fbpx

7 דרכים יעילות לשיווק עצמי שלא יעלו לכם שקל

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

גיבשנו עבורכם כמה דרכים יצירתיות לפתור את אתגר הביצה והתרנגולת של כל עסק בתחילת הדרך: המחסור הזה בלקוחות ובתקציבי שיווק שיביאו אותם. רושמים?

מצד אחד – השיעור הראשון שכולנו לומדים בעולם העסקים הוא שכסף מביא כסף. מצד שני, מכירים את סיפורי ההצלחה על אלו שהתחילו מדוכן לימונדה וגדלו עד לחברת משקאות בינלאומית? אז אנחנו רוצים להציע לכם להמיר את תקציבי הפרסום בקסם האישי שלכם, בזמן שלכם, ומעל לכל – ביכולות המקצועיות שלכם, כדי לבנות לעצמכם מאגר לקוחות ושם. הנה כמה רעיונות איך ליישם את העניין הזה, ממש מחר בבוקר:

1. תעשו הרבה רעש

הכי אלמנטרי, הכי חשוב, הכי פשוט – אבל הכי מאתגר לאחדים מאיתנו. בין אם אתם אדם פרטי או מותג קטן (כשזה יותר מזה, תקציב שיווק הוא אלמנטרי), בין אם אתם אנשים מוחצנים או כאלו שחושבים 20 פעם לפני שהם מעלים פוסט – ככל שתעשו את זה יותר, תגיעו יותר רחוק. לא צריך להפריז במילים – מספיקה תמונה פה, תגובה שם, נוכחות. הייתם בכנס? תעלו משהו אחד שלמדתם. הרצאה? תייגו. ישבתם עם לקוח או סתם פגשתם מישהו מהתחום? סלפי + תיוג. לחלקנו זה מרגיש קצת מגוחך, אבל אלו חוקי הפורמט. בסופו של דבר, אתם רוצים להיות בתודעה של אנשים, וזה קורה רק כשהם נחשפים אליכם. מה שלא רואים – לא קיים.

מילת המפתח היא עקביות והתמדה. הרבה דברים שנראו מוזרים בתחילת הדרך, הפכו לנורמה חדשה, ולא מעט מההצלחות האישיות נוצרו מאנשים שפשוט עשו דברי שונה והתמידו עם זה, עד שהעולם סביב התרגל. בהתחלה אותם 3 אנשים עונים לכם, אבל לאט לאט דברים מתחילים לקרות, השיח מתפתח ומצטרפים אנשים חדשים. אמרנו התמדה, אנחנו מוסיפים גם סבלנות.

ועכשיו להסתייגות: הגבול בין ליצור משהו חדש ו”להרגיל” את כולם לבין להביך את עצמכם הוא לא תמיד ברור. לפעמים זה כושל כי לא הלכתם מספיק רחוק (פרשתם מוקדם מדי), ולפעמים דווקא כי הלכתם רחוק מדי (אולי העולם עוד לא היה מוכן?). לכן, אם אתם עושים את זה לבד, אנחנו ממליצים לשאול חברים ולהתייעץ – אבל בסוף בסוף לקבל החלטה עצמאית, כשאתם סומכים על עצמכם.

2. חפשו טראפיק חינמי או זול

אלא אם אתם יוצרים תוכן ויראלי בטירוף – האתגר הוא תמיד חשיפה. כשאין לכם תקציבים לשלם עליה, הפתרון הוא לנצל את הפוטנציאל האורגני של כל פלטפומה. לכן, כדאי קודם כל לבחור את הנכונות, ואז לייצר את התוכן שמתאים לאותה פלטפורמה (וגם מקדם אתכם). הנה כמה כיוונים:

למשל בפייסבוק – אנשים רצים לפתוח עמוד עסקי – אבל אז כל טיפת טראפיק עולה כסף, ולא מעט. לכן, העצה הראשונה היא להשתמש בפרופיל שלכם. ההסתייגות: זה מאד תלוי במה אתם עושים וכמה זה רלוונטי לחברים שלכם. האתגר הוא למצוא את החיבור בין מה שאתם עושים לבין מה שמעניין את הסביבה שלכם, כך שהפוסטים שלכם מייצרים ערך גם להם, אפילו אם זו רק השראה, שהם יכולים לקחת אחר כך לעולם שלהם. לדוגמא, אם אתם מכונאי רכב ואתם מראים איך מפרקים קרבורטור זה כנראה לא יעניין הרבה. אם תראו איך מפרקים קרבורטור בעיניים עצומות – כנראה שתשיגו יותר. את התקציבים אתם מחליפים ביצירתיות.

כדי לשמור על קשר עם החברים שלכם ולא להתיש אותם, במרבית המקרים היינו ממליצים לשים בפרונט יותר את הפן האישי של העשייה שלכם. זה בשונה מקידום באמצעות עמוד עסקי, ששם אתם יכולים לנתב את התוכן רק לקהל שמתעניין בנושא העיסוק שלכם.

אינסטגרם, זו עוד פלטפורמה שאפשר למצוא בה טראפיק אורגני, לפחות נכון להיום (וכנראה לא לעוד הרבה זמן). לפני שאתם מתחילים – תסתובבו שם קצת, חפשו עסקים דומים לכם, תבינו את חוקי הפורמט, ותתחילו לנסות. ככל שתהיו עקביים יותר, הסיכוי שלכם להשיג עניין גדל.

יוטיוב הוא גם ערוץ שכדאי לקחת בחשבון, בארץ איכשהו הפוטנציאל שלו עוד לא לגמרי התגלה, ואם סרטונים או אפילו פודקסטים הם משהו שנגיש עבורכם – אנחנו מאד ממליצים לפתוח ערוץ. בחלק מהקטגוריות תמצאו דרישה גבוהה מאד לתוכן מסוג מסוים שפשוט אין בעברית, ובאחרות תוכלו בסכום נמוך יחסית להגיע לתפוצה גבוהה.

3. פעילות דיגיטלית מקצועית בקבוצות ובנכסים שלכם

נראות מקצועית דיגיטלית היא ללא ספק אחת השיטות הכי יעילות להשיג חשיפה, ולגמרי שווה להשקיע בה חצי שעה עד שעה ביום. כמעט לכל נושא קיימת היום קבוצת פייסבוק ייעודית (ואם לא – הרווחתם פוטנציאל ענק) הרעיון הוא שבאמצעות העובדה שאתם מגיבים לשאלות, ומשתפים בסוגיות מקצועיות, אתם בונים את הנראות הדיגיטלית שלכם, ומרוויחים לא מעט חשיפה. תתפלאו כמה אנשים ימליצו עליכם רק מעצם העובדה שהם נתקלים בשם שלכם שוב ושוב – אפילו שאתם אלו שיזמתם את כל הפניות. ככל שתפגינו יותר ידע מקצועי, תצברו לעצמכם יותר שם, וללא מאמץ יוצא דופן.

עוד כיוון מעולה אבל שדורש טיפה יותר היערכות הוא וובינרים מקצועיים. זו פלטפורמה מעולה לדון בסוגיות מקצועיות, לשתף בידע שלכם ולענות על שאלות. גם כאן תצטרכו הרבה התמדה כדי לצבור לעצמכם קהל ושם.

4. הרצאות בתשלום סמלי או בהתנדבות

הרצאות היא דרך נהדרת להשיג חשיפה – בעולם האמיתי (אופליין). אבל אנחנו לא מדברים רק על כנסים מקצועיים, אלא על פורומים קטנים יותר, שנגישים לכל אחד ולא רק לאנשים עם השם הגדול בתחום.

ואם תוותרו על התשלום או התשלום הסמלי ותתנדבו – אנשים יפרגנו לכם הרבה יותר. גם כאן נדרשת סבלנות והתמדה – אבל זה לאט לאט נבנה. אתם מרשימים, תחילה מפרגנים לכם, אחר כך מבקשים מכם חומרים, אחר כך עוד חומרים, מפה לשם טלפון, הודעה, ופתאום אחרי כמה חודשים יוצא מזה לקוח גדול.

5. מנטורינג (בהתנדבות, כן?)

בניגוד לייעוץ מקצועי, שדורש בנייה של שם, ובהתאם לתשלום גם מצופה מכם לא מעט – מנטורינג היא דרך נפלאה ליצור קשרים עם אנשים, לבנות לעצמכם את השם, ועל הדרך להרוויח ניסיון והרבה השראה מהזכות לסייע לאנשים ללא כל תמורה. בפן התכלסי, ההיגיון הוא פשוט: אתם נותנים לאנשים, והם מחזירים לכם, במקום בכסף – בחשיפה.

6. מאמרים מקצועיים

זה כמובן תלוי בעולם שבו אתם עוסקים, אבל ככל שיש לכם את האפשרות לפרסם כתבה מקצועית או מאמר דעה במקומון או בערוץ דיגיטלי מסוים – אנחנו ממליצים לנצל אותה. החסרון כאן הוא שאלא אם אתם כותבים מדופלמים, תצטרכו להשקיע בכתיבת תוכן מקצועית. בהנחה שאלו הפנים המקצועיות שלכם, אתם רוצים להיראות הכי טוב שאפשר. כך או כך, זו הזדמנות מצוינת להיחשף בדיוק לקהל היעד שאתם פונים אליו.

7. תהיו אטרקטיביים יותר מכולם

אם יצא לכם לעבוד עם איש מקצוע צעיר, כזה שמסור למה שהוא עושה ועושה את זה מכל הלב, ומצד שני גם נתן לכם מחיר אטרקטיבי – אתם מכירים את ההרגשה שאתם רק רוצים לגמול לו בתמורה. לקוחות מהסוג הזה הם השגרירים הכי טובים שלכם: הם יזכרו אתכם אולי לעוד שנים, ויתאמצו מאד כדי להמליץ עליכם ולגמול לכם על השירות שעשיתם עבורם.

רק שימו לב לדגש הבא: היוזמה הזו צריכה לבוא מכם – כלומר עבור מישהו שאתם רוצים לבוא לקראתו והוא גם יעריך את זה, ולא מתוך מיקוח או ניסיון שלו להמעיט ביכולתכם. לעולם אל תעבדו בתעריף שאתם לא מרגישים איתו בנוח – זה לא יהפוך אתכם לאטרקטיביים בעיני אותו לקוח, אלא בדיוק ההיפך.

מילות סיכום

אלו כמובן חלק מהדברים שאתם יכולים לעשות, גם בלי תקציבי ענק. הרעיון בכולם הוא להפרות את הקרקע, ולתת לדברים לנבוט לאט לאט. אולם, הטיפים האלו לבדם הם אסטרטגיה שמתאימה לעסקים בתחילת הדרך או לעסקים קטנים. לאורך זמן, הם לא יחליפו תקציבי שיווק, שהם משמעותיים לגדילה של העסק, אבל הם בהחלט נקודת התחלה טובה, וגם בהמשך, יכולים להיות חלק מהאסטרטגיה לטווח הארוך.

חפשו לעצמכם שותפים מעניינים שנעים לעבוד איתם –קולגות, וגם לקוחות מהסוג הזה, והקפידו להיות מענייניים ורלוונטיים לקהל ולהמחיש את המומחיות שלכם בלי לדבר על עצמכם בלי סוף. סוף.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

בואו נתחיל

גלילה לראש העמוד