fbpx

איך להשתמש בפסיכולוגית צבעים בשיווק המותג שלכם

איך להשתמש בפסיכולוגית צבעים בשיווק המותג שלכם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בעבר פרסומות בטלוויזיה היו חסרות צבעוניות, רק שחור ולבן, לכן המשמעות האיורית והטקסט היו מה שתפסו לאנשים את העיניים ואת תשומת הלב. היום אלו הצבעים. ממכשירי חשמל ,בגדים ועד רהיטים, לצבעים יש משמעות עצומה על הבחירה שלנו לרכוש.
למעשה, מחקר שנעשה בשנת 2006 מצא כי לצבעים יש כל כך הרבה כוח, שהם יכולים להגביר או להפחית תיאבון, לשפר את מצב הרוח ואפילו להרגיע לקוחות כועסים.
לכל צבע יש כוח אחר,הוא נותן משמעות אחרת ויכול להתאים לקהל יעד אחר.

איזו השפעה יש לצבעים בשיווק?

בשלבים הראשוניים של בניית מותג, יש להתייחס להבטחת המותג, המשימה, הערכים ועוד. בשלב העיצוב, פלטת הצבעים שנבחר היא קריטית ומטרת הצבעים הנבחרים תהיה לשרת את המותג. בין אם המותג יוקרתי, נחשק, נעים ומזמין, כל אלו יבואו לידי ביטוי בבחירת הצבעים. צבעים שונים מביעים רגשות,תחושות, מעבירים חוויות שונות ועוזרים להעביר מסרים בצורה מדוייקת יותר. משמעות הצבע,והפסיכולוגיה של הצבעים יכולים להשפיע באופן מובהק על התנהגות הצרכנים ואופן קבלת ההחלטות.

מחקר שערכה מזכירות תערוכת הצבעים הבינלאומית (כן, יש כזה דבר מסתבר), מצא כי 93% מהקונים מתמקדים בהופעה ויזואלית של המוצר; שימוש נכון בצבעים יכול לסייע רבות להצלחת מותג, חיבור עם קהל המטרה והזמנה לצרכנים לחוות בדיוק את מה שהמותג כיוון אליו.

שימוש לא נכון בצבעים יכול להשפיע בצורה שלילית על המותג ואף להעביר מסר הפוך מזה שתוכנן עבור המותג. יכול להיות שזה נשמע עניין טכני פשוט של צבעוניות, אך כמו בכל שלבי בניית המותג, גם הפסיכולוגיה שמאחורי בניית המותג, חשובה להצלחת העסק וכדאי להשקיע זמן להבין את המשמעות מאחורי כל צבע והחיבור שביניהם.

מותגי ענק והסיפור על בחירת הצבעים שלהם

1. קוקה קולה
לפני למעלה מ -130 שנים נמכרה קוקה קולה בחביות בחנויות תרופות ובבתי מרקחת אמריקאיים.אלכוהול הופץ באותו אופן. אבל בעוד שאלכוהול היה מחויב במס באותה תקופה, משקאות קלים לא היו. לכן, חברת קוקה קולה החלה לצבוע את החביות שלה בצבע אדום בכדי לעזור לפקידי המכס והמיסים להבדיל אותם מחביות האלכוהול. הסמל והצבעים של קוקה קולה תפסו חזק ונשארו אופנתיים לאורך דורות שלמים והשאר היסטוריה.

2. מקדונלדס
כולנו מכירים את הקשתות בשמיים, אלו שגורמות לנו באופן לא רצוני לדמיין המבורגר וצ’יפס וזה לא במקרה. גם כאן, הצבעים משחקים תפקיד מפתח בהצלחת המותג. הצבעים אדום וצהוב נבחרו מסיבה ספציפית – לעודד אותנו לאכול.בחירה הקשורה למדע – הצבע האדום יוצר גירוי ומגביר את את הדופק, מה שעוזר להניע את התיאבון. הצבע הצהוב יוצר תחושה של אושר ואופטימיות והוא הצבע שהכי בולט באור יום. זאת גם אחת הסיבות שכל כך קל לזהות את מקדונלדס . המוח מעבד צבעים מהר יותר משהוא מעבד מילים או צורות ולכן הרשת בחרה בצבעים האלו שגורמים לנו להיות רעבים,ומעודדים אותנו לקנות את המוצר שלהם ובמקביל להרגיש מאושרים.

3. איקאה
הלוגו האייקוני של איקאה מוכר כמעט לכולנו אך מעטים מכירים את הלוגו המקורי. הלוגו הראשון היה עגלגל בצבעי אדום כהים. בשנת 1982 החליטה איקאה על שינוי הלוגו, והיום האותיות המודגשות והצבעים של איקאה רומזים על משהו גדול ומרגש. הצבע הכחול מייצג אמון ופתיחות והצבע הצהוב מתאר אושר,אופטימיות ודמיון. איקאה חולקת את הצבעים שלה עם הדגל הלאומי של מדינת מולדתה – שבדיה.
איקאה מנסה לגרום לנו להרגיש, שאם אנו קונים אחד מהרהיטים שלהם אנחנו אנשים חכמים ושמחים שאוהבים שהבית מקבל מראה שליו ויציב.

ישנן אינספור חברות עם סיפורים נפלאים על מיתוג מחדש, בחירת צבעים מסיבות אישיות או סיפורים נפלאים אחרים אך הצבעים והסמליות שבהן מייצרות תחושות המשקפות את ערכי המותג וזו הזדמנות לבדוק את הצבעים שלכם.

אם אתם בדיוק בשלב הזה שצריך לבחור, נפלא. נסו לכתוב את התחושות שתרצו להעביר, את הצבעים שאתם מתחברים אליהם וכדי לסייע בשלב הזה אספנו את המשמעות שמאחורי הצבעים.

לכל צבע יש כוח שונה ומעניק משמעות שונה, להלן הפירוט:

הצבע הצהוב:
צהוב הוא התגלמות השמחה, האושר, העליזות, האופטימיות והוא אחד מהצבעים שמושכים הכי הרבה תשומת לב. 
צהוב הוא אחד הצבעים הקלים ביותר לראות בעין,מאותה הסיבה צהוב הוא הצבע הראשון שאליו תינוקות מגיבים.
מצד אחד הוא מייצג אנרגטיות, חום ושמחה ומצד שני שימוש רב מידי בצבע הצהוב יכול ליצור תחושות של תסכול וכעס.

הצבע השחור:
הצבע השחור מקושר לסמכות,כוח, יציבות, ביטחון, לעיתים קרובות מייצג גם אינטיליגנציה. מותגים רבים משתמשים בצבע השחור כדי לייצר תחושה של איכות,תחכום ויוקרה למשל גוצ’י,יגואר,פראדה ועוד רבים.
אריזות שחורות גורמות לפריט להיראות כיקר יותר ובעל ערך נתפס גבוה יותר,זה יוצר רושם קלאסי ואלגנטי.
עם זאת שימוש רב מידי בשחור יכול לייצר רושם מאיים ולא ידידותי,לכן צריך לשלב אותו במתינות.

הצבע האדום:
הצבע האדום הוא צבע חם וחיובי הקשור לצרכים הפיסיים ביותר שלנו ולרצון לשרוד. בנוסף, אדום הוא צבע המיניות ויכול לעורר יצרים עמוקים ואינטימיים כמו אהבה ומין או אפילו נקמה וכעס.הצבע האדום יכול לעורר את התיאבון ולכן לעיתים קרובות הוא נמצא במסעדות למטרה זו.האדום מגביר את התשוקה לאוכל וגירויים אחרים.
הצבע האדום מייצג מצד אחד עוצמתיות, אנרגיה וריגוש ומצד שני אגרסיביות ועקשנות.

הצבע הכחול:
הצבע הכחול משדר אחריות,אמינות וביטחון.
כחול יוצר תחושה של רוגע,סדר ומפחית מתחים. כשאנחנו שוכבים על הגב ומסתכלים על שמיים כחולים וגדולים אנו בהחלט מרגישים תחושה של רוגע ושלווה.
הצבע הכחול מייצג לא רק אמינות וביטחון אלא גם אכפתיות מסירות ויושר, ומצד שני גם צפוי,נוקשה ומשעמם.
רשתות חברתיות רבות משתמשות בצבע הכחול כדי לשדר מקום אמין ורגוע שבו אפשר לצרוך מידע ולהיות תקשורתיים באווירה לא מאיימת. קחו דוגמה את פייסבוק,לינקדאין,טוויטר ועוד רבות.

הצבע הירוק:
הצבע הירוק מתייחס לאיזון והרמוניה, הוא צבע הצמיחה ומזכיר פעמים רבות את הטבע.
ירוק מעניק תחושה מרגיעה, טבעית וחיובית ומייצג צדק, חיוניות,שיקום והתחדשות ,אמפתיה וגם איזון, אך מצד שני יכול גם לתת תחושה של חוסר נסיון ואדישות.

המסקנה המתבקשת
מותג טוב יודע לחבר את כל החלקים- לספר סיפור נכון,לקהל הנכון, עם מוצר מצויין בתמחור המתאים והוא עושה כל זאת כדי להמשיך להיות רלוונטי גם עשרות שנים אחרי שהחל לפעול. חשוב לזכור שהצבעים הם חלק גדול ומשמעותי. הם עוזרים להעביר אל הקהל את התחושה שהמותג מנסה לייצר.מותר להתנסות,לשנות,להבין, ללמוד עד שתמצאו את הצבעים הנכונים ותגיעו להחלטה.

לאחר שהגדרתם את ערכי המותג, הסיפור, הבטחת המותג ועוד, בחירת הצבעים תרגיש טבעית ונכונה, כזו שתעזור לקהל היעד לזהות אתכם ולדעת מה את מציעים ומה הבטחת המותג שלכם.

אנו מאחלים לכם בהצלחה במסע בחירת הצבעים שלכם ובטוחים שתעשו את ההחלטה הנכונה. מזמינים אתכם לקרוא את הכתבה שלנו –  איך המותגים הגדולים בעולם משפיעים עלינו והאחרים פשוט לא מצליחים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ניוזלטר 26- מי בא לקולנוע

מכפילים את הקצב וואי וואי, אנחנו אוהבים לכתוב וזה, אבל פעמיים בשבוע? החלטנו שהגיע הזמן להגיד לכם שאנחנו מחוייבים ליחסים בינינו והחלטנו להשיק עוד מהדורה