבל בדרכים אחרות לגמרי. שלוש קהילות נשים מעוררות השראה שאפשר ללמוד מהן הרבה

בדצמבר 2018, נשים רבות לא הגיעו לעבודה כחלק ממחאה נגד רצח נשים. המחאה הזו, שנועדה לעודד שינוי אמיתי בחברה הישראלית ביחס כלפי נשים, מעידה עד כמה שילוב כוחות מסייע להגיע למטרה. כמנהלת קהילות, זה גרם לי לחשוב לא מעט.

בעולם הקריפטו, בו נמצאות עיקר הקהילות שאני מנהלת, אני פוגשת את הסוגיה הזו באופן יומיומי. למרות שלא נכתב בשום מקום שמדובר בקהילה של גברים, רק כ-5% מקהילת הקריפטו הן נשים. מה שיפה בכל העניין, הוא שכל פעם מחדש, כששומעים שהדמות האנונימית שמנהלת את הקהילה זו אישה – זה מרגש אותם. ומה שמרגש אותי זה שהם תומכים בעניין, כלומר הקהילה עצמה רוצה לראות יותר נשים – ואני יודעת מניסיוני שזה לא ייחודי רק לקהילה הזו, או לתחום הזה בכלל. אם כולם רוצים שזה יקרה – השאלה שעולה היא איך אפשר לגרום לזה לקרות.

אם יש משהו שלמדתי גם במסגרת עבודתי וגם בחיי הפרטיים, זה שקהילה היא הדרך לשלב כוחות ולקדם מטרות משותפות. החלטתי לצאת ולבדוק אילו קהילות נשים יש, מה מטרתן, וכיצד הן תורמות לעידוד הסולידריות בין נשים ולניפוץ האפליה המגדרית. לכן, ברוח המחאה ובמקרה שהיה לכם ספק, הנה שלוש דוגמאות מעולות מקהילות נשים שכולנו יכולות (וכמובן יכולים) ללמוד מהן.

סופרגירלז – 98 אלף נשים

סופרגירלז זו קהילת של נשים שכל מטרתה היא פשוט להיות שם אחת בשביל השנייה. היא הוקמה על ידי מריה גרין פוברצ’יק, במטרה מוצהרת ליצור מרחב בטוח לכל הנשים ולהעצים את הסולידריות. היא מונה כ-98 אלף נשים מכל הארץ (גם ישראליות שגרות בחו”ל), ועבור רבות מהן היא מהווה את המקום לפרוק, לספר, להתייעץ, לשמוח ולכאוב יחד. בקבוצה ניתן למצוא הכל החל מהמלצות על מסעדות ונשות מקצוע, התייעצויות בנושאי יחסים עם הילדים ובני ובנות הזוג, ועד לסיפורים קורעי לב על חוויות אלימות או קשות (ויש גם סיפורים עם סוף טוב). המסר הוא תמיד אותו מסר: כל הנשים סופריות.

מעבר לקבוצת הפייסבוק המצליחה, מנהלות הקהילה דואגות לארגן מפגשי נטוורקינג, הכוללות הרצאות מעניינות והזדמנות לחברות הקהילה להכיר אחת את השניה וליצור חברויות אמיתיות.

פורום נשים בתעשייה – קהילת המנהלות – 93 אלף נשים

הקהילה הזו נועדה לסייע לנשות קריירה השואפות להגיע למשרות בכירות ותפקידי ניהול. האמצעי: פרסום משרות ניהוליות על ידי חברות הקהילה, כאלו שנשים לא תמיד נחשפות אליהן, ולעיתים כלל לא מודעות לעובדה שהן בכלל יכולות להגיש מועמדות אליהן.

מעבר למשרות, הקהילה מסייעת בסוגיות של נשים שעולות בעולמות של תעסוקה, כמו כיצד להתמודד עם שאלות טורדניות ולא חוקיות שנשאלות בראיון עבודה הקשורות ליכולת לשלב קריירה ומשפחה, וחברותיה מעניקות זו לזו טיפים חשובים כמו איך לנסח קורות חיים, איך להתכונן לראיון עבודה ועוד. בנוסף, הקהילה מציעה נטוורקינג ותמיכה של חברות הקהילה זו בזו, כאשר אחת מהמטרות היא לסייע לנשים להתחיל מחדש או לחזור לשוק העבודה לאחר שנים שהוקדשו למשפחה, על אחת כמה וכמה במקרים בהם הגיל מהווה מחסום.

את הקהילה מנהלות יפעת צ’רפק ותחיה בן צור, בסיוען של מנהלות מתנדבות. שאלתי את יפעת איך הכל התחיל: “הרגשתי שנשים מנהלות לא יודעות להגיע למשרות הבכירות. אין להן זמן לפתח נטוורקינג בגלל ריצות, בית, עבודה, חוגים, בישול וכו, והן לא נשענות זו על זו כדי לנוע קדימה. מצד שני, הרגשתי שיש את הצורך והרצון של נשים להגיע למקומות האלה, שלא תמיד פתוחים בפניהן, ולכך רציתי לתת מענה” .

יפעת מספרת כי המטרה העיקרית בקהילה היא להגדיל את אחוז הנשים הממלאות תפקיד ניהולי. עיקר המצטרפות מגיעות מפה לאוזן, (מה שאכן מעיד על הצורך עליו דיברה יפעת), כאשר היא מספרת על קצב הצטרפות גבוה ושיעור מעורבות אדיר.

מדי שבוע עולים פוסטים של נשים שמצאו את הקריירה הבאה דרך משרות שפורסמו בקבוצה, והודות לתמיכה ולסיוע שקיבלו מחברות הקהילה. תמיד מרגש ומעורר השראה.

She Codes

נשים מתכנתות? מה? איפה זה קיים? ללא ספק אחת ההפתעות המשמחות ביותר שתפגשו במסגרת הכתבה הזו. מדובר בארגון שמטרתו להגיע למצב של 50% נשים בהייטק בישראל.

הקהילה מונה כ-37 אלף נשים ונערות, הלומדות שפות תכנות שונות במטרה להשתלב במשרות בהייטק, וכל זה – בחינם.

נשות הקהילה נפגשות בסניפים שונים ברחבי הארץ, לרוב אוניברסיטאות ומוסדות לימוד, ולומדות לתכנת יחדיו, כל אחת בקצב שלה. בסניפים מתקיימות גם הרצאות בנושאי תכנות, קריירה והשראה. האווירה בסניפים קלילה וקהילתית (ואפילו יש כיבוד ושתייה קלה) ובתחילת כל מפגש הבנות מספרות איך עבר עליהן השבוע האחרון. המטרה החשובה מורגשת. בקבוצות הפייסבוק השונות המחולקות לפי שפות תכנות ואזורי לימוד ניתן למצוא התייעצויות בנושאי לימודים אך גם בחיפוש ומציאת עבודה.

סיכום

לצד המחאה הפומבית, מעניין לראות גם את הפעילות שמתקיימת כבר שנים באונליין, מתחת לרדאר, אשר נועדה לקדם את אותן מטרות, בדרכים של שיח מכיל, תומך וחיובי, ותוך הענקת עזרה, תמיכה וסולידריות הדדית.

יחד עם התובנות המגדריות, יש פה גם כמה תובנות מקצועיות מעניינות, שכולנו כמנהלי קהילות יכולים ללמוד מהן. מה גורם לקהילות האלו לעבוד טוב כל כך, באופן שמקנה שייכות וערך אמיתי לכל אחת מהחברות בהן? התשובות לפניכם:

אג’נדה משותפת

לכל אחת מהקהילות שראינו הייתה אג’נדה ברורה וחזקה.
חשיפה והיכרות אישית

בכל אחת מהקבוצות הייתה מידה של היכרות אישית. נשות הקהילה מעודדות לדבר ולספר על עצמן, ולחלוק פרטים אישיים על עצמן, דבר המוביל אותי לנקודה הבאה.

קהילה סגורה = מרחב בטוח

אחת הסיבות שבגללן קל יותר לשתף פרטים אישיים היא העובדה שמדובר בקהילה סגורה המשרה ביטחון.

שימו לב, זה לא אומר בהכרח שכל הקהילות צריכות להיות סגורות, או שקהילות פתוחות יותר לא מאפשרות היכרות אישית. כל עניין לגופו.

מכנה משותף חזק

הידיעה שחברי קהילה מסויימת הם כולם כמוך, היא שמאפשרת לאנשים להיפתח ולשתף. זה לא אומר שכולם צריכים להיות אותו הדבר – רק שמכנה משותף חזק הוא תנאי חשוב להצלחה.

פה לאוזן (אין כמו קידום אורגני)

הקהילות הללו גדלו וצמחו בזכות נשים שסיפרו והמליצו עליהן. הן מצאו שם מקום והרגישו שהן פשוט חייבות להזמין חברות להצטרף.

מאונליין לאופליין

אמנם לא כל קהילה יכולה לעבור מאונליין לאופליין, אבל העובדה היא שכשאנחנו סוגרים את המחשב, יוצאים מהפייסבוק, אנחנו מתנתקים מהעולם שהיינו בו וחוזרים לעולם האמיתי. העברת פעילות מהדיגיטל לאופליין מחייה את הקבוצה ונותנת לה משמעות שונה לגמרי, כשהמילים שאת רגילה לקרוא נשמעים ונאמרים ממישהי שעומדת מולך.

אחרית דבר

אם בכל זאת נחזור למאבק, יש כאן דרישה לשינוי – אלא שנשים לא נמצאות מספיק בתפקידי מפתח, שיכולים לסייע לו לקרות. אולי אם נשים יגיעו רחוק יותר הן יצליחו להשפיע יותר. אז איך עושים את זה? איך אנחנו מתקדמות? קודם כל, במתן עזרה אחת לשניה – והדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא לקחת חלק בקהילות. הקהילות האלה חזקות כי נשים נמצאות שם אחת בשביל השנייה, מבלי שהן צריכות להכיר באמת. המכנה המשותף הוא קודם כל שהן נשים, ולאחר מכן המטרה המשותפת – בין אם היא ללמוד תכנות, להתקדם לתפקיד ניהולי בכיר, או פשוט לחזק אחת את השנייה בדילמות יומיומיות. רק כך נצליח לשנות את העולם.

אז לכל מנהלי הקהילות אי שם, תעצרו ותחשבו רגע: איך אתם משנים את העולם?

מכירים עוד קהילות? ספרו לי בתגובות

איך לצמוח ברשתות בלי לשלם אגורה? 

עוד על קהילות נשים עם מירב כהן מור

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
אין לייקים

ניוזלטר 9- מבטלים לייקים

העולם מצחיק אז צוחקים אם כבר סגר, אז גשם לא?בעוד כמה ימים יושבע נשיא בארה”ב, אנחנו בדרך לבחירות הבאות והתחלנו לחשוב איזה פחד יהיה בבחירות