fbpx

אל תהיו סנאים: פוקוס קריטי להצלחה האישית שלכם

אל תהיו סנאים: פוקוס קריטי להצלחה האישית שלכם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כמו שסנאים אוספים דברים נוצצים, יזמים נוטים לקפוץ על כל הזדמנות, להתפזר ולאבד כיוון. רוצים תוצאות מהירות? תתחילו בללמד את עצמכם להגיד “לא”

השנה היא 2009, משרדי הייטק של חברת טיולים אמריקאית גדולה. באחד המשרדים יושב בחור צעיר בשם קווין סיסטרום שמחליט להתחיל ללמוד תוכנה בזמנו הפנוי, לימים הוא ייצור אפליקציה שתהפוך לאחת הרשתות החברתיות הגדולות והמרוויחות ביותר. אתם מכירים אותה בתור אינסטגרם הוא קרא לה בורבון. בורבון נועדה לתת לאנשים מקום לשתף את התוכניות שלהם, לעדכן איפה הם נמצאים ולהעלות תמונות שהם אוהבים. אחרי שהחליטו לנסות את האב טיפוס על חבריהם, סיסטרום ושותפו מייק קרייגר שמו לב שהיישום הכי משומש באפליקציה הוא העלאת התמונות ושיתופן, הם זיהו את הפוטנציאל והחליטו להתמקד רק בו, והשאר כבר היסטוריה…

פרדוקס הבחירה סותר את ההנחה שככל שיש לאדם יותר אפשרויות בחירה, כך יש לו יותר חופש. הפרדוקס הוכח בעזרת מחקרים שונים בנושא התנהגות צרכנים, שתוצאותיהן הראו כי אפשרויות בחירה רבות משתקות אותנו, ואף גורמות לנו לא לבצע רכישה כלל. אין ספק שחופש בחירה מסוים עדיף מחוסר בחירה כלל, אך מהי הכמות האידיאלית? זה עדיין נתון לוויכוח. למרות זאת סיסטרום וקרייגר עדיין בחרו לייצר מוצר המתמקד בדבר אחד – ללא חופש בחירה – והצליחו לסחוף אחריהם את כל העולם.

הפוקוס שבחרו לתת סיסטרום וקרייגר ליישומון בתחילה הוא זה שהביא להצלחת האפליקציה. אנחנו מסוגלים לבלות באינסטגרם שעות מבלי לשים לזה והכל בגלל מעבר בין תמונות וסרטונים, זהו. הנה כמה מילים על אסטרטגיית הפוקוס ולמה כדאי לכם ליישם אותה. 


תסמונת הסנאי: סנאים אוספים כל דבר שנראה נוצץ ומבריק הנקלע בדרכם, עד שבסופו של דבר הקן שלהם מתמלא באביזרים מבריקים שלא משמשים אותם ותופסים את רוב המקום. בשביל יזמים עצמים נוצצים הם ההזדמנויות הנקלעות בדרכנו כל הזמן. היכולת שלנו לזהות אותן והרצון להפוך משהו בעל פוטנציאל להצלחה גדולה הוא כמעט בלתי נשלט. נכון, אולי הן לא תופסות מקום פיזי, אך הרצון של לנצל אותן הופך למכשול הכי גדול שלנו. 

הרצון לרצות את כולם גורם לנו להתפזר. יש כל כך הרבה אפשרויות שונות שסדר העדיפויות שלנו תמיד משתנה והופך את ההתמקדות בדבר אחד ספציפי לקשה יותר. תשומת הלב שלנו מתחלקת 

בין כל הפרויקטים שניקח על עצמו וככל שיהיו יותר, כך סיכויי ההצלחה של כל אחד מהם להצליח קטנים. 

דוגמא טובה לתסמונת הסנאי היא חברת אפל. כאשר סטיב ג’ובס חזר לחברה בשנת 1997 קו המוצרים של החברה היה כה רחב ובכל זאת החברה עדיין הפסידה סכומי כסף גדולים. עם חזרתו, סגר ג’ובס פרויקטים רבים, וצמצם את קו המוצרים של החברה. כך למשל מ-25 דגמים שונים של המקינטוש נשארו שלושה עיקריים. עיקר הפוקוס היה בפיתוח של מוצר אחד חדש, האייפוד. למרות שהוצע לשוק רק דגם אחד מהמוצר, חוללה אפל מהפכת מוזיקה בעולם. האייפוד הפך למוצר הדגל של אפל באותה. החברה השקיעה עוד ועוד בפיתוחו ולאט לאט הוסיפה מוצרים נלווים אליו אשר הגבירו גם את מוניטין החברה וגם הרווחים שלה. 

לפי עיקרון פארטו 80% מהתוצאות מגיעות מ- 20% מהמאמצים שלכם. נסו לחשוב על כמה דברים אתם עובדים במקביל ואיפה באמת נמצאת התשוקה שלכם. הרבה פעמים אנחנו לא מצליחים להתרכז בדברים שלא מעניינים אותנו, ולכן נמצא את עצמנו דוחים את ההתעסקות באותם דברים ובדרך כלל כמעט אף פעם לא נהיה מרוצים מהתוצאה הסופית. חלק ממציאת הפוקוס זה להבין שלא כל דבר הוא בשבילהו ולהגיד ‘לא’ לפעמים הרבה יותר חשוב מלהגיד כן. בסופו של דבר, כך באמת תוכלו להתפנות למה שיסב לכם אושר והנאה וגם להרוויח ממנו. 

הפוקוס הנכון יקל עליכם בהכוונת הדרך, בהגדרת ההצלחות ויניב תוצאות בזמן מהיר יותר. הוא יאפשר לכם לעבוד בצורה פרודוקטיבית ואפקטיבית יותר, ויקנה לכם את היכולת להתמודד ביתר קלות עם הסחות הדעת. יכולות אלה יוכלו להנחות אתכם בהמשך הקריירה שלכם ולעזור לכם להרחיב אופקים, בין אם זה בעסקים שלכם או בחייכם האישיים. 

שיטת הפוקוס אמנם מדברת על התמקדות בדבר ספציפי, אך אין זה אומר שבעתיד לא תוכלו לנהל מספר עסקים בו זמנית או למכור מספר רב של מוצרים בעסק אחד, הכל עניין של זמן. גם ג’ף בסוס מייסד, ומנכ”ל ענקית האיקומרס אמזון, טען כי תמיד היה לו חזון שהחברה תהפוך למה שהיא היום, אך בכל זאת הוא התחיל אך ורק ממכירת ספרים באינטרנט.

בחירה בפוקוס הוא המון פעמים גישה שיזמים דוגלים בה רק אחרי מספר רב של ניסיונות כושלים לנסות הכל מהכל. אל תהיו סנאים, בעולם הטכנולוגי מספר האפשרויות שניתן לאמץ הוא עצום וקל מאוד להתפתות אליהן. גם אם הרעיון הוא נוצץ ומבריק, הוא לא בהכרח יעזור לכם להתקדם. תבררו את הפרויקטים שלכם ואם כבר בחרתם משהו מסוים הקדישו לו את מלוא תשומת הלב שלכם. 

איך לנהל את סדר העדיפויות שלכם? מוזמנים להיכנס לכתבה הבאה שלנו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ניוזלטר 69- זהירות, מכייסים אתכם

סוף שבוע קשה פיגוע במרכז תל אביב זרק אותנו אחורה לימים קשים וכואבים. הרשתות מתפוצצות, כולם הופכים מלחמתיים והשידור החי בערוצי הטלוויזיה נראה כמו סדרת

ניוזלטר 38- ביטקוין זה לבומרים

שנה טובה לך כולנו חייבים את החופש הזה ועוד קצת, זה ברור. ועד שהכל יסתדר, החגים יגיעו, החום ישבר, המגיפה תסתדר ועוד מלא איחולים שיש