fbpx

למה עקביות היא המפתח להצלחה?

למה עקביות היא המפתח להצלחה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

“זהו צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות” אמר ניל ארמסטרונג מפקד משימת אפולו 11. אם נחשוב על המשפט לעומק, כל צעד קטן הוא התחלה של מטרה גדולה. כדי לרוץ מרתון מתחילים בהליכות מהירות, כדי לגלוש גלים מתחילים בשיעורים על החוף וכדי להגיע לירח מתחילים באינספור ניסויים על פני כדור הארץ.

הכתבה הבאה מדברת על עקביות-כל התחלה היא קשה אך התמדה בתהליך היא האתגר האמיתי. ניל ארמסטרונג התחיל בגיל 15 לחסוך לשיעורי טייס, הוא היה צריך לעבוד כ-22 שעות כדי להרוויח מספיק כסף לשעת טיסה אחת, 24 שנים אחרי הוא הגיע לירח. אולי אתם לא מכוונים לחלל אבל המטרות שלכם חשובות לא פחות. הנה כמה מילים על איך עקביות יכולה לעזור לכם להגיע אליהם.

אנשים באופן כללי הם חסרי סבלנות, הם מנסים להשיג את המטרה כמה שיותר מהר, מבלי להסתכל על הדרך. בהרבה מקרים זאת בדיוק הגישה שמכשילה אותם. ניקח לדוגמא ספורט, גם אם תתאמנו למשך שלוש שעות ביום פעם אחת בשבוע כנראה שלא תראו תוצאות גם אחרי חודשיים, אך אם תתאמנו עשרים דק ביום כל יום תתחילו לראות תוצאות כבר מהחודש הראשון. עקביות אמנם לא נראית לעין כבר באותו הרגע אך היא משפיעה לטווח הארוך. 

היא יכולה לשפר את חייכם בכל מיני תחומים בחיים-בריאות, זוגיות, בעסקים ואפילו יכולה לעזור לכם להשיג קצת זמן לפנאי. עקביות תעזור לכם בתעדוף נכון של לוחות הזמנים שלכם ותשים בראשם את הדברים החשובים והדחופים יותר שאתם מנסים לעבוד עליהם. הנה למשל דוגמא לשיטת הפומדורו המתבססת על עקביות, שתעזור לכם לשפר את האפקטיביות בעבודה. 

כולנו יודעים שכדי להשיג את המטרות שלנו בחיים אנחנו נדרשים לעבור איזשהו תהליך הכולל בתוכו מספר פעולות שחלקן מוכרות לנו וחלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו אך חלקן יהיו חדשות, זרות לנו. אדם עקבי יצליח להתמיד בתהליכים אלו מאחר והוא ידע לסגל לעצמו את הפעולות החדשות לעומת אדם שאינו עקבי שיתקשה להתאים את עצמו לסדר החדש. 

אם עקביות כל כך חשובה להצלחה שלנו, אז למה קשה לנו לשמור עליה? 

לפי מחקרים הזמן הממוצע שאדם נדרש להקפיד על עקביות עד שזו הופכת להרגל בדבר מסוים הוא בין שלושה שבועות לחודשיים וחצי. ההתחלות הן תמיד מרגשות, אנחנו בעלי מוטיבציה גבוהה לשינוי ומוכנים לעשות הכל כדי להצליח. אחרי שיורדת ההתלהבות ההתחלתית מתחילים הויתורים העצמיים. יום עבודה ארוך או עייפות מצטברת הם בדרך כלל התירוצים הראשונים שלנו. הביטחון שצברנו בתקופת המוטיבציה גורם לנו להיות בטוחים שאת מה שנפסיד היום נשלים מחר. כך לאט לאט תדירות ההתמדה יורדת והעקביות נעלמת. המטרה שהצבנו עדיין שם אך הפער שצברנו וחוסר המשמעת העצמית שנוצרה אחרי כל הוויתורים הם אלו שהרחיק אותנו מלהשיג אותה. 

תנסו להיות אופטימיים, היופי בעקביות הוא שבשלב מסוים היא עשויה להפוך להרגל- מה זה אומר בעצם? שלא ידרש מכם מאמץ מסוים בכדי לבצע את הפעולה שהתאמצתם עד עכשיו להיות עקביים בה. הזמן הממוצע שלוקח לפעולה מסויימת להפוך להרגל הוא קצת יותר מחודשיים. זה אולי נשמע לכם הרבה אבל עם עבודה נכונה זה יעבור לכם במהירות.


דאגנו לכמה טיפים שיעזרו לכם לעבוד על עקביות ולגרום לחודשיים לעןף.

1. התחילו בקטן. בחרו את המטרה הקטנה ביותר שתוכלו להעלות על דעתכם. הליכה קצרה, כתיבה, כמה שכיבות שמיכה לקרוא פרק אחד ביום. ככל שהמשימה תהיה קטנה יותר, סיכויי ההצלחה שלכם גבוהים יותר. רבים אוהבים להתחיל מסידור מצעי המיטה בבוקר, כך ניתן להתחיל בתחושת ניצחון קלה, וגם החדר נראה טוב. 

2. בי ג’י פוג, חוקר מדעי התנהגות אמריקאי אמר באחד מספריו “תכננו את חייכם כך שתוכלו למזער את התלות בכוח הרצון שלכם”. פוג יוצא מנקודת הנחה ששמירה על עקביות בשינויים קטנים בעלת סיכויים גבוהים יותר להצלחה מכל ניסיון לשינוי מסיבי שננסה לעשות בחיינו. התחילו בקטן ונסו לשלב פעולות חדשות ביחד עם ישנות. למשל לפני שתפתחו את המחשב בעבודה קחו 5 נשימות עמוקות. עצם העובדה שהניסיון לא מצריך ממכם הגדרת זמן ספציפי והכנות מיוחדות מגדיל את הסיכויים לשמור על עקביות. 

3. אל תטמיעו יותר מדי דברים במכה, נסו לעשות זאת בשלבים.

4. כאשר אתם בוחרים שינוי אחד, רשמו על דף את היתרונות בהשגה שלו ותלו את הדף במקום נראה לעין, בחדר השינה, במשרד ואפילו בשירותים. הצבת המטרות מול העיניים מידי יום תעזור לכם לשמור על מוטיבציה גם כשאין תוצאות מיידיות. 

5. ברגע שתהיו מוכנים לנסות ולבצע שינויים גדולים יותר בחייכם הקפידו להשאיר לפעולות הנדרשות לכך מקום קבוע בלו”ז שלכם. קבעו את הלו”ז לפי העדפות שלכם ואל תסמכו על זמנים “ריקים” כדי לנצל אותם. 

6. הקפידו על משמעת עצמית. נסו לסמן באיקס כל יום שהצלחתם לבצע את המשימה המוגדרת, אחר כמה ימים תיווצר שרשרת. כל העקביות תופיע למולכם וכל מה שעליכם לדאוג לו זה לא לשבור את השרשרת. 

7. אל תוותרו לעצמכם. גם אם “שברתם את השרשרת” זה לא אומר שאתם מתחילים מאפס. קחו תמיד בחשבון שליפול ולקום הם גם חלק מתהליך הלמידה והשגת המטרות.

8. זכרו שצריך לחבק גם את הקושי, את הסבל, את הרגעים שבא לכם לעזוב. בכל פעם שתרגישו שלא בא לכם או נמאס לכם, תעשו משהו קטן ותראו את הניצחון בצד השני.

9. תספרו לפחות ל-2 אנשים על המטרה ובחרו חברים שיסכימו לתמוך ולעודד אתכם לאורך הדרך. תמיד קל יותר ביחד.

10. תהיו נחמדים לעצמכם- יש לנו נטייה להיות הכי קשים עם עצמנו. תזכרו שיש בראש צד שרוצה לקום ולעשות מעשה וצד, מעין שותף מעצבן שתמיד ירצה להישאר על הספה. זה בסדר, תהיו נחמדים לעצמכם ותסבירו לשותף שאין ברירה, אנחנו קמים.

להגיע למצב שפעולה מסוימת היא עקבית זה תהליך שלוקח זמן והמון כוח רצון, אך זכרו ברגע שתתרגלו אליה לא תרגישו את המאמץ. בהתחלה כנראה לא תשימו לב שהצלחתם להפוך פעולה לעקבית אך עם הזמן דפוס ההתנהגות הזה ישפיע גם על עוד תחומים בחייכם. אתגרו את עצמכם, בחרו פעולה אחת שתמיד רציתם לעשות כדי לשפר את היום שלכם ותתחילו לעבוד עליה. בין אם זה מדיטציה או ריצת בוקר הכל יכול להפוך להרגל אם רק מתמידים בו. 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
catan game

ניוזלטר 2- קאטן חוגג 25

כולנו צריכים חופש 2020 תיכף נגמרת ואחנו מחכים לראות מי יהיו הראשונים לקחת סיכון עם פוסטים בסגנון: 2021 – זו לגמרי הולכת להיות השנה שלי.

ניוזלטר 22- זכית? מזל טוב

זכית! מזל טוב טקס האוסקר מאחורינו ואפשר להתחיל להסתכל קדימה אל הקיץ. חזרתם כבר לעבודה? חזרתם למשרד? ספרו לנו איך הולך, כי אנחנו עוד מתרגלים