fbpx

למה עסקים קטנים צריכים מיתוג אפילו יותר מהגדולים?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

את הפרדוקס הזה אין עסק שלא מכיר: כשאין תקציב, עושים הכל לבד ומקווים לטוב. מצד שני, כדי להשיג תקציב אתם צריכים לגדול, וגדילה אורגנית מושפעת רבות מאיכות המותג שלכם

לא קל להיות עסק קטן. לצד הרצון להגשים את החזון שלך ולהגיע לכמה שיותר אנשים, נמצאת המציאות היומיומית, ועיקרה עבור רבים היא לעשות כל מאמץ אפשרי כדי לשפר את התזרים ולהתגלגל קדימה. קשה לשאוף לטווח ארוך כשאתה רק מנסה לשרוד.

אלא שגם כשיש תקציב להשקיע בעסק, רוב העסקים יבחרו לשים אותו על הטווח הקצר (מכירות, קמפיינים, לקוחות וכו’), ולא תמיד המחשבה הראשונה תהיה להשקיע לפחות חלק ממנו בתהליך מיתוג ובמחשבה קדימה.

מיתוג זה מותרות?

מיתוג לעסקים קטנים נחשב בעיני רבים למותרות. זה לגמרי לא נכון, אבל לא לגמרי לא נכון, ותיכף נסביר למה הכוונה. אבל קודם כל נבהיר שמיתוג זה לא בהכרח מה שאתם חושבים: לא מדובר רק בלוגו ובתוצרים גרפיים, אלא בבנייה של זהות שלמה. הזהות הזו היא הדרך של המותג שלכם, והיא צריכה להיות ברורה גם לכם וגם ללקוחות שלכם, כדי לייצר גדילה אורגנית של המותג לאורך זמן.

את המיתוג צריך להתאים לעסק: לרוב אין טעם לעשות תהליך מיתוג של 100000 ₪ לעסק של אדם אחד. מצד שני, גם אדם אחד צריך להשקיע באיזשהו מיתוג, ולו הבסיסי ביותר. כזה שיתווה לו את הדרך ואת הזהות. השאלה מה נכון לכם תלויה מאד בנקודה שבה אתם נמצאים, ובכמה אתם מחוברים לעסק שלכם.

מתי נכון לעשות מיתוג לעסק קטן?

לא כל תהליך מיתוג נכון לכל עסק. בתחילת הדרך למשל, כשאתם המותג, וההתנהלות היא סביב במעגל האנשים שקרוב לכם וטיפה מעבר, אתם לגמרי יכולים להסתדר לבד, או עם תהליך בסיסי.

לא מעט עסקים בתחילת דרכם פונים אלינו לתהליך מיתוג מלא, ולפעמים אנחנו נאלצים להגיד להם שאין טעם כרגע, פשוט כי מחר הכל יכול ואף עתיד להשתנות. עדיף לחכות עם תהליכים מורכבים עד לשלב שבו יש קצת יותר קילומטראז’, כשהבנתם קצת יותר טוב מה אתם רוצים לעשות עם העסק, אילו לקוחות תרצו, האם אתם סגורים על המוצרים הנכונים ועוד. כל כך הרבה דברים משתנים בדרך.

אם אתם בשלב הזה, מה שאתם צריכים זה לא מיתוג אלא מספר אלמנטים עיצוביים שישמשו לכם ככרטיס ביקור.

כשהדברים עובדים טוב, מגיע השלב שאתם טיפה גדלים, מעסיקים עוד אנשי מקצוע או עובדים, ופונים למסה נרחבת יותר של לקוחות. זה הזמן לעשות מיתוג: אחרי שצברתם מרחק, אתם מכירים את עצמכם ואת העסק טוב יותר, והחשוב מכל: אתם כבר לא אלו שעומדים מאחורי כל פנייה ללקוח, ולכן אתם צריכים מותג מהודק שיביא לידי ביטוי את האופי והמהות שאתם מבקשים להעביר.

ההבדל בין מיתוג ללוגו

וכאן אנחנו מגיעים למהות של תהליך מיתוג אמיתי – לא עיצוב של חומרים גרפיים, אלא הגדרה מלאה של הזהות שלכם, כפי שהיא באה וצריכה לבוא לידי ביטוי בשלל האספקטים של העסק – מהחומרים המעוצבים, דרך השפה, המילים ומה שעובר מבין השורות, ועד למוצר עצמו – האריזה, החוויה שנלוית לו, השירות. שימו לב, לא מדובר בשאיפה למוצר ושירות איכותיים (גם, אבל זה לא העניין), אלא בשאלה איך אתם ממתגים אותם. למשל, נגיד שהחלטתם לצרף כרטיס ברכה מכם לכל רכישה. האם תכתבו שם “שמחים שהתחדשת בג’ינס המהמם שלנו”, או “איזה כיף לך שהתחדשת בג’ינס המהמם שלנו”? יש אינסוף דרכים להציג כל מסר. כדי לבחור נכון, מה שצריך לעמוד מאחורי כל בחירה הוא הזהות שלכם, שנקבעת בתהליך המיתוג. כך אתם יוצרים מותג אחיד עם נוכחות חזקה וזכירה. כשכל ערוץ מדבר בנפרד זה מקסימום נחמד, אבל לא וואו.

השקעה מניבה: ההשפעה של תהליך מיתוג אמיתי על הביזנס

לחלק הזה הרבה מאד עסקים לא מודעים, והוא רלוונטי לא רק כשמדובר במיתוג לעסקים קטנים, אלא בכלל. מעבר לתוצרים הגרפיים, לתהליך מיתוג מעמיק ואמיתי יש השפעה ישירה על הביזנס שלכם. במילים אחרות, כדי לדעת לאן אני הולך, אני צריך לדעת קודם מי אני. כשזה ברור לכם, הצד השני יהיה איתכם.

מיתוג טוב יכול לעזור לעסקים קטנים להגדיר מחדש את המוצר, את התמחור, את קהל המטרה ולעיתים להעלות במהירות את העסק חזרה על המסילה בדרך להצלחה. למתג את העסק מחדש באופן גרפי לא יסדר אותו, לא יגדיל לאורך זמן את המחזורים, ויתרה מכך, הוא פלסטר יקר מאוד. מיתוג טוב מסדר את העסק, מהדק אותו, מחייה אותו ומאפשר לו לכוון את הכל עם המבט קדימה, להצלחה אבל מהסוג הנכון, כזה מתאים לכם, לעסק שלכם, ללקוחות שלכם.

יש לכך השפעה עיקרית גם על המכירות: חלק עיקרי ממאמצי השיווק, הוא הצורך להסביר את המוצר שלכם שוב ושוב, פעם אחר פעם, ללקוחות שונים. כשאין לכם מותג מדויק וברור, תהליך המכירה יהיה יעיל פחות, ותצטרכו להשקיע יותר כדי להגיע ליעד שאתם צריכים. ההשקעה הזו במיתוג היא פשוט השקעה בנכס שלכם שמניבה לאורך זמן, כשהלקוחות שלכם יתחברו למוצר ויחפשו אותו, גם בלי שתצטרכו לפנות אליהם באופן יזום.

טיפים קטנים לקחת לדרך

אין ספק שהכי מומלץ לעשות תהליך מיתוג עם איש מקצוע, אבל אם החלטתם שאתם הולכים על זה בעצמכם, הנה כמה דגשים חשובים לתהליך:

  1. לפני הכל, תנסו להבין קודם כל מה אתם עושים. למי אתם פונים, ועל איזה צורך בדיוק אתם עונים להם.
  2. את הזהות שלכם כלפי חוץ אפשר לייצג באמצעות ערכים: חשוב שתבחרו כמה מהם, שמייצגים מהן תכונות האופי שלכם כמותג, ואילו תחושות אתם רוצים שהוא יעביר
  3. בפן הביזנסי, נסו לדמיין את העסק שלכם בעוד מספר שנים, לאן הוא יכול לצמוח. מה הן השאיפות שלכם עבור העסק, מספר עובדים, סוגי לקוחות, מחזור מכירות. המותג שתיצרו צריך לענות בצורה ישירה או עקיפה על כל אלו.
  4. כתבו המון. מי אתם, מה אתם עושים, לאן אתם רוצים להגיע, כמה תרצו לעבוד בשבוע, כל דבר שנמצא לנגד עינכם. לא דווקא כדי להשתמש בזה אחר כך, פשוט כי כשאתם מורידים את המחשבות לדף, אתם מסדרים אותם. ולסדר זה חלק חשוב בתהליך המיתוג. ככל שתכתבו יותר, תדמיינו באופן מפורט יותר וכך יהיה קל יותר להגשים ולהגיע ליעדים שלכם.
  5. אם החלטתם לצאת לתהליך מיתוג, עשו זאת רק אתם מוכנים להתחייב לתהליך ולזמן. מדובר בתהליך ארוך, מעמיק, שדורש לא מעט חפירה והתעמקות כדי להגיע למהות. המחויבות שלכם, הפתיחות, שיעורי הבית – כל אלו הם קריטיים ומהותיים להצלחת התהליך.
  6. יש לכם תיק מותג ביד? מעולה ביותר. אבל כאן לא מסתיים התהליך, כאן הוא רק מתחיל! מכאן והלאה מתחילה ההטמעה, והחלק הזה הוא עליכם. גם כאן מדובר בתהליך של כמה חודשים, שדורש תשומת לב, העמקה והרבה סבלנות. להפוך ערכים כתובים למשהו שהעסק חי ונושם, זה תהליך –אל תמהרו להטמיע את הכל בתוך חודש אחד, כי זה לא יעבוד.
  7. שתפו את הצוות שלכם בתהליך – הם יעריכו את זה, ישקפו דברים שלא חשבתם עליהם ויהיו חלק מהמיתוג. בסופו של יום, הם אלו שצריכים לפעול על פי הערכים שקבעתם ולשקף אותם כלפי חוץ.
  8. אם חסר לכם דברים נקודתיים, תמיד אפשר להיעזר באנשי מקצוע במקומות נקודתיים, ולהשלים מה שצריך.
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

בואו נתחיל

גלילה לראש העמוד