fbpx

הקהילה לפני העסק: מודלים לבניית קהל

הקהילה לפני העסק: מודלים לבניית קהל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

איך תהפכו את עצמכם למקור ידע שנותן ערך? למה חשוב לבסס את עצמכם כמותג לפני שאתם מבקשים כסף? מה זה בילדינג אין פבליק ומתי תבחרו באסטרטגיה הזו? כך בונים קהל לפני שבונים עסק

עסק צריך לקוחות. שירות לא יכול להתקיים בלי מישהו שישתמש בו. מוצר חסר ערך בלי קהל שיצרוך אותו. היי, אפילו התוכן שאתם מעלים ברשתות החברתיות לא יעשה שום אפקט אם בצד השני לא יהיה מי שיקרא, יצפה, יאזין וגם יגיב וייתן פידבק. במילים אחרות, כולנו – עסקים ואנשים פרטיים – זקוקים לקהילה. זה לא משנה אם מדובר בחברים, עוקבים, מנויים, נרשמים או לקוחות משלמים. הקהילה חייבת להיות שם. ואם אתם בתהליך הקמת עסק, הקהילה הזאת צריכה להיות שם אפילו לפני שהעסק עומד על הרגליים. איך עושים את זה? יש שני מודלים עיקריים.

תהפכו את עצמכם למקור ידע

התפיסה בעולם השיווק אומרת שאם אתם מבססים את עצמכם כמקור ידע, אנשים יהיו מוכנים לשלם לכם עוד לפני שתציעו להם משהו לקנות מכם. הכוונה פה היא לסיטואציה בה אתם בונים את עצמכם כמותג לפני שאתם מפתחים מוצר או שירות. הצלחת הביסוס שלכם כמותג קריטית להצלחה העתידית של המוצר או השירות שתרצו למכור.

איך זה עובד בפועל? זה מצריך פעולות אקטיביות ויצירת תוכן. לעזור לכמה שיותר אנשים, להסתובב במקומות הנכונים ברשתות, להסביר, להציע עזרה וללמד. הכל ממקום של לגרום לאנשים לרצות עוד ויותר מזה, להיכנס להם לתודעה כדי שהם יוכלו להמליץ עליכם לחברים שלהם. כמה פעמים מצאתם את עצמכם ממליצים לחבר לעקוב אחרי חשבון מסוים באינסטגרם או בטוויטר כי אתם חושבים שגם הוא יוכל ליהנות מהתוכן כמוכם? 

הנה עוד דוגמה. דמיינו בשלן חובב, תותח, עילוי בתחומו, אבל עדיין לא מוכר. עקרונית, הוא יכול (עם האישורים הנכונים כמובן) להציע בתשלום את שירותיו כשף פרטי או לפתוח עסק קולינרי למכירת אוכל מוכן, אבל יש גם דרך אחרת. לתת ערך. למשל על ידי העלאת מתכונים לאינסטגרם, מתן טיפים ועצות בקבוצות שונות בפייסבוק או הקמת בלוג אוכל עצמאי. אחרי שהקהילה סביב אותו בשלן התפתחה – והוא יהפוך לאוטוריטה מוכרת ואהובה – יהיה לו הרבה יותר קל למכור.

במילים אחרות, אתם מראים לקהל מי אתם, מה אתם יכולים לעשות, איך אתם יכולים לעזור, עוזרים למי שצריך, עונים על שאלות וצוברים הערכה. כשמעריכים אתכם, מאמינים בכם וממליצים עליכם, כשאתם נותנים ערך לכמה שיותר אנשים, אתם מבססים את עצמכם בתור מותג. מכאן, יהיה קל יותר לקחת את עצמכם צעד קדימה. עוד על אקטיביזם שיווקי ברשתות החברתיות, אפשר לקרוא בכתבה שלנו על growth hacking.

בנייה פומבית – building in public

ניית’ן בארי הוא סופר, דובר, מעצב והמייסד של פלטפורמת השיווק “קונברטקיט”. בראשית העשור הקודם, בארי פרסם שני ספרים מצליחים, התגובות מהקהל שיבחו, אבל הוא החליט שבמקום לרדוף אחרי רכישות חד פעמיות, יקים חברת SaaS שבנויה על תשלום דמי מנוי. 

הוא פרסם באתר שלו פוסט ובו “אתגר” – מאפס עד 5,000 דולר בחצי שנה. “שני הפרויקטים האחרונים שלי היו מצליחים בצורה בלתי רגילה. מכרתי ביותר מ-80 אלף דולר בשלושה חודשים. הקשרים שלי, השיעורים שלמדתי בשיווק והחופש הכלכלי שיש לי עכשיו עושים הבדל גדול, אבל יש בעיה אחת: הכל הגיע ממכירות חד פעמיות. 

“אני מרוויח 40 אלף דולר בחודש, אבל החודש הבא מתחיל באפס. אני צריך להמשיך להביא טראפיק, לכתוב פוסטים ולקדם את הספר חודש אחרי חודש כדי להמשיך למכור… החיסרון הגדול הוא שרוב הלקוחות שאוהבים את המוצר משלמים פעם אחת”, כתב בארי והודיע לעוקביו על הרצון לבנות מנגנון שייצר הכנסה חוזרת. הוא גם הבטיח ללוות את כל התהליך בכתיבת פוסטים. שקיפות מלאה. הוא יחשוף כל פרט מתהליך בניית העסק. כך נולד המונח “בילדינג אין פבליק”.  

זו אסטרטגיה המבוססת כולה על שקיפות קיצונית. בונים את המוצר או השירות כמותג לפני שהוא יוצא לשוק. הקהילה הופכת להיות חלק מתהליך הפיתוח וההשקה בכל שהיא מעורבת בכל שלב. התהליך מתועד לפרטים והקהילה מקבלת הצצה ראשונה: כמה זה עולה, איך זה עובד, מה לוחות הזמנים, מה השתבש בדרך ואיך אפשר לשפר והכל בזמן אמת – תוך כדי שהדברים קורים. 

בעצם, העוקבים מצטרפים לתהליך בניית העסק בזמן שהיזם מפתח את השירות או המוצר. הם יכולים לתת פידבק. יש פה שיח דו כיווני: אנחנו מייצרים משהו, מה אתם חושבים? השיח הזה עוזר לעוקבים להבין את הרעיון מאחורי המוצר או השירות לפני שהם מבינים מהם נותנים. למה לפני מה. שקיפות משדרת ביטחון, ויוצרת אותנטיות ואהדה למותג. שקיפות הופכת צופים ללקוחות ולקוחות לאוהדים.

רגע, אתם בטח חושבים לעצמכם, זה מטורף. מנוגד לכל אינסטינקט אנושי ועסקי. אנשים נוטים להחביא רעיונות מחשש שייגנבו, לשמור על סודיות. אז לפתוח הכל? רעיון? נתונים כלכליים? להעיר את המתחרים? וכל זאת לפני שיש משהו קיים? אין ספק שבילדינג אין פבליק אמיתי שנעשה בשקיפות מלאה לחלוטין לא מתאים לכל אדם, בטח לא לכל חברה ובמיוחד לא לכל מוצר. אז למה בכל זאת יהיו מצבים שתרצו לחשוב עם עצמכם האם ללכת על זה?

כי היתרון הגדול בשקיפות הוא החיבור שנוצר עם הקהל. תחשבו על זה, מה יותר כיף מלגלות מקום חדש כמו בר או מסעדה לפני כולם ואז, כשהכל מתפוצץ לטובה, להגיד שהייתם ראשונים. נוצרת כאן תחושת בעלות ונאמנות, וייב כייפי שקשה ליצור בדרך אחרת. כשמשדרים החוצה שקיפות, ממתגים את המוצר כאמין. כשיוצרים ציפייה והתרגשות והופכים את הקהילה לחלק מבניית המוצר, נוצרת תחושת שייכות. 

ראיין הובר, מייסד פרודקטהאנט, הוא תומך נלהב: “יש סיבות לגיטימיות למה לא להיות שקוף, אבל לרוב הסטארטאפים, במיוחד אלו שבונים קהילה, יש יותר מה להרוויח משקיפות. כשנותנים הצצה לתהליך, אפשר להגדיל מכירות. אנשים רוצים שישמעו אותם וכשמכירים בפידבק שלהם, ההשקעה שלהם במוצר גדלה. אם הרעיונות שלהם משולבים במוצר הסופי, הם מרגישים ובצדק תחושת בעלות שמובילה לנאמנות”. 

יש כאן יתרון כפול. עבור היזם – פידבק מוקדם בשלב שבו אפשר לבצע תיקונים. עבור הקהל – הצצה מוקדמת. מי לא אוהב הצצה מוקדמת? פריביו לפרק הבא, לדעת מה הולך לקרות לפני כולם. זה יוצר התרגשות, בונה ציפייה ומושך תשומת לב. אנשים מחכים למוצר לפני שהוא מגיע לשוק. כל הפרמטרים הללו, אמורים להוביל בסופו של דבר להשקה מוצלחת. 

שורה התחתונה, אם אתם בונים את עצמכם כמותג או חושבים על מוצר/שירות שיעשו שינוי, תחשבו קודם כל על הקהילה. מקווים שנתנו לכם קצת חומר לחשוב ואם אתם זקוקים לעוד רעיונות, הירשמו לניוזלטר שלנו. כל יום שישי, כשהכל מתחיל להירגע, תקבלו חמש דקות על כל מה שחדש בעולמות היזמות, השיווק והעסקים ישר למייל שלכם. מבטיחים לא להספים אתכם. לחצו כאן להרשמה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ניוזלטר 63- המלחמה בטיקטוק

מה יהיה עכשיו גם אנחנו לא יכולים להתעלם מהשגעון שקורה באוקראינה ומקווים שהסיוט יגמר בקרוב. לקוחות רבים שלנו מפעילים צוותי פיתוח ועיצוב ברחבי אוקראינה. אנחנו

ניוזלטר 65- ככה בנינו, כן?

גשם אחרון היום, 11 במרץ 2020, לפני שנתיים, הכריז ארגון הבריאות העולמי על וירוס הקורונה כמגיפה עולמית. איי….כמה עברנו ביחד מאז. העולם ממשיך להסתכל על