fbpx

חופשי זה לגמרי לבד? כך תבחרו נכון את השותפים לעסק

חופשי זה לגמרי לבד? כך תבחרו נכון את השותפים לעסק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לבד או עם שותפים? ואם כבר שותפים, אז מי וכמה? כל הדברים שצריך לדעת והפעולות שחייבים לבצע לפני ההחלטה הכי משמעותית בהקמת עסק  

ההחלטה על הקמת עסק הינה משמעותית וכבדת משקל, ובוודאי נכונים הדברים כאשר מדובר על שותפות עם אדם אחר. אין ספק שהקמת עסק עם שותפים יכולה לתרום בהמון מובנים, עם זאת ישנם הרבה פרטים שצריך לקחת בחשבון, כמו למשל מה קורה אם זה לא יעבוד. מה יהיו ההשלכות אם העסק או הקשר ביניכם נופל. האם בכלל אתם אנשים שמעדיפים לרכז אליכם הכל ולעבוד לבד? 

האם כדאי להקים מיזם לבד או עם שותפים?

עשיתם צעד גדול מאוד בחייכם והחלטתם להקים עסק או מיזם. מזל טוב. עכשיו, ישנן הרבה החלטות חשובות שצריך לקחת ואחת המשמעותיות והדחופות ביותר היא האם להקים את זה לבד או עם שותף. זו החלטה קשה שמביאה איתה השלכות להמשך. לכן, יש להשקיע בה הרבה מחשבה. להעלות עם עצמכם את כל השאלות, לקחת בחשבון את המשתנים ושאר נושאי הדיון – בעד ונגד שותף.  

תשאלו את עצמכם שאלות. האם אני טיפוס של לבד או של עבודת צוות? האם יש לי את כל התקציב הדרוש או נחוץ לי תקציב יותר גדול? האם העסק שלי יכול לנוע בניהולו של אדם אחד, או שיסודות והיקף העבודה הופכים את השותפות לדבר נחוץ? 

חושב לציין כי לא נקבע כאן מה יותר טוב או פחות, אלא רק נציג את הדילמה של ההחלטה ומה היתרונות והחסרונות בכל דבר. 

אז לעבוד לבד? – אין ספק שהיתרון הכי מרכזי כאן הוא שאתה מקבל את כל ההחלטות באשר הם. זה ליטרלי העסק שלך. אתה מחליט איך הוא יראה, כמה להשקיע, מי עובד טוב ומי פחות. אולם יש שיגידו שזה חיסרון. כאשר זוג עיניים נוספות בוחנות נושא מסוים, אתה מקבל זווית שונה משלך וזה בדרך כלל דבר חיובי. פן נוסף הוא כלכלי – בעוד שאתה עובד לבד ומרוויח את כל האחוזים וההכנסות לכיס האישי שלך, ישנה גם אפשרות להפסיד לבד. כלומר, הכל עלייך – הרווחים וההפסדים. אם אתה עובד עם שותף, אומנם אתה מתחלק ברווחים, אך במצב של הפסדים, אתה לא סופג הכל לבד.

כעובד עצמאי ללא שותפים, עול העבודה יכול להיות גדול ברוב המקרים, לכן לא נשאר יותר מדי זמן פנוי. בטח אם מדובר באדם בעל משפחה עם ילדים הלוקחים גם הרבה זמן מהיום. תמיד ישנה אפשרות לקחת מישהו שינהל את העבודות הגדולות, ויפנה לך מעט זמן, אבל מנהל הוא לא שותף. למנהל שכיר אין את אותה אחריות ומוטיבציה שהעסק יתפקד וינוע כמכונה אחת כמו השותף שלך לעסק, המרוויח בהתאם להתנהלות השוטפת. נוסף על כך, מנהלים הולכים ובאים. מנהל אשר מינית שיעזור לך עם המטלות של העסק, לעולם לא יחליף שותף שאיתו עברת את כל הדרך ואתה סומך עליו באותה מידה. 

בפתיחת עסק, תמיד יש לצפות לטעויות וזה בסדר לטעות כי מטעויות לומדים ומשתפרים. אך ידע, חוויות וניסיון קודם של שותפים, יוכלו לעזור לנו בקבלת החלטות, למניעת טעויות ואפילו סתם לשיתוף של מה שעובר עלינו בשביל לא לשמור בבטן. ליזם בודד אין עם מי להתייעץ, אין עם מי לחלוק בעומס הנפשי ולעיתים הוא יתקשה לחשוב באופן פתוח וכנה על רעיונות ודרכים שפשוט לא עלו במוחו.

עסק של שלושה שותפים – בעסק כזה, תמיד יהיה אחד שעושה פחות או אחד שתמיד עושה יותר מאחרים. בקבלת החלטות תמיד יהיה מיעוט או רוב – שניים שמצביעים יחד יקבלו את ההחלטה. במצב כזה, חשוב מאוד להגדיר מי בדיוק אחראי על מה, איפה כל אחד מקבל את ההחלטות, איפה תחום האחריות של כל אחד וכך בקבלת החלטות, אחד מן השלושה לא יצטרך לבחור צד. גם כאן יש להפעיל שיקול רב בבחירה של שני השותפים – וזה בטח לא יותר קל מזוג שותפים בעסק. 

מצד שני, יש הרבה יתרונות בעסק המנוהל על ידי שלושה שותפים: יותר זוגות עיניים בקבלת ההחלטות, העבודה מתחלקת ומורידה מהעומס וכמובן העול הכלכלי של בניית והתנעת העסק מתחלק ביניהם. אם כל אחד מגיע מרקע שונה, עם מחשבות יצירתיות שונות, נוצר כאן משהו יותר שלם. שלושה שחושבים שונה, יכולים להביא רעיונות מעניינים יותר מיזם בודד, אבל גם להגיע יותר בקלות למצבים של אי הסכמה. 

כך או כך, כאשר מחליטים לפתוח עסק ולוקחים שותף אחד או יותר, הכרחי שיהיה לכם ברור מעל לכל צל של ספק שאתם סומכים עליו ב-100%. מדובר באדם שתהיה לו גישה לכל הכספים של העסק, לכל ההחלטות החשובות, זה לא תחום שרוצים להסתכן איתו.

אז מה הופך שותפים לטובים?
כל השאלות/התכונות שצריך לשאול/לבחון בשביל לדעת האם השותף מתאים:

צעד חכם נוסף, הוא לקחת שותף שמשלים אותך. מישהו שחזק במשהו שבו אתה פחות טוב, כזה שתוכל לסמוך על דעתו, מומחה בתחומים בהם אתה פחות בקיא. לדוגמא: אם אני מוכר מאוד טוב ויודע לנהל את השיווק, ניקח מישהו שטוב בלנהל את לוחות הזמנים, ואת העובדים. אם מצאנו שותף כזה, שהוא טוב איפה שאנו פחות, נוכל לסכם שבתחומים בהם אני מבין, ההחלטות עליי, ואיפה שהשותף מבין הוא יקבל את הסמכות להחליט. כך אנו מונעים מראש סיטואציות של אי הסכמה. זהו שילוב מנצח של שותפים, כשכל אחד מביא את הכישורים והקשרים שלו לעסק. 

גם אם אתם בטוחים שאתם מכירים את השותף, ואפילו אם הוא חבר או בן משפחה, רצוי לבצע שורה של בדיקות מקדימות. למדו על עברו המקצועי, בדקו את נתוניו הכלכליים, דרשו שקיפות ופעלו בשקיפות בעצמכם. 

חשוב להבין שבחירת שותף לעסק הינה קריטית, כלומר גם כאשר מדובר בחבר או בקרוב משפחה שלנו, נבחן אותו עד היסוד, בשביל שנהיה בטוחים שהוא מתאים לנו כשותף עסקי ולא רק כחבר. בחנו בעצמכם מה חשוב שיהיה לשותף העסקי שלכם. האם זה היכרות אישית איתו ואז גם אנחנו סומכים עליו יותר, או מישהו שאנו לא מכירים אך יש לו ניסיון מקצועי והוא כבר פתח עסק בחייו.

מה כדאי לדעת ולזכור כשיש שותף בעסק? מה יקרה אם לא נסתדר? 
במיוחד כשדנים על עסק עם חבר או בן משפחה, חשוב מאוד לא לוותר על הסכם ברור של שני הצדדים.

בשלב הראשון, עוד בטרם הקמת החברה, מומלץ לחתום על הסכם מייסדים – הסכם שנחתם בין השותפים המעוניינים להקים את החברה. אין חובה משפטית לערוך הסכם כזה, אך יש לו משמעות חשובה ביותר, במיוחד בשלבים מוקדמים, עוד בטרם הקמת החברה.

בהסכם, צריכים השותפים להבין בינם לבין עצמם את כל הסוגיות הנוגעות למיזם המשותף, החל ממי שינהל אותו וישמש כמנכ”ל למשל, ועד לחלוקת אחזקותיהם בחברה העתידית. שותפות עסקית בה הניהול של כל אחד מתחלק 50 – 50 יכולה גם בתוך זמן קצר להביא לפיצוץ – במצבים בהם לוקחים החלטות כבדות ואין הסכמה בין הצדדים. הסכם המייסדים הכרחי בדיוק כדי לא להגיע למצבים כאלו, שיכולים בקלות להביא לפירוק החברה. נכון, לא כל כך נעים לחתום על חוזים משפטיים בתחילת הקשר, אבל ההסכם יאפשר התנהלות חלקה ורגועה ברמה השוטפת, כאשר כל אחד יודע מה מצופה ממנו ומה תחום השיפוט שלו.

לעיתים קרובות בתחילת הדרך של עסק עם שותפים או בלי, יש תחושה של אופוריה. רואים את ההצלחה, המכירות מתחילות לעלות, אבל אז מתחילה העבודה הקשה והכיף נגמר. בנקודה הזו צריך להתחיל לייצב את העסק, בשביל שהוא לא יהיה רק טרנדי ויחלוף. דווקא בשלב הזה חשוב מאוד לא להיות שאננים. כאשר מדברים על התקופה הראשונה של העסק, חשוב לא לאבד את הראש, להיות ממוקדים ושכל אחד יהיה אחראי על התחום שלו כמו שסוכם. שלא יווצר מצב שאנו מתערבים לשותף שלנו בתחום שלו. 

בנוסף, חשוב לשים לב שפעמים רבות, הרבה אנשים בוחרים את השותפים שלהם לעסק, כשהם משתווים אליהם בפן הכלכלי. לכן, צריך להבין שהמסע אותו עוברים בפתיחת מיזם/עסק חדש, הוא לא קל בכלל ומצריך תזרים כסף גדול במיוחד בהתחלה. מסע כזה לפעמים יכול לקחת חודשים אחדים, שנה או אפילו כמה שנים טובות עד שמתייצבים. אם יש קשיים כלכליים בהתחלה או נסיעות והוצאות לא צפויות, רצוי שלפחות לאחד מן השותפים יהיה כסף זמין לשים ובכך לאפשר המשך הפעילות השוטפת של החברה וגמישות כלכלית במידה וצריך.

הרבה מאוד התלבטויות בכל הנוגע להקמת מיזם או עסק עם שותף או לבד, אך לאחר שהחלטנו איך אנו עושים את זה, חובה לא לשכוח את הדברים הנחוצים.

מה בדיוק זה אומר שותפים לעסק, מה ההשלכות של כל החלטה ומה קורה אם זה לא יצליח…
אין דרך לצפות את כל המשברים שיכולים לקרות, אך אפשר להוריד את הסיכויים בהרבה, רק אם מתכוננים לתרחישים מהסוג הזה. חשבו על כל תרחיש שיכול לקרות וכך תוכלו לבנות לכם מן אסטרטגיה של מה עושים אם קורה ככה וככה. הכי חשוב: אם החלטתם לפתוח עסק עם שותפים, עשו זאת עם האנשים הנכונים, בשביל עצמכם!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ניוזלטר 81 -אחד משלנו

שוב שישי תפס אותי עם הלשון בחוץסירי, תגידי, מה זה ישראלים? ישראלים זה להיכנס לטוויטר ולקרוא ריבים על נידה, הפלות ופוליטיקה ולהישאב פנימה בלי להבין