fbpx

איך בונים פרסונה למותג: סיפור ההצלחה מאחורי חשבון הטוויטר של מסעדת חליל

איך בונים פרסונה למותג: סיפור ההצלחה מאחורי חשבון הטוויטר של מסעדת חליל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

החשבון שהפך לתופעה, איך פורצים גבולות ושוברים מוסכמות, למה טוויטר ולא אינסטגרם ואיך מנהלים באפס תקציב מותג שהפך לקייס סטאדי. אלעד מיידר, הייטקיסט מוכר והאיש מאחורי חשבון הטוויטר המצליח בישראל, בראיון על רשתות, מכירות, בניית מותג ותוכן   

אלעד מיידר הוא דמות מוכרת בהייטק הישראלי. הוא יזם טכנולוגי, תוכניתן מחונן עם עבר (והווה) בלא מעט סטארטאפים. הוא היה בין היתר אחד מאנשי הפיתוח של פייבר, וכיום הוא שותף ו-CTO ב-startup booster, חברה בת 50 עובדים. אבל לא לשם כך התכנסנו היום. אלעד מיידר הוא האיש מאחורי חשבון הטוויטר המבריק של מסעדת חליל ברמלה. חשבון שהפך לתופעה. תוך שלוש שנים, באפס תקציב, ללא קידום ממומן, בנה מיידר קהילה המתקרבת ל-5,000 עוקבים.  

חשבון הטוויטר של חליל הפך לקייס סטאדי שנלמד בקורסים שונים לניהול רשתות חברתיות. אפשר לראות בו ככזה ששינה לחלוטין את התפיסה של איך מותגים בישראל רוצים להציג את עצמם ברשתות. אנחנו, כאנשי שיווק, אוהבים לקבל השראה ולשמוע סיפורי הצלחה יוצאי דופן בתחום. אנחנו תמיד מדברים על מותג כפרסונה, כמה חשוב לבנות לו דמות שמדברת בצורה מסוימת, מתלבשת בצורה מסוימת ומעבירה את המסרים והערכים של המותג בצורה ברורה. כל כך נהנינו מהפרסונה שנבנתה סביב חליל, שעושה את זה בצורה פשוטה ומדויקת, אז תפסנו את אלעד לראיון.

מה בתפריט?
מסעדת חליל- כך הכל התחיל
מסעדת חליל-בניית קהילה 
מסעדת חליל- איך אפשר להתבלט

“נולדתי ברמלה. הבעלים של המסעדה ואני חברים מגיל 4. הוא הנכד של חליל המקורי. אני פנאט של חליל. לא נכנס לי לפה חומוס אחר. כשאני אוכל שווארמה, אני מבקש בלי חומוס”, מתחיל אלעד. “לפני שלוש שנים היה פיצול במסעדה. חלק מבני המשפחה פתחו סניף עם אותו שם במקום אחר ויש עדיין מאבק משפטי, אבל הסניף הרמלאי המקורי נשאר. החבר ביקש ממני ומעוד חברים מעולם ההייטק והשיווק שנעזור לו לקדם את המסעדה. היה לנו ברור שצריך לעשות סושיאל כמו שצריך”. 

למה דווקא טוויטר? 

“רצינו לעשות משהו חי. לא עוד אינסטגרם עם תמונות של חומוס. אני מסתובב באינטרנט כל החיים ויודע מה אני חושב על מותגים שמנסים לצוד אותי וליצור איתי אינטראקציה. קמפיינים בפייסבוק לא מדברים אליי. הסתכלנו על דברים שנעשים ברשתות וראינו יותר מדי דברים מצוצים מהאצבע. שום דבר לא הרגיש אמיתי, אז אמרנו ‘בואו נפתח טוויטר’. טוויטר זו הפינה שלי”. 

טוויטר לא זר לאלעד. החשבון הפרטי שלו Lord Meidar פופולארי ובעבר הוא תחזק בהצלחה פייק יוזר בשם “הפי אידריסו”, על שם חלוץ העבר של מכבי חיפה מו אידריסו. הפי אידריסו היה סיפור הצלחה, כוכב קבוע בכל פינת סושיאל מדיה בערוצי הספורט. “ראיתי מה אנשים אוהבים. הסוד הוא הפרסונה. יותר קל להתחבר לבן אדם מאשר למותג. בניתי את חליל סביב הפרסונה של מסעדה דעתנית. התחלתי לחקור את הענף וללמוד אינטראקציה. ראיתי למשל את מקדונלד’ס ו-וונדיז – איך מזכירים מותגים אחרים בלי לפגוע או ליצור חיכוך אגרסיבי”. 

חליל מדברת בטוויטר בגוף ראשון בלשון נקבה. היא חדה, ישירה מאוד, עוקצנית, קצת פרובוקטיבית ומהרגע הראשון הצליחה לייצר את האינטראקציה – עם כולם. “זה תפס. אני לא איש סושיאל, אבל אני מבין טוויטר”, ממשיך אלעד. “המטרה הייתה ליצור חשבון כיף שנותן שירות וכמובן לתת חשיפה לשם של המסעדה. אני מחפש איפה אפשר לרטווט עם עקיצה, מתקרב לגבול הפוליטי, אבל לא חוצה אותו. זה חשבון סאטירי, היתולי ומצחיק, אבל ברור שיש מאחוריו מסעדה. המטרה היא לא לדחוק הצידה את מה שהמסעדה מייצגת – מסעדה שנותנת הנחות חיילים, תורמת אוכל למוסד לנגמלים מסמים ומאכילה נזקקים”. 

יגידו לך “חליל זה מותג מוכר”, למה הוא בעצם צריך פרסונה ברשתות? 

“הייתי שם את חליל בין שלושת מותגי החומוס המוכרים בארץ. אנחנו במאה ה-21. חליל זה מותג, אבל מדובר על מסעדה עם 120 מקומות ישיבה בפריפריה. טעים ככל שיהיה, אני איש עסקים. הכוונה הייתה לגרום לחליל להיות משהו הרבה יותר גדול. הקורונה פגעה בכל מיני תוכניות אקטיביות, אבל חליל הולכת להתרחב ולהית משהו שונה. אני לא יכול להרחיב על הכל, אבל רעיונות מגניבים כמו אפליקציה ייעודית שממש לא תתפקד כמו אפליקציית הזמנות רגילה. יש פה מהלך עצום להפוך את המותג הזה לרשת משגשגת של מסעדות עם פן טכנולוגי רחב מאוד”.

החשבון תפס תאוצה מהר אצל הצייצנים. איך אתה מסביר את זה? 
“אני מכיר את התבניות ומעודכן בטוויטר. אין לי מגבלות בניגוד לחשבון סושיאל של מותג שצריך את אישור הלקוח, וכן, אני יכול להעיד על עצמי שאני חד. בחליל יש לי יד חופשית וסומכים עליי בעיניים עצומות לעשות מה שאני רוצה. למשל, היה לי ניסיון מתוקשר עם מירי רגב ליצור אינטראקציות מצחיקות (רגב צייצה: ‘צאו לרחובות’ וחליל הגיבה: ‘אין כלום ברחובות, בואו לרמלה’). כשזה מצחיק, אנשים מעיפים ואם תסתכל על הריטווטים תראה שצייצנים רואים בחליל כחשבון סושיאל הכי טוב בטוויטר. הקטע הוא לדחוף, אבל לא יותר מדי. לא להתאמץ”. 
 

תן דוגמא לטקטיקה

“יש מושג שנקרא ריידינג. אתה מנסה להשתמש בטראפיק של חשבון מוכר כדי להביא אנשים אלייך. התחלתי משחק עם נטפליקס ישראל והם אשכרה זרמו. כל מיני משחקי מילים עם שילוב של חליל ונטפליקס שיצר אינטראקציה טובה. לפני חודש צייצתי שאני ‘מחרימה את הטקס של גיקטיים כי אין פרס לחשבון סושיאל הכי טוב של מסעדה בטוויטר’. אתה מבין? רציתי ליצור קטגוריה רק לעצמי. אנשים מבינים גם את הצחוק”. 

דיברת על לא לחצות גבול פוליטי, אבל כן התעסקת בנושאים כואבים כמו הפגיעה בעולם המסעדנות בזמן הסגרים או המתיחות בין יהודים וערבים בזמן הפרעות. 

“לא אתנהל בחשבון של מותג כמו בחשבון הפרטי. אם מישהו ידפוק לי הערה גזענית בפרטי, אני קובר אותו וסוגר לו את החשבון. בחליל אני צריך לזכור שיש מאחוריי עסק וזו גם המשפחה שלי. אני מייצג פה משהו שהוא מעבר לחשבון טוויטר, מעבר למסעדה ומעבר לאלעד. זה נשמע מצוץ באצבע, אבל חליל זה סמל לדו קיום, אז כשהיו בעיות, נתתי לאינטרנט להילחם בשבילי. צייצתי על כך שהמסעדה סגורה בפרעות, הגבתי בנושא מחאת המסעדנים. כשאנחנו קיבלנו קנס בזמן שנודע שגילה גמליאל נסעה לטבריה, צייצתי ‘למה להם מותר ולנו לא. אולי אני אקרא לעצמי חומוס גילה גמליאל?’. זה יצר כותרות.  

“הקהל של חליל הוא קודם כל אנשים שאוהבים לאכול חומוס. אני מדבר כמו חליל וכשיש צורך לגעת בנושאים כמו משלוחים או מחאת המסעדנים, עשיתי את זה. בחודש מסוים היינו ב-2 אחוז הכנסות לעומת השנה שעברה, צייצתי את זה וקראתי לקהל: ‘בואו תזמינו’. קיבלנו הזמנות ל-600 משלוחים תוך ארבע שעות. הישירות זה לא לחשוב כמו מותג. בת הזוג שלי צוחקת שאני חצי בן אדם, חצי מסעדה. כשאני מדבר חליל, אני מרגיש חליל, חושב כמו חליל וכותב כמו חליל”. 

בכל זאת, צריך לשמור על איזון מסוים

“ברור, אף אחד לא רוצה משבר אינטרנט על הראש של המותג שלו. אני המותג היחידי בסדר גודל כזה שנמצא בארץ בלי תקציב. אין תמונות, אני לא מקבל כסף, אבל איכשהו יצא שהמצאתי פה שפה. החשבון של חליל הפך לקייס סטאדי. מלמדים את החשבון הזה לפחות בשני קורסי סושיאל. מותגים העתיקו את הדיבור בגוף ראשון נקבה. היום, אני עושה אינטראקציות עם חשבונות כדי לעזור להם להתקדם. הרבה מותגים מנסים לעשות ריידינג על חליל. הסוד הוא לחפש את המילה חומוס, להגיב ולהשתמש בתבנית. נוצר מצב שאנשים רוצים לתייג את עצמם כשהם באים. הם יוצרים את הקשר ולא אנחנו תופסים אותם לתמונת יח”צ כשהם מרוחים בחומוס”.

הקהל בארץ לא אוהב שמנסים למכור לו בכוח.

“זה מדויק. אני לא מוכר, לא מדבר על מנות, אלא על הווי של מסעדה. אחרי יום עמוס, אני יכול לצייץ משהו כמו: ‘אני עייפה כמו כיסא במרפסת של ישראל כץ’ – להראות שהמסעדה פועלת, חיה ומתפקדת. זה לא להגיד ‘וואו איזה חומוס’, אלא ליצור פעילות שיווקית חכמה. יצאנו לאחרונה במבצע עם יולדות. מי שתגיע אחרי לידה עם תינוק עד גיל חצי שנה, מקבלת מנה חינם. המסעדה התפוצצה. באו משפחות עם נשים תינוקות”. 

אז מה הגישה הנכונה?  

“אתה לא מוכר – אתה מחפש נקודה רגישה ואתה בא לעזור. יש לנו פעילות בשם ‘גשם של פלאפל’. כל גשם ראשון, חמישה כדור פלאפל עלינו. אלו גרסאות שיווקיות סטנדרטיות בצורה עדינה. בוא, מי רוצה לראות חומוס באינסטגרם? זאת אפליקציה של בגדי ים. אין לנו אינסטגרם. בפייסבוק, אנחנו משחקים עם כל הכלים שיש לנו כמו כניסה לדיונים וקישור בין לקוחות שונים. הגישה עדינה, אבל הנוכחות היא מה שחשוב. הנחת הבסיס היא שכולם יודעים מה זה חליל, ועכשיו צריך לגרום להם להרגיש שהם חייבים ללכת לחליל”. 

מותגים נוספים ינסו לשכפל את הפורמט? 

“קיבלתי הצעות ממותגי על, אבל זה לא מה שאני עושה. בגלל הקשר שלי לחליל, אני לא יכול לשכפל את זה. אולי בן אדם אחר יכול להתחבר למותג שהוא מייצג באותה צורה”. 

הרבה מותגים מוותרים על טוויטר ומתמקדים ברשתות אחרות מתוך הנחה שטוויטר זה בועה קטנה בישראל. 

“זאת הנחה לא נכונה. נכון שזה לא פייסבוק, אבל זו אוכלוסיה אחרת. בפייסבוק אתה מגיע לכולם מילדים בגיל 15 עד בומרים בני 70. מותגים מתחילים להבין את הטוויטר כי אני רואה הרבה הומאז’ים למה שעשינו בחליל. אני לא חושב שהגישה האורתודוקסית של ‘הנה תמונות, הנה סרטונים’, בהכרח עובדת גם אם אתה שוחה בכסף מבחינת תקציב. כלומר, אם יש לך מותג של ביגוד, תכשיטים ואפילו אוכל ואתה יודע לזהות מילות מפתח ויש לך כסף, זה כמובן יכול להצליח, אבל צריך לעשות תוכן שכיף לקרוא. אי אפשר לוותר לגמרי על האורגני. חליל זה 100 אחוז אורגני. בנינו את המותג בזהירות תוך תכנון מדויק באילו תחומים נוגעים ואיך”. 

כל עולם התוכן משתנה. הקהל בוחן אותך לפי איכות התוכן שאתה מייצר. מה הטיפ הכי גדול שאתה יכול לתת כדי לבלוט? 

“אתה רוצה להתערב ואתה חייב להיות או מצחיק או שערורייתי כדי להתבלט. אתה חייב אדג’ ולא רק עוד תמונה. תעלה תמונה של משהו שהכנת בבית, תקבל 5,000 לייק. יוזר של מסעדה יקבל שלושה”. 

קוראים יקרים, מקווים שהכתבה הזו נתנה לכם המון ערך ואם אתם רוצים לדעת ולקבל עוד לפני כולם, אנחנו מזמינים אתכם להירשם לניוזלטר שלנו. בכל שבוע אנו שולחים לכם חמש דקות של ערך ותוכן מעניין על יזמות, שיווק, טכנולוגיה, רעיונות חדשים, סטארטאפים מעניינים שלא תמצאו בשום מקום אחר. לא מספימים, לא עכשיו ולא אף פעם. מילה שלנו. להרשמה לחצו כאן.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

איך תוציאו את המקסימום מתיבת המייל

קידום מכירות, קבלות, תזכורות על אירועים, ניוזלטרים שנרשמתם אליהם, ספאם מהדוד הניגרי העשיר וגם מיילים מחברים ושרשראות מיילים מאמא– כל אלו עושים את דרכם לתוך