fbpx

סטודיו צ’חה: “בזכות פלטפורמות למימון המונים, זכינו להכרה בינלאומית”

סטודיו צ’חה: “בזכות פלטפורמות למימון המונים, זכינו להכרה בינלאומית”

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

גופי התאורה החדשניים של ניר ואיה כבשו את MoMa בניו יורק ומשם את העולם. בראיון זוגי הם מספרים איך הכל התחיל, מה הסוד לעבודה בין בני זוג וחושפים כיצד הצליחו לצלוח קמפיין למימון המונים  

“ניר עסק בדימויי אשליית תלת מימד באופן ידני, אמנות לגמרי, דפק אלפי מסמרים ומתח ביניהם חוטים. אני הייתי שכירה בתור מעצבת גרפית במחלקות דיגיטל של ערוצי טלוויזיה וידעתי שאת האמנות שלו צריך להוציא מחוץ לקירות הדירה”. הדוברת היא איה ברין צ’חנובסקי שב-2014 הקימה יחד עם בן זוגה את סטודיו צ’חה

תמיד תהיתם איך זה לעבוד עם בן/בת זוג? להפוך חלום למציאות תוך הצלחה מסחררת בגיוס כספים? תקשיבו לסיפור של איה וניר. שבע שנים אחרי הקמת הסטודיו, השניים מעצבים גופי תאורה ומוכרים אותם בחנויות העיצוב והמוזיאונים מהנחשבים בעולם. הם התחילו בגיוס המונים, רשמו הצלחה מסחררת, ולאחרונה סיימו פרויקט בקיקסטארטר שהצליח להגיע לכמעט מיליון שקלים.

כשגילינו על סטודיו צ’חה לא יכולנו שלא להתלהב מגופי התאורה שאיה וניר יוצרים. הם חדשניים, יפים ומעוררי השראה כמעט כמו הסיפור שלהם, ששבה אותנו. כחלק מפלטפורמה שרוצה לתת במה ליזמים, בעלי עסקים ואמנים ישראלים, החלטנו שאת הסיפור שלהם אתם חייבים לשמוע והזמנו אותם לראיון זוגי על יזמות ואמנות. 

אז מי אתם איה וניר?
“היי, אנחנו איה וניר, בני זוג והורים לנרי ושי. שנינו סיימנו תואר בעיצוב באקדמיה -H.I.T ובצלאל, וכל אחד מאיתנו התמחה בתחום שונה: איה בתקשורת חזותית וניר בצורפות, אמנות, עיצוב ועבודות יד. את הצעדים הראשונים של המותג ‘סטודיו צ’חה’ עשינו בעזרת פלטפורמות למימון המונים, ובזכותן זכינו להכרה בינלאומית, שהתחילה במכירה מרגשת ואקסקלוסיבית ב-MoMa ניו יורק. ההתעניינות והאהבה שקיבלנו עזרו לנו להתחיל את המסע שלנו כסטודיו מקצועי לעיצוב, ונתנו לנו את המוטיבציה להמשיך ליצור ולהיות מקור להשראה לאנשים בעולם כולו. אנחנו מעצבים את כל המוצרים בסטודיו, בוחרים את הספקים הטובים ביותר עבור תהליך היצירה של האמנות שלנו ומשתמשים בחומרי הגלם האיכותיים ביותר, כדי לוודא שהיצירה תהיה אובייקט עיצובי שהוא גם יפהפה וקסום, גם פרקטי וגם עמיד לאורך שנים”.

יש עוד קצת באתר >> 

איך זה להיות אמנים בישראל?
“זה לא סוד שתחום היצירה – עיצוב ואמנות, בישראל הוא גועש ופורה ויוצאים מפה דברים מדהימים. אבל אחרי הכל, הוא גם ממש קטן. אנחנו את דרכנו בכלל התחלנו בחו״ל ואחרי כשנתיים התחלנו גם למכור בארץ. עם השנים, אנחנו מגלים אהדה אמיתית וכנה, הרבה פרגון מצד לקוחות ובעלי עסקים שרוצים למכור את המנורות שלנו ואנחנו חווים צמיחה מתמדת פה. אז אם לתמצת את התשובה לשאלה, אי אפשר בעסק כמו שלנו להיות אמנים רק בישראל”. 

מה פירוש המילה צ’חה?
“פשוט קיצור לצ׳חנובסקי. נולד מאיזה אילוץ בירוקרטי פעם ומאז נתקע…”. 

איך התחלתם את סטודיו צ’חה? למה בחרתם להתעסק בגופי תאורה?
“באיזשהו שלב ניר התחיל לעבור לטכניקות פחות ידניות, והתגלגל למוצרים. באותו זמן היה באזז על פלטפורמת קיקסטארטר הבינלאומית (לפני שהוקם אתר הדסטארט הישראלי) וניר מאוד רצה להעלות לשם מוצר. התחלנו עם פמוט שטוח באשליית תלת מימד שהוא יצר בטכניקה די עתיקה של צריבה פוטוכימית. בעזרת חברים טובים שהם יוצרים מוכשרים, הקמנו קמפיין מימון המונים ועשינו הכל מהבית – פרסומים, יחסי ציבור, צילומים, סרטון וכו׳. בעקבות הקמפיין הוזמנו ע״י אתר deisgnboom להציג במתחם מעצבים צעירים בתוך תערוכת Furniture & Light Fair בשטוקהולם, לשם ניר כבר הביא פרוטוטייפים ראשונים של גופי תאורה באשליית תלת מימד. הוא בעצם פיתח את השפה החזותית ושיחק בטכניקות שונות וכך התגלגל לתאורה. שם דגו אותנו הקניינים של חנות MoMA בניו יורק. במקביל העלינו את הקולקציה הראשונה של התאורה לקיקסטארטר ונוצר באזז מטורף. את ההשקה הראשונה הרשמית של הקולקציה עשינו במומה. זה היה מאוד מרגש”. 

איך זה לעבוד עם בן/בת הזוג?
“לא מומלץ (צוחקים)…  ברור שזה מאוד מורכב, במיוחד שגם נולדו לנו ילד וילדה מתוקים מאז. מצד שני יש משהו מאוד מיוחד בלחלוק את העליות (והירידות) של עסק עצמאי עם בן או בת הזוג. ממש לעשות את הדרך יחד”. 


למה החלטתם לבחור במימון המונים – ולמה בחו”ל?
“למימון המונים יש הרבה יתרונות. הבולט שבהם הוא שאת יכולה לצפות פופולריות של מוצר וגם כמויות, בהנחה ש(המוצר) אכן פופולרי, ואז את מקבלת את (רוב) הכסף לפני יציאה לייצור. יש בזה הרבה שקט. מעבר לזה את גם טורחת לייצר חומרים ויזואליים מעולים, טקסטים שיווקים, יחסי ציבור, כתבות, ראיונות ועוד. זה נותן איזשהו פוש לעשות הכל בו זמנית והדברים האלו נשארים ברשת ומקדמים אותנו מאז. המשכנו לפלטפורמת אינדיגוגו, שמאפשרת בעצם להמשיך את המכירה המוקדמת בלי הצבת יעד וזמנים, ונותנת לכל המאחרים הזדמנות להנות מהמחיר השווה. למה עשינו את זה בחו”ל? כי קטן פה – וגם הפלטפורמות לא היה קיימות בישראל כשהתחלנו ב-2013″. 

מה הטיפים שתוכלו לתת לקוראים לקמפיין מוצלח בפלטפורמות גיוס המונים?
“להבין שזו עבודה מרובה. להיעזר באנשי מקצוע, להביא את הכי טוב שאתה יכול כי זו הזדמנות אחת. לעשות עבודת מחקר טובה, להבין מי הקהל שירצה לתמוך ואיך מגיעים אליו”.

מה החלום שלכם? ומה הצעד הבא?
“מבחינת הצעד הבא, אני חושבת שהקורונה (מזמן לא הוזכרה) זעזעה את העולם ובעקבותיה הרבה מותגים הבינו את הכוח שבאונליין. כך גם אצלנו, אנחנו שנים עובדים עם חנויות פיזיות ברחבי העולם, כולן חטפו את הזעזוע ומתאקלמות מאז. אצלנו, דאגנו לשדרג את חנות האונליין שלנו וגם להקים אתר ישראלי בעברית ובשקלים מתוך הבנת הצורך. בגדול, לעשות אדפטציות יצירתיות לעולם האונליין. למרות שתכלס, אין על המפגש הפיזי. חלום? לעשות אקזיט וללכת לשכב על החוף”.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email